Inovativní projekty roku: Proměny školních zahrad Nadace Proměny a nauková videa Khanovy školy

Během slavnostního večera ve středu 30. října byly v pražském Grand Café Orient v Domě U Černé Matky Boží uděleny ceny Eduína 2013 za inovace ve vzdělávání. Večer moderoval herec Jan Potměšil. Cena, u jejíhož založení stojí obecně prospěšná společnost EDUin a český Google, chce upozornit na to pozitivní, co se v posledních letech objevilo ve vzdělávání v České republice. Oceněny byly projekty založené na využití technologií i ty, jež se snaží inovovat zavedené pedagogické postupy. Přehled všech nominací a pravidla soutěže najdete ZDE, nabízíme i stručné popisy všech projektů, které se propracovaly do finále.

Pravidla pro nominace na cenu Eduína 2013 byla zveřejněna v květnu tohoto roku. Do konce září se sešlo 68 nominací. Z nich odborná porota (informace o ní ZDE) vybrala devět finalistů (ZDE). O těch hlasovala veřejnost prostřednictvím internetu (960 hlasujících rozdělilo 2380 hlasů) a rozhodla tak o pořadí tří nejlepších projektů ucházejících se o Cenu veřejnosti. Ze stejných devíti finalistů vybrala odborná porota své favority pro Cenu odborné poroty a český Google ve spolupráci s experty vybral ze všech nominací ty, které se zabývají technologiemi. Z devíti projektů, které postoupily do finále, ocenila porota sestavená Googlem tři projekty a udělila Cenu za využití technologií ve vzdělávání. Fotogalerii z předávání cen Eduína si můžete prohlédnout ZDE.

Cena odborné poroty: Zahrada hrou

Program podporující proměny školních zahrad v inspirativní prostředí rozvíjející dovednosti, tvořivost a fantazii dětí. Je zároveň metodickou pomůckou, která školy i žáky učí, jak postupovat při realizaci náročného projektu. www.promenyproskoly.cz

Cena Google za využití technologií ve vzdělávání: Khanova škola

Český překlad Khan Academy, výukového systému zdarma pro všechny. Stovky lekcí z matematiky, fyziky i humanitních věd mohou být alternativou k tradiční podobě vzdělávání. https://khanovaskola.cz/

Cena veřejnosti: Zahrada hrou

Zatímco odborná porota oceňovala především metodickou část projektu, veřejnost zaujala konkrétnost programu, který propojuje školu, obec a komunitu  a výborně zpracované stránky včetně metodické pomoci těm, kdo chtějí s proměnou své školní zahrady začít. www.promenyproskoly.cz

Doporučujeme věnovat pozornost i projektům na druhých a třetích místech. Už samotný postup do finále při tak velké konkurenci znamenal úspěch a hlasování navíc bylo často velmi těsné. Při hlasování veřejnosti byl rozdíl mezi prvním a druhým místem pouhé dva hlasy. Také je třeba upozornit na fakt, že jen část projektů je zaměřena na inovaci školního vyučování. I výsledky této soutěže ukazují, že vzdělávání se do značné míry přesunuje mimo školu, proměňuje se v celoživotní proces a stále větší roli v něm hrají a budou hrát neformální podoby vzdělávání.

 

Cena odborné poroty:

  1. Zahrada hrou – Nadace Proměny – http://www.portalpromen.cz/
  2. Čtenářská gramotnost a projektové vyučování – Abeceda, o. s. – http://www.ctenarska-gramotnost.cz/
  3. Rodičovské kavárny – ZŠ Kunratice – http://www.rodicevitani.cz/pro-rodice/rodicovske-kavarny/

 

Cena za využití technologií ve vzdělávání:

  1. Khanova škola – Khanova škola, o. s. – https://khanovaskola.cz/
  2. Paměť národa v mobilu – Post Bellum, o.s. – http://www.mistapametinaroda.cz/
  3. Techambition – Techambition, s.r.o. – http://www.techambition.com/

 

Cena veřejnosti:

  1. Zahrada hrou – Nadace Proměny – http://www.portalpromen.cz/
  2. Naučmese.cz – Naučmese, s.r.o. – http://www.naucmese.cz/
  3. ÚDiF – Úžasné Divadlo Fyziky – http://www.udif.cz/

 

Stručné charakteristiky projektů, které se probojovaly v některé z kategorií do finále soutěže

  • ÚDiF – Úžasné divadlo fyziky

Experimentování s fyzikou po vzoru pouličních kejklířů, které má diváky nadchnout. Učitele může inspirovat, jak by bylo možné učit fyziku způsobem, který ji představí jako dobrodružství poznávání. http://www.udif.cz/

  • Audiovizuální vzdělávací portál jsns.cz

Audiovizuální lekce pomáhající učitelům při práci v hodinách humanitních předmětů jsou součástí dlouhodobé aktivity programu Jeden svět na školách. http://www.jsns.cz/

  • Čtenářská gramotnost a projektové vyučování – web pro učitele ZŠ

Portál občanského sdružení ABECEDA nabízí návody, podporu a příklady dobré praxe v oblasti čtenářské gramotnosti, mediální výchovy, tvůrčího psaní a projektové výuky. http://www.ctenarska-gramotnost.cz/

  • Mentoring na ČVUT

Program propojující už pět let studenty s manažery a lidmi z praxe. Nabízí ojedinělou možnost navštívit pracoviště odborníka a porovnat to, co jsem se dozvěděl ve škole, s požadavky reálného života. http://mentoring.cvut.cz/

  • Rodičovské kavárny

Na příkladu rodičovských kaváren v pražské ZŠ Kunratice se můžete seznámit se způsobem, jak rodiče nenásilně informovat o nových trendech ve vzdělávání a využít jejich potenciálu ke spolupráci. Více na rodicevitani.cz.

  • Zahrada hrou

Program podporující proměny školních zahrad v inspirativní prostředí rozvíjející dovednosti, tvořivost a fantazii dětí. Je zároveň metodickou pomůckou, která školy i žáky učí, jak postupovat při realizaci náročného projektu. www.promenyproskoly.cz

  • Naučme se.cz

Způsob, jak každý den propojovat ty, kteří něco umí, s těmi, kdo se chtějí něco naučit. Příklad, že vzdělávání se neodehrává jen ve škole. Příležitostí, jak se něco naučit, je mnohem víc, jen musíte vědět, kde je hledat. http://www.naucmese.cz/

  • Metodický portál RVP.CZ

On-line prostředí, ve kterém se mohou učitelé navzájem inspirovat a informovat o svých zkušenostech. Portál, který u mnohých učitelů změnil způsob, jakým uvažují o své práci. http://rvp.cz/

  • Veltrusy: Ostrov pokladů

Geolokační vzdělávací hra informující o historických a přírodních unikátech ve Veltrusech prostřednictvím aplikace v mobilním telefonu. Příklad, jak přiblížit veřejnosti jakékoli místo v České republice. http://m77.cz/mgame

  • Khanova škola

Český překlad Khan Academy, výukového systému zdarma pro všechny. Stovky lekcí z matematiky, fyziky i humanitních věd mohou být alternativou k tradiční podobě vzdělávání. https://khanovaskola.cz/

  • Paměť národa v mobilu

Mobilní aplikace Paměť národa je interaktivním průvodcem po místech, která jsou spojena s událostmi a příběhy 20. století. Určí vaši polohu a ukáže na mapě „místa paměti“ ve vašem okolí. http://www.mistapametinaroda.cz/

  • Techambition

Systém, který chce studentům i profesorům zefektivnit a zpříjemnit výuku i domácí úkoly z matematiky a fyziky na středních školách.  Je určen studentům i profesorům. http://www.techambition.com/

 

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

1 komentář k "Inovativní projekty roku: Proměny školních zahrad Nadace Proměny a nauková videa Khanovy školy"

Upozorňovat mě na
avatar
Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
K.Oumez
K.Oumez

Khan academy is good for the simpler descriptions of natural science phenomena, however for humanities it is NOT for the simple reason that it represents ONE(the narrators) version of the reality and students cannot ask supplementary question through which new perspectives may be explored. Therefore Khan academy, far from replacing the teacher,remains a limited complementary tool for drill and revision of elementary math, physics or chemistry.

wpDiscuz