Dušan Klapko: Prolínání mocenských diskursů v týdeníku Učitelské noviny: sociální inkluze romských žáků v českém školství

ilustrační foto by Kevin Dooley (flickr.com) (CC BY 2.0)

Týdeník UN zastává názory z pohledu pedagogických a psychologických aktérů, kteří prosazují dvoukolejnost českého školství. Touto neskrývanou orientací logicky předkládá čtenářům argumenty v relativně jednostranném hodnoticím kontextu. Nezanedbatelný vliv sehrává i vymezení odborníků na edukaci dětí se specifickými vzdělávacími potřebami z pohledu přispěvatelů UN. Konkrétně se zaměřuje na působnost speciálních pedagogů, kteří prioritně vzdělávají děti se zdravotním postižením. Je zvláštní, že názory sociálních pedagogů, kteří se orientují na žáky v ústavní výchově nebo na žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí (zvláště na romské žáky), nemají v UN zastoupení. Analýza je ke stažení ZDE.

Tato práce je licencována pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Bibliografická citace
Klapko, D. (2016). Prolínání mocenských diskursů v týdeníku Učitelské noviny: sociální inkluze romských žáků v českém školství. Pedagogická orientace, 26(2), 203–227.

Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
13 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ennio Kocourek
Ennio Kocourek
4 years ago

V textu se píše „Důraz je kladen na kvalitu vzdělávání a zdůrazňuje prospěch pro obě strany“. A je k tomu odkaz kamsi na http://www.inkluze. Ten údajný „prospěch pro obě strany“ mě zaujal, tak jsem se vydal na odkaz dočíst se podrobnosti. Ale na odkazu je jenom ten samý blábol zopakovaný. Něco jako argumentace prodejců na předváděcích akcích – ta desetkrát předražená deka vnucená důchodci je přece také „prospěšná“. //// Ale nevydal jsem se po odkazu zbytečně – nalezl jsem tam jiné moudro: „Inkluzívní vzdělávání neboli společné vzdělávání, je založeno na přesvědčení, že všichni žáci mají právo být vzděláváni ve skupinách… Více »

Pěnice Skalicová
Pěnice Skalicová
4 years ago

Za dvojkolejnost bych rozhodně považovala rozdělení na školy pro ty co nemají )nebo mají, ale zas tak moc ne) a mají peníze. A to nikomu vůbec nevadí. Divné, že? Takže rozdíly ve školách, kde se platí školné a bez školného jsou zcela v pořádku. No, tomu říkám spravedlnost.

Ennio Kocourek
Ennio Kocourek
4 years ago
Reply to  Pěnice

Mýlíte se – takových, komu vadí rozdílný přístup ke vzdělání více majetných a méně majetných, pár je (klídek, já to rozhodně nejsem!). Mrkněte třeba na rvp.cz, tam tím rovnostářstvím (někteří) žijí.

Pavel Dolezel
Pavel Dolezel
4 years ago
Reply to  Pěnice

Jenže přesně tohle – tj. privatizace vzdělávání a s tím spojený rozhklad veřejného vzdělávání, byl a je cílem mnohých „reformátorů“ školství. Ono, drbat neustále do zavedeného, tradičního systému vzdělávání u nás, zpochybňovat autority ve vzdělávání, odmítat státní kontrolu, to samo o sobě přináší nějaký zisk a navíc to vytváří další prostor pro privatizaci. Zkrátka, veřejné vzdělávání je třeba zničit, aby mohli profitovat „podnikatelé se vzděláním“. A to já zásadně odmítám – a to i za cenu toho, že to bude finančně neefektivní a že stát občas něco zvorá. Ono by to totiž, jak ukazují privatizace v jiných sektorech společnosti, v… Více »

Ennio Kocourek
Ennio Kocourek
4 years ago
Reply to  Pavel

Všestrannou odpovědnost obcí za základní a střední školy může vydávat za privatizaci pouze ministerský úředník. ////
Co udělá socialista odmítající „segregaci společnosti na bohaté a chudé“ ? Bude chudým doplácet ze svého? Ne! Podpoří stát, aby stát okradl bohaté? Ne, podpoří socialistický stát, aby okradl všechny. ////

Pavel Dolezel
Pavel Dolezel
4 years ago
Reply to  Ennio

Kdo vydava odpovednost obci za privatizaci? Mate na mysli nejakeho konkretniho urednika?
Paradoxem dnesni doby je skutecnost, ze ultralevicaci si udelali zivnost z kritizovani statu. Tvari se jako inovatori, myslitele, nezavisli experti. Ve skutecnosti parazituji na verejnych rozpoctech prostrednictvim grantu, fondu, projektu. Takovy ultrasocialismus na druhou. Pro ty, kteri se neorientuji, ale boj proti statu v jakekoliv podobe zustava bojem proti socialismu. A socialismus prohraje a vyhraji stoupenci neomarxismu a socialniho inzenyrstvi v podobe narizenych plosnych opatreni typu inkluze. Nechapu, proc lide mysli ode zdi ke zdi a nechapou, ze rozumem byli nadani proto, aby dokazali rozlisovat.

Pěnice Skalicová
Pěnice Skalicová
4 years ago

A potom miluji spojení “ přesvědčení o …“ Ano, ano, soudruzi nás také dlouho přesvědčovali a jak vehementně. Tak jsme si chvíli odpočinuli a máme to tu zase. Přesvědčení o jediné správné cestě a kdo není s námi je proti nám. Je mi blivno. Nějak jsme se pánové a dámy (soudruzi už ne, to bych si nedovolila) zapomněli zeptat všech, jestli s tímto vašim přesvědčením souhlasí, když máme tu demokracii. vy nevíte, že jsou desetitisíce rodičů, kteří si inkluzi nepřejí? Že je jim vaše přesvědčení zcela u zadní brady? A přesto si násilně protlačíme zákon a vyhlášku o inkluzi. To… Více »

Pěnice Skalicová
Pěnice Skalicová
4 years ago

Analýza sama je zajímavá. Jen se mi nezdá, jak přišli autoři (autor?) podtitulku na to, co tam napsal (zelený text). Opět vytržené. Takže kritizujeme UN a děláme to samé nebo ještě horší? V UN vyšly samozřejmě i články od zastánců integrace – paní Zapletalová, pan Štech a další. Takže si nemyslím, že by byl ten časopis nějak neobjektivní. Spíš mě zajímá, proč se analýza na vztah ke vzdělávání Romů, analýza na vzdělávání sociálně slabých neudělal před novelou zákona. proč se spojilo řešení vzdělávání sociálně slabých se zdravotně postiženými. Vždyť jde o dvě naprosto rozdílné skupiny. Tím, že se vše spojilo… Více »

Ennio Kocourek
Ennio Kocourek
4 years ago
Reply to  Pěnice

Nejjednodušší je to nadirigovat. Ale učit za nadirigovaných podmínek naopak bude složitější. Odhaduji, že strategickým cílem sluníčkářů, kteří to nadirigovali, je zničit české školství.

Pěnice Skalicová
Pěnice Skalicová
4 years ago
Reply to  Ennio

Strategický cílem je mít „nezisk“. Zkuste zaskočit na stránky Rytmus apod. když vidíte ciry za školení, otáčí se vám bulvy. Podobná školení probíhají v okresech s fundovanějšími lidmi za třetinové ceny. A další a další. Jak říkám – nezisk.

Pěnice Skalicová
Pěnice Skalicová
4 years ago

K souvislosti se sociálním začleňováním: já se už hrozně těším na to, jak budeme (školní speciálové a poradenská zařízení ) určovat, kdo je sociálně znevýhodněný! To bude dosti zajímavé.Budeme očichávat děti, sledovat značky jejich oblečků a mobilů, kontrolovat kalorickou hodnotu svačin (či jejich existenci), chodit do domácností a kontrolovat odchody do postele, časový harmonogram, určovat vhodnost a nevhodnost adres (vyloučenost), konečně se prostě přestaneme nudit. Taky se seznámíme se spoustou cizích kultur a dokonce budeme navštěvovat sídla boháčů. Juj, už se těším.

Jakub Malinovský
Jakub Malinovský
4 years ago

Nehodlám to komentovat celé, ale tvrzení: „V neziskovém sektoru zpravidla působí lidé, kteří svou úlohu spatřují v prosazování principů subsidiarity a sociální inkluze, tedy v omezení státních či centralizovaných intervencí.“ snad autor nemůže myslet vážně.

Jakub Malinovský
Jakub Malinovský
4 years ago
Reply to  Jakub

Vždy právě představitelé této sorty neziskovek prosazují plošné a zákonem striktně předepsané pojetí inkluze ve stylu „všechny školy musí“, nikoliv v rámci principu subsidiarity přenesení otázky inkluze a její šíře na lokální úroveň jednotlivých škol (reprezentovaných např. řediteli či školskými radami) a svým požadavkem plošné nárokové inkluze odmítají možnost vytvoření (či spíše rozšíření již faktického) stavu diverzity, kdy vedle sebe budou existovat základní školy z vlastní vůle silně inkluzivní a naopak školy inkluzivní minimálně, a v této konkurenci přístupů i idejí se bude rodičovská veřejnost moci hlasováním nohama bez centralizovaných intervencí na nejnižší možné úrovni svobodně rozhodovat, který z těchto… Více »