Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Tisková zpráva: Podpora v oblasti občanského vzdělávání

22. 2. 2017
EDUin
32883329502_6b3d2d6374_z

Audit vzdělávacího systému v ČR definoval klíčová témata vzdělávání v ČR, na která by se měla zaměřit pozornost při řízení a rozvoji systému. Přinášíme sérii tiskových zpráv, v nichž se jim budeme postupně věnovat.

Praha, 22. února 2017 – EDUin, s přispěním nezávislých odborníků v oblasti vzdělávací politiky a poradenské společnosti PwC, připravil další vydání analýzy věnující se stavu a vývoji vzdělávacího systému. Audit identifikuje klíčová témata českého vzdělávání současnosti a blízké budoucnosti.

V zemích, jako je Dánsko či Singapur, jsou demokracie a občanství jedním z pilířů a hlavních cílů vzdělávání obecně. Školy a učitelé tak berou tento závazek jako součást a jednu z hlavních náplní své každodenní činnosti. Tento fakt je v přímém rozporu s tím, jak pojímají vzdělávání a výchovu k demokracii české školy a učitelé.

Po roce 1989 se české školství vzdalo odpovědnosti za oblast podpory občanství, což se na té nejnižší úrovni projevuje v tom, že občanskou výchovu, případně základy společenských věd, velmi často učí učitelé bez potřebné aprobace a bez schopnosti poskytnout svým žákům skutečný vhled do souvislostí, na nichž závisí politický a společenský vývoj.

Dochází k reálnému ohrožení konceptu liberální demokracie (Brexit, Trump, měnící se situace v zemích střední Evropy). V ČR lze spatřovat reálný vzestup populistických politiků (Zeman, Klaus ml., Okamura) a ochotu politických stran přizpůsobovat se tomuto trendu.

Tento stav, společně s hrozbou, že část nastupující generace vyrůstá pod vlivem stereotypů svého okolí a pod vzrůstajícím vlivem manipulace v digitálním prostoru, bez dovednosti rozlišovat mezi informacemi a stavět své názory na těch relevantních a ověřených vytváří společenské riziko. Změna způsobu přijímaní informací, jejich obrovská redundance a neschopnost orientace v nich jsou výzvou nejen pro mladé lidi, ale pro celou společnost, učitele nevyjímaje.

MŠMT připravuje program na podporu občanského vzdělávání. Výše uvedené podmínky by mělo nutně vzít v potaz, pokud má takový program mít skutečný dopad ve školách a pokud předpokládá aktivní zapojení většiny učitelů a žáků. Další pouze formálně naplněná „aktivita” vzdělávací politiky by přispěla pouze k všeobecné skepsi.

Doporučení Auditu:

  • Je nutné připravit na občanské vzdělávání učitele. Představa, že bude probíhat jakýkoliv program tohoto typu za současného stavu, je lichá.
  • Učitelé všechno zvládnout nemohou. MŠMT by mělo na základě prověřené kvality doporučovat školám programy, projekty a aktivity, které mohou občanské vzdělávání podpořit, a ulehčit tak učitelům práci.
  • Příklady inspirativní praxe, podpora zapojování mladých lidí do komunitního a občanského života. Už nikdy bychom neměli od ministryně školství slyšet, že tématy, jako je např. migrace, by děti neměly být „zatěžovány“.

Bob Kartous, garant Auditu a vedoucí komunikace EDUin, řekl: „S ohledem na společenské dopady je občanské vzdělávání jedním z nejdůležitějších cílů vzdělávacího systému. Tedy mělo by být, ale reálně není. Neodpovídá tomu význam, jaký vzdělávací systém této oblasti přikládá. Jde přitom o principy, hodnoty a postoje, které je možno rozvíjet na pozadí v podstatě jakékoliv výuky, ne jen ve vymezených hodinách. K tomu je ale nutné, aby ministerstvo školství – a celá vláda – tuto skutečnost uznalo, respektovalo, apelovalo na důležitost občanského vzdělávání a aby představitelů českého školství nepodléhali hloupému populismu, který občanské vzdělávání bagatelizuje nebo dokonce diskredituje.“

 

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články