Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Co přinesl týden 6. 4. – 13. 4. 2020
Krátce:
Výrok týdne: „Chápu, že někteří učitelé a rodiče se budou obávat nákazy. Proto musí být dospělí i děti v maximální možné míře venku. Pokud budou uvnitř škol, musí dodržovat větší odstupy. A musí tu být i větší hygiena. A pokud budou děti jen trochu nemocné, musí zůstat doma.“ Dánsko se připravuje na znovuotevření MŠ a 1. stupně ZŠ po Velikonocích. Premiérka Mette Frederiksen se snaží uklidnit veřejnost (Česká škola), která je rozdělena v názoru, zda své děti do škol poslat.
V souvislostech:
Pokud žáci nemají podmínky pro digitální vzdělávání, nebo nemají dovednosti, které by jim umožnily se na dálku vzdělávat, školy by jim měly zadávat práci tradiční formou. Tak Česká republika odpověděla v dotazníku pro Evropskou radu na otázku, jak podporuje učitele, žáky a rodiče. Mezi evropskými zeměmi tímto doporučením vyčnívá. Žádný jiný stát totiž nepředpokládá, že by nedostatek zdrojů nebo kompetence měly žáky z digitálního vzdělávání vyřadit. Vzhledem k překotnému vývoji boje s virem a pokračujícímu hledání exit strategy, je na místě se ptát, jak český vzdělávací systém připravuje své žáky pro případ, že by se distančně museli vzdělávat po delší dobu. Jak jsme informovali v minulém bEDUinu, nelze vyloučit uzavírání škol znovu po létě. Bez kvalitního plánování totiž roste riziko, že se dále zvýší nerovnosti v přístupu ke vzdělávání mezi zajištěnými a znevýhodněnými dětmi. Pojďme se ale nejdříve podívat, co dělají jinde.
Shromážděné odpovědi všech členských zemí osvětlují, jak se jednotlivé státy vypořádaly s uzavřením škol a jak při tom dokázaly podpořit své nejzranitelnější žáky. Právě schopnost podpořit ty nejslabší je známým východiskem nejlepších vzdělávacích systémů (OECD). Do vyrovnání podmínek mezi žáky v současnosti nejvíce investuje Itálie, která vyčlenila 75 milionů euro na podporu distančního vzdělávání, z čehož deset milionů poslala školám pro zlepšení jejich techniky, připojení k internetu či přístupnosti pro žáky s postiženími a dalších 70 milionů přerozdělila mezi žáky na dostatečnou techniku pro dálkové učení. Litva nakoupila 15 tisíc tabletů a 20 tisíc notebooků a rozdala je za pomoci škol žákům z chudších rodin. Do technického vybavení, které umožňuje dětem ze sociálně slabších rodin učit se online, koordinovaně investovalo také Holandsko, Lucembursko nebo Rumunsko.
Bez výjimky každá země EU doporučuje školám nástroje pro učení nebo pro ně připravila zásady, jak dobře učit na dálku. V Česku takovému účelu slouží ministerský portál NaDálku. Odpovědi v dotazníku Evropské rady dávají nahlédnout i do netradičních řešení, kterými jednotlivé země učení na dálku podporují. Vídeňská radnice například nabízí bezplatné doučování starším žákům v němčině, matematice a angličtině. Pomáhají také telefonní operátoři, kteří v Maďarsku nebo Rakousku neúčtují mobilní data použitá ve vzdělávacích aplikacích. Rumunské ministerstvo školství ve spolupráci s neziskovým sektorem zřídilo linku psychologického poradenství nejen pro děti, ale rovněž pro jejich učitele a rodiče.
Během krize se také naplno projevuje digitální připravenost vzdělávacích systémů. Zatímco českým ředitelům na moderní technologie chybí finanční prostředky (Audit.Eduin) i pomocná ruka IT specialistů (Ondřej Neumajer), Estonsko, matador posledního kola testování žáků PISA, dnes spoléhá na již vybudovanou digitální infrastrukturu a rozšířené aplikace pro výuku (DW). V pobaltském státu ještě před krizí používalo digitální technologie na 95 % učitelů a internet má zavedený 99 % domácností (v ČR o 2 % méně). Ostatně, celá země je považována za nejvyspělejší digitální společnost (E-Estonia) na světě, kde úřady nebo volby probíhají plně online. Estonsko tak díky jednotné digitální politice obsadilo 1. místo mezi zeměmi EU ve studii o digitálním vzdělávání (Center for European Policy Studies, CEPS). Pro srovnání, Česko se z 27 zemí umístilo na 23. příčce. Autoři srovnání z CEPS mimo podfinancování upozornili na rozdíly v dovednostech českých učitelů při práci s moderními technologiemi.
Česko vypadá ve světle evropských investic do techniky a podpory žáků jako chudý příbuzný. Vybavit děti počítači nebo tablety se u nás jala v celostátním měřítku jen soukromá společnost Mironet. Naplno se také projevila decentralizace školského systému, když každý kraj poskytl ředitelům svých škol jinou míru pomoci (Srovnání EDUin). Měsíc po zavření bran škol ale nemusí být pozdě. Dobré příklady z jiných zemí nabízejí inspiraci, kterou ministerstvo školství spolu se zřizovateli škol mohou využít, když budou spolupracovat. Jejich hlavním cílem, stejně jako v dalších evropských zemích, by mělo být snížení dopadu na děti, pro něž je fyzická přítomnost ve škole jedinou smysluplnou vzdělávací příležitostí. A o tu bez kvalitního spojení přichází.
Štěpán Kment, analytik EDUin