Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

České školství v minulém roce neměnila jen pandemie. Co nového přinesl rok 2021?

13. 12. 2021
EDUin
bEDUin_clanek_obrazek4

Co přinesl týden  6. 12. – 12. 12. 2021 

Krátce:

Výrok týdne:

„Kreativita vzniká, když je namíchán správný koktejl mezi strukturou a volností. Klíčové je, aby fungoval ten poměr. Ve škole by tedy bylo nejlepší střídat fáze soustředěné práce a momentů, kdy cíleně necháváme dětskému mozku volnost. Takové přestávky jsou pro mozek osvěžující. V praxi by to znamenalo záměrně nechat děti nedávat pozor, ale samozřejmě je to otázka míry. Každopádně dobře funguje přepínání mezi napětím a uvolněním mozku,“ říká Rainer M. Holm-Hadulla (lidovky.cz).

 

V souvislostech

  • České školství v minulém roce neměnila jen pandemie. Co nového přinesl rok 2021 (nejen) ve školské legislativě?

V posledním letošním bEDUinu se ohlížíme za minulými dvanácti měsíci. Došlo během nich k řadě důležitých změn v legislativě, které budou ovlivňovat české školství i poté, co pandemie odezní.

  • 1. ledna

V platnost vstoupila kritizovaná novela tzv. inkluzivní vyhlášky. Pedagogická intervence (například ve formě doučování) byla přesunuta mezi podpůrná opatření 1. stupně. O nich nerozhoduje poradna, ale škola – MŠMT to odůvodnilo snižováním zátěže pro školy i poradny. Novela tak znamená, že školy nedostávají peníze přímo pro intervence a nic je nenutí intervence nabízet.

  • 21. ledna

Byla zahájena pilotáž středního článku podpory. Posílení střední úrovně podpory a vedení v rámci systému je jednou z priorit Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+, s cílem zlepšit kvalitu vzdělávání v jednotlivých regionech. Ministerstvo školství si pro pilotáž vybralo Semilsko a Svitavsko. Současně s pilotním projektem MŠMT pracuje na své vizi pro střední článek Partnerství pro vzdělávání 2030+. Funkci středního článku podpory se věnoval i EDUinem každoročně vydávaný Audit vzdělávacího systému.

  • 1. února

MŠMT zveřejnilo upravený RVP pro základní vzdělávání, který zohlednil „malou“ revizi informatiky. Dokument si vysloužil vlnu kritiky za necitlivé škrtání ve vzdělávacím obsahu a hodinových dotacích v jiných vzdělávacích oblastech, ale také za, že neřeší začlenění digitální kompetence do jiných oblastí.

  • 19. července

Byla schválena vyhláška, která mění jazykovou výuku žáků cizinců. Nově mají nárok na jazykovou přípravu děti v mateřských školách. Na základních školách kraj určuje školy, které výuku zajišťují s tím, že výuka se bude moci konat online i offline, a to nově v době, kdy probíhá běžné vyučování. Nezisková organizace META, která se vzdělávání dětí s odlišným mateřským jazykem zabývá, novelu obecně přivítala, vidí v ní ale řadu nedomyšleností.

  • 28. července

Novela zákona o dětské skupině umožnila jejich další fungování. Budoucnost dětských skupin byla s blížícím se koncem financování z evropských dotací dlouho nejistá. Podle novely, kterou předložila ministryně práce a sociálních věcí, se měly přeměnit na jesle, to ale neprošlo. Dětské skupiny budou nadále i pro starší děti. 

  • 16. srpna

Třídní učitelé dostali přidáno. Dosud vyplácely školy třídním učitelům navíc 500 až 1300 korun měsíčně, od nového školního roku je to 1500 až 3000 korun měsíčně.

  • 1. září

787 škol začalo učit informatiku podle upraveného RVP. Upravit výuku informatiky podle něj musí všechny školy nejpozději od školního roku 2023/24.

  • 1. září

Začal pracovat Expertní panel k revizi RVP. Jeho úkolem je připravit zadání pro tzv. velkou revizi rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Práce na revizi RVP se v minulých letech opakovaně dostala do slepé uličky. Naposledy ji zastavil ministr Plaga (nyní v demisi) s odkazem na teprve připravovanou Strategii 2030+. Podle plánu současného vedení MŠMT by revize měla být hotová v roce 2024.

  • 8. září

Byla schválena novela zákona o pomoci v hmotné nouzi. Umožňuje z dávek hmotné nouzi včetně doplatku na bydlení pokutovat rodiče, kteří neposílají děti do školy. Zákon kritizoval ombudsman i řada odborníků, může zásadně zhoršit podmínky, ve kterých tyto děti žijí.

  • 15. září

Sněmovnou neprošla novela zákona o pedagogických pracovnících. Ta ji původně přijala i s pozměňovacím návrhem Pirátů na fixaci učitelských platů na 130 % národního průměru. Poté, co ji Senát vrátil, ale právě kvůli tomu ve vládě i u poslanců narazila. Spolu s tím spadlo pod stůl řešení dalších otázek (zakotvení pozice sociálního pedagoga v systému, zaměstnávání nepedagogů atp.).

  • 17. září

Ministerstvo školství podruhé prohrálo soudní spor o výsledek maturitního testu. Soud mu již podruhé vytkl, že odmítlo odvolání maturanta, aniž by dostatečně zdůvodnilo, proč na jaře 2019 nedostal ani jeden bod ve sporné úloze s velikostí úhlů. Na sporné zadání této úlohy poprvé upozornil Oldřich Botlík, poté se o něm strhla ostrá debata v odborných kruzích. Poprvé soud rozhodnutí ministerstva zrušil na jaře 2020.

  • 30. září

Aktualizovaný RVP mají po základních školách i gymnázia. Stejně jako u základních škol jde především o revizi informatiky, učit podle nového RVP mohou školy od roku 2022.

Z edukalendáře:

  • 13. 1. → Praha → Otevřené skupinové supervize (zdarma): pro pražské asistenty pedagoga a učitele
  • 27. 1. → Praha → ČAS od ČASU s Tomášem Feřtekem

 

 

 

 

 

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články