Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Praha 19. května 2011 – S ohledem na dnešní jednání „školského“ výboru Poslanecké sněmovny upozorňujeme média a poslance na problematická místa ve schvalované novele školského zákona. Sporné pasáže se týkají jednak vládou a ministrem proklamované autonomie škol, postavení mezinárodních škol v našem vzdělávacím systému a povinnosti Centra pro přípravu státní maturity informovat veřejnost o své činnosti.
Žádáme poslance, aby v rámci dnešního zasedání „školského“ výboru projednali s ministrem školství Josefem Dobešem úpravu znění novely školského zákona v těchto oblastech:
Autonomie škol: Po vládním projednávání novely premiér i ministr opakovaně vyjádřili přesvědčení, že školy nemají být svazovány jednotnými osnovami a při volbě obsahu a metod vzdělávání jim má být ponechána autonomie v rámci daném vzdělávacími programy. S tímto tvrzením je ale v rozporu tato část novely: Při zpracování školního vzdělávacího programu pro základní vzdělávání může škola vycházet také z obsahu vybraných vzdělávacích oblastí, který stanoví ministerstvo a zveřejní jej způsobem umožňujícím dálkový přístup.
Zdůvodnění změny: Konečné znění je vlastně zbytečné a zavádějící, protože nevymezuje školám žádnou jasnou povinnost a i po jejím vypuštění by faktický stav věcí zůstal nezměněn. Ministerstvo doporučuje školám mnohé, co není uvedeno přímo v zákoně, není tedy jasné, proč toto „doporučení“ má zákon obsahovat. Slovo „může“ navíc lze při schvalování zákona velmi snadno změnit na „musí“. Tento fakt, v našem legislativním procesu nijak výjimečný, je třeba mít stále na paměti. A konečně, samotný pojem „obsah vybraných vzdělávacích oblastí“ je natolik vágní (viz jeho definice z dílny MŠMT v příloze pro editory), že jeho prostřednictvím může každý příští ministr školám „doporučit“, co se mu zlíbí. Takto neurčité znění považujeme za nepřijatelné v zákoně, který má naopak usilovat o přesnost vyjádření.
Postavení mezinárodních škol – viz žlutě označený text na straně 8 novely, kterou najdete v příloze této tiskové zprávy. Dokumentace, kterou nově požaduje stát po mezinárodních školách působících v České republice, jim velmi komplikují existenci. Podrobnější informace najdete ve starší tiskové zprávě ZDE.
Povinnosti a postavení CERMAT – viz text na straně 15, opět označený žlutě – zásadně omezuje možnosti veřejnosti a médií kontrolovat kvalitu přípravy státní maturity. Což v současné situaci především znamená faktickou nemožnost zjistit příčiny její nekvalitní přípravy a vyskytujících se chyb. Tato část školského zákona fakticky vyjímá to, co „centrum“ určí, ze zákona o veřejném přístupu k informacím. Vzhledem k již dnes existujícím vážným pochybnostem o kvalitě již spuštěné státní maturity a neochotě současného vedení CERMAT podávat jakékoli přesnější a detailnější informace o způsobu její přípravy, je nepřijatelné, aby novela umožnila zákulisí projektu za stovky milionů utajovat před veřejností na základě pouhé libovůle vedení „centra“.
Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Žádáme poslance výboru, aby se zasadili o změnu znění novely zákona už teď, aby nebylo nutné tyto změny mnohem složitěji prosazovat až při jednání pléna Sněmovny. Přinejmenším v pasáži týkající se autonomie škol by to neměl být problém, protože vláda deklaruje, že chce zachovat autonomii škol a pasáž v novele je s tímto jejím tvrzením v rozporu. Ministr i premiér by tedy měli přinejmenším tuto změnu, nejlépe vyškrtnutím celé pasáže, podporovat.“
Kontakty:
· Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin o.p.s.
e-mail: tomas.fertek@eduin.cz, mobil: 602687016
Poznámky pro editory:
Plné znění vládního návrhu novely školského zákona najdete ZDE. Problematická místa jsme označili žlutě.
Pojem „obsah vybraných vzdělávacích oblastí“ definuje ministerstvo školství těmito slovy:
Pojem „vzdělávací oblast“ není zákonem striktně definován, a proto vymezení oblastí záleží na MŠMT. Stejně tak nebude zákonem dáno, že stanovení obsahu musí být pro danou „vzdělávací oblast“ provedeno s jednotnou mírou podrobnosti. MŠMT na základě nového znění § 5 odst. 1 školského zákona hodlá upravit pouze oblasti, v nichž si sjednocení úrovně vzdělávání vyžaduje aktuální stav zjištěný mimo jiné v mezinárodním srovnání výsledků vzdělávání. Rozhodující je proto věcná potřeba metodického sjednocení vzdělávání, která se může týkat třeba jen části učiva v tom kterém předmětu nebo jít i napříč předměty. MŠMT ovšem bude dbát toho, aby možnosti škol samostatně profilovat školní vzdělávací programy nebyly neúčelně omezovány.
EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin, o.p.s. byla založena v květnu 2010 a připravuje několik informačních a osvětových projektů.
Více se dozvíte na www.eduin.cz.
Populární verzi vzdělávacích témat najdete na blogu http://fertek.blog.respekt.ihned.cz