Transparentnost jednotných zkoušek je v zájmu všech

Co přinesl týden 10.4. – 17.4. 2017

Témata týdne: 

Ministerstvo školství připravuje změnu kurikula, odborné organizace to nevěděly. Po zveřejnění informace o pokročilé práci na nových rámcových vzdělávacích programech ministerstvo školství zveřejnilo základní obrysy transformace (ČTK). Jak vyplývá z reakce předsedy Unie školských asociací Jiřího Zajíčka, odborné organizace doposud nebyly informovány. Nasazení rodičů a ochota školy hledat cestu. Podrobný návod, jak úspěšně vzdělávat dítě s Downovým syndromem v běžné škole, ukazuje na příběhu své dcery speciální pedagožka Jana Jarošová v seriálu ministerstva školství o příkladech dobré praxe společného vzdělávání. Od jakého okamžiku mají školy povinnost poskytovat dětem podpůrná opatření. Právní rozbor Veroniky Doležilové zveřejněný Řízením školyChyba a učení. Proč jsou Dánové jednou z nejinovativnějších společností na světě? Protože vzdělávají děti k tomu, aby chybu nepovažovaly za důvod k trestu, ale za akcelerátor učení. První videoblog Boba Kartouse pro nový portál Flowee.cz.

Výrok týdne: 

„Někdy studentům vyčítáme neustálou práci s internetem, ale my to děláme taky. Rozdíl je v tom, že jsme schopni s ním pracovat a kriticky přemýšlet.” Ředitelka Gymnázia Na Zatlance Jitka Kmentová ve vyjádření pro Aktuálně.cz v souvislosti s vlivem digitálních technologií na vzdělávání. 

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • CERMAT STÁLE NECHCE ZPŘÍSTUPNIT ZADÁNÍ PŘIJÍMAČEK

Proběhlo první kolo přijímacích zkoušek do maturitních oborů na SŠ, poprvé v režimu plošné a povinné. Státní organizace CERMAT, která obsah i průběh zkoušek zajišťuje a administruje, zveřejnila na svém webu upozornění, že zadání testů budou zveřejněna až po 12. 5. 2017, aby údajně nebyli zvýhodněni účastníci druhého kola a náhradního termínu. Iniciativa Maturitní data – odtajněno společně s EDUin upozornila na fakt, že v současnosti je možné velmi jednoduše pořídit a zveřejnit kopie zadání a že nařízení CERMAT paradoxně vytvoří nerovnost mezi těmi, kdo se k zadání testů dostanou, a těmi, kdo ne. Lidové noviny poukazují na fakt, že současné ministerstvo školství není schopno zajistit relativně jednoduchý administrativní úkon, ačkoliv před 30 lety to možné bylo. Aktuálně.cz cituje vyjádření CERMAT, podle nějž by organizaci údajně hrozila za zveřejnění zadání žaloba. Předseda školského výboru sněmovny Jiří Zlatuška se na ministryni školství obrátil s formální stížností, v níž žádá, aby učinila přítrž jednání CERMAT, které mimo jiné prohlubuje známé systematické nerovnosti v českém školství. Zadání testů byla mezi tím zveřejněna na webu Maturitní data – odtajněno, jelikož CERMAT nereagoval na výzvu a zadání sám nezveřejnil. Z hlediska zákona a možného porušení autorského práva se v případě přijímacích zkoušek jedná o součást veřejného díla, které je z právní ochrany vyňato.

  • PROBLÉMY MATURIT: SYSTÉM ZKOLABOVAL, HODNOCENÍ A ZADÁNÍ SLOHOVÝCH PRACÍ

Ministryně školství Kateřina Valachová během slavnostního zahájení maturit pochválila CERMAT za to, že testy dobře zabalil. Server iDNES.cz informoval, že v úterý 11. 4. zkolaboval administrativní systém, do něhož školy měly zadávat výsledky maturitních prací. Systém byl zprovozněn až ve středu ráno. Podle mluvčího CERMAT šlo údajně o zřetězení několika chyb, jež neovlivnily samotný průběh zkoušek. Tentýž server zveřejnil disputaci mezi ředitelem CERMAT Jiřím Zíkou a středoškolskou učitelkou češtiny Dagmar Benovičovou na téma zadání maturitních slohových prací z českého jazyka. Benovičová kritizuje zadání slohových prací jako odtržená od reality studentů a přehlížení rozdílů mezi gymnazisty a žáky odborných škol. Zíka se hájí tím, že ani v minulých letech podobná zadání nečinila maturantům potíže a že na zadáních spolupracuje tým expertů. Organizace zvaná Společnost učitelů českého jazyka a literatury v otevřeném dopise vyzývá k tomu, aby se hodnocení slohových prací z českého jazyka vrátilo zpět do škol. Letos bude poprvé probíhat centrálně. Finský systém kupříkladu používá u všech závěrečných středoškolských zkoušek kombinaci hodnocení, tedy jak ze strany učitelů ve školách, tak následně centrálně vybraným hodnotitelem.

  • ZÁJEM DÍVEK O TECHNICKÉ A PŘÍRODOVĚDNÉ OBORY ÚDAJNĚ TRVÁ VELMI KRÁTCE

Společnost Microsoft zveřejnila výsledky průzkumu, který provedla v 11 evropských zemích s cílem zjistit, kdy se dívky začínají zajímat o technické a přírodovědné obory a jak dlouho tento zájem přetrvává. Podle zjištění nastupuje podobný zájem u českých dívek nejčastěji ve věku 12 let, nicméně trvá pouze krátce. Už od 13 let údajně prudce klesá a v období výběru další vzdělávací kariéry prý české dívky jeví vůbec nejmenší zájem o tyto obory mezi srovnávanými zeměmi. V oblasti IT pracuje podle informací Microsoft v ČR podprůměrné množství žen. Původně český a dnes již mezinárodní projekt Czechitas se snaží prostřednictvím kurzů zaměřených na IT dovednosti přivést do tohoto oboru více žen. Zajímavý kontext k zájmu dívek o vědní obory přináší i výzkum publikovaný před několika měsíci v časopise Science, podle nějž dívky v USA ve věku 6 let velmi rychle ztrácejí důvěru ve vlastní kognitivní schopnosti. Výzkum, na který jsme již v minulosti upozorňovali, ukazuje, že v tomto věku začínají holky připisovat „chytrost“ spíše klukům a začínají se vyhýbat inteligentním hrám.

  • PLATY UČITELŮ A JEJICH REÁLNÁ VÝŠE

Iniciativa za vznik pedagogické komory, za kterou veřejně vystupují Radek Sarközi a vydavatel digitálního serveru Pedagogické info Janek Wagner, vydala zprávu poukazující na přetrvávající podprůměrné platy českých učitelů. Podle srovnání průměrných platů v mateřských, základních a středních školách s celorepublikovým průměrem se mu nejvíce blíží odměny učitelů na SŠ, nicméně i tyto jsou stále nižší. S výší platů učitelů se pojí sněmovnou nedávno podpořený kariérní řád (ČT), který by měl navýšit platy učitelů podle jejich profesní úrovně a více diverzifikovat platovou úroveň. Podle průzkumu, jenž zveřejnila společnost EDULAB, prý ale učitelé více než zvýšení platů přivítají omezení administrativy (Euro). EDUin připravuje ve spolupráci se společností Samizdat, která se věnuje datové žurnalistice, podrobné srovnání platů učitelů v širším kontextu.

Inspirace z (a do) praxe

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře

  • 18. 4., 17.00, EDUpoint Praha, Peďák+ – Jak se jako učitel nedostat do vězení, právní minimum, nejčastější chyby učitelů
  • 20.4., 15.00, Praha, Vzdělání jako základ udržitelné zaměstnanosti
  • 25.4., 9.00, Praha – konference Úspěch pro každého žáka
Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

1 komentář k "Transparentnost jednotných zkoušek je v zájmu všech"

Upozorňovat mě na
avatar
Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Josef Soukal

Pro zajímavost: Anketa pro vyučující – první výsledky: Důležité problémy školství a vzdělávání se neřeší nebo se řeší nedostatečně
http://www.ascestinaru.cz/anketa-pro-vyucujici-prvni-vysledky-dulezite-problemy-skolstvi-a-vzdelavani-se-neresi-nebo-se-resi-nedostatecne/

wpDiscuz