Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Dalším projektem, který vám v seriálu o ceně Eduína 2013 představujeme, je mobilní aplikace nazvaná Veltrusy: Ostrov pokladů. Záměrem jejích tvůrců je podnítit lidi, aby se o kulturně a přírodně zajímavých lokalitách dozvídali přímo na místě, prostřednictvím hry. O projektu si můžete přečíst a aplikaci zdarma stáhnout ZDE. Přehled nominovaných a oceněných projektů naleznete ZDE, pravidla soutěže si můžete zopakovat ZDE.
Za interaktivní hrou Veltrusy: Ostrov pokladů stojí občanské sdružení M77, v jehož činnosti se snoubí umění, digitální tvorba a vzdělávání. Příkladem je uvedená geolokační hra. Aplikace se setkala s příznivými ohlasy a její tvůrci mají v plánu zpřístupnit zájemcům touto cestou i další místa v České republice. Jejich záměrem je také širší spolupráce s učiteli, neboť učení prostřednictvím interaktivní hry se jim osvědčuje. Na otázky nám odpovídala manažerka projektu Michaela Buchtová. Kontaktovat ji můžete na telefonním čísle 724 577 668 nebo e-mailem na adrese michaela@m77.cz.
Kdy jste začali s oceněným projektem a proč? Umíte pojmenovat a časově zařadit impuls, který vás vedl k úvaze, že na něm začnete pracovat?
Asi před dvěma lety, když jsme si všimli, že je stále těžší upoutat pozornost lidí ke kultuře, historii a přírodě. Zdálo se nám, že se lidé přestávají dívat kolem sebe a raději sedí doma u televize nebo počítače. Chtěli jsme najít nový způsob, jak je zaujmout a dostat je ven do přírody. Geolokační vzdělávací hra se nám zdála být tím pravým.
Proč právě geolokační hra?
Je ideálním prostředkem k tomu, aby učení probíhalo v interakci s reálným prostředím. Herní prvky obecně podporují motivaci uživatelů – v našem případě zejména rodičů s dětmi.
Měli jste nějaké předchozí zkušenosi s tvorbou mobilních aplikací?
Před tímto projektem jsme připravovali koncept ekologické aplikace s herními prvky, která by motivovala uživatele ke změně každodenního chování a tím snížení dopadů na životní prostředí. S návrhem jsme se přihlásili do soutěže Social Innovation Camp 2012, kde jsme byli vybráni mezi šest nejlepších projektů. Kvůli finančním nárokům ale aplikace nebyla zatím realizována.
V čem spočívá inovace, kterou přinášíte do světa vzdělávání?
Využíváme mobilních telefonů, které se stávají průvodci ve hře propojené historickými příběhy. Návštěvník Veltrus postupně objevuje, co se zde v minulosti odehrálo i to, co je zde zajímavého v současnosti. Plní úkoly, luští rébusy a zábavnou formou se dozvídá o Veltrusích a celém zámeckém areálu.
Proč jste si vybrali právě Veltrusy?
Partnerem projektu byl Národní památkový ústav, s nímž jsme vhodné místo vybírali. Veltrusy jsou nejen unikátním historickým místem, ale také vzácnou přírodní lokalitou, která je součástí síťě NATURA 2000. Zároveň byly Veltrusy silně zasaženy několika povodněmi, a tak jsme chtěli přispět ke opětnému zvýšení návštěvnosti areálu.
Kdo je typickým uživatelem vašeho projektu?
Protože využíváme chytré telefony, jsou to spíše mladí lidé, rodiny s dětmi a učitelé s žáky a studenty.
Jakými cestami aplikaci propagujete? Máte zájem o užší spolupráci se školami?
Aplikaci propagují webové stránky zámku Veltrusy a naší organizace. Máme za sebou setkání v terénu s učiteli ze skupiny Google Education Group, která byla velmi přínosná. Připravujeme také další geolokační hru, která by měla vzniknout lesoparcích na území městské části Praha – Čakovice. Spolupráce s učiteli je pro nás velmi důležitá a její další rozšíření bychom jen uvítali.
Co považujete za přínos projektu? Co z vašich původních představ se podařilo uskutečnit?
Vytvořili jsme stabilní mobilní platformu, kterou můžeme dále rozvíjet. Dostali jsme výbornou zpětnou vazbu a nyní lépe víme, co při takovém herním učení v terénu funguje a co ne. Díky tomu budeme moci pracovat dále na nových a lepších projektech, protože se zdá, že mají opravdu smysl.
Které prvky aplikace se osvědčily nejvíce?
Pro naši aplikaci je stěžejní zajímavý příběh, který uživatele vtáhne do děje a podněcuje k zapojení. Nejvíce se osvědčily úkoly spjaté s určitou lokalitou, kdy návštěvníci museli hledat indicie a řešit rébusy přímo v terénu.
Je náročnost úkolů nějak odstupňovaná?
Není, ale pro naše další projekty bychom chtěli s odstupňováním náročnosti úkolů pracovat. Zatím je v aplikaci Veltrusy: Ostrov pokladů k dispozici encyklopedie, kde zájemci naleznou další rozšiřující informace.
Na jaké limity této formy učení jste zatím narazili?
Tuto formu učení považujeme za efektivní – návštěvníky hra baví, dozvídají se zajímavosti nenucenou formou a logicky uvažují. Jediné omezení, které zatím vidíme, je vybavení návštěvníků chytrými telefony, což se ale v dohledné době snad změní.
Co se zatím nepodařilo naplnit?
Stále sháníme podporu pro implementaci podobných projektů do dalších kulturních a historických institucí. Potenciál vidíme také v přírodních lokalitách, kam návštěvníci rádi zavítají, ale pokud zde není naučná stezka, moc se toho nezdozvědí. Naše aplikace přírodu „oživí“ a lidé se dozví mnoho zajímavého o místních zajímavostech, které se zde nacházejí.
Která další místa byste rádi „oživili“?
Zmínili jsme plánovanou hru v Čakovicích, dále oslovujeme potenciální zájemce ze strany hradů, zámků a měst. Osobně je pro nás velmi lákavé zpracovat edukačně životní příběh Václava Havla a otisk, který zanechal v Praze.