Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Jak se proměňuje role České školní inspekce? Rozhovor a spolupráce namísto přísné kontroly

Česká školní inspekce (ČŠI) klade stále větší důraz na podporu škol a vedení dialogu. Jak vypadá její současná práce a jak ji ovlivní navrhovaná novela školského zákona? Co může inspekce nabídnout školám, které si samy se změnou nevědí rady?

IMG_2555

foto: Kateřina Lánská

Hledání sebemenších pochybení či nepříjemná atmosféra v celé škole. To se možná vybaví jako první některým ředitelům škol při zmínce o návštěvě České školní inspekce (ČŠI). Přestože se její přístup v posledních několika letech proměnil, změna obrazu ve veřejném prostoru postupuje pomaleji. 

Zároveň se často ve veřejné diskuzi objevuje i opačný argument, že by ČŠI měla mít silnější roli v zajišťování kvality vzdělávání. Ani výrazné posílení pravomocí by ale neřešilo nedostatek kvalitních ředitelů a dlouhodobé problémy systému, se kterými se české školství potýká. Současná inspekční praxe se stále více zaměřuje na podporu a vedení dialogu. Oproti tvrdé kontrole nabízí škole pohled zvenčí a hledá společně cestu, jak školu posunout dál. „Ředitelé, kteří zažili inspekci v posledních letech, oceňují, že poprvé vnímali inspekci jako skutečného partnera. Místo formální kontroly se stále více vede rozhovor o práci školy a hledají se cesty k jejímu rozvoji,“ uvádí Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUinu.

V dalším zlepšování a modernizaci role ČŠI má pomoci i chystaná novela školského zákona, která je momentálně zařazena do třetího čtení Poslanecké sněmovny. Jedním z bodů této novely je totiž například úprava konkurzů na ředitele škol. Nově by mělo být jasně dáno, že šestileté funkční období stávajícího ředitele automaticky zanikne v momentě jmenování nového. Pokud uspěje ve výběrovém řízení dosavadní ředitel, nebude nutné ho nejdřív odvolat a znovu jmenovat.

Změny se dotýkají i formálních náležitostí inspekce. Inspekční zprávy už nově nebudou obsahovat podpisy přizvaných osob, pouze jejich jména. Ruší se také povinnost, aby ředitel školy převzetí zprávy stvrzoval podpisem – zprávy se dnes posílají do datových schránek a tam je okamžik doručení dohledatelný.

Když se dítě do školy netěší. Proč je dobré klima ve škole klíčem k úspěchu žáků?

2. 5. 2025

Když se škole změna nedaří
Pokud škola však při inspekci opakovaně selhává, inspekce může nařídit nápravná opatření a kontrolovat jejich plnění. Zřizovatel dostává jasný signál, že by měl situaci aktivně řešit, třeba i změnou ve vedení školy, pokud to situace a načasování umožňují.

Novela zákona také navrhuje změnu intervalu inspekčního cyklu. Místo dosavadního šestileté frekvence pro všechny školy se nově počítá s rozdělením do tří skupin. Školy s nejlepšími výsledky bude inspekce navštěvovat jednou za devět let, běžné školy zůstanou u šestiletého intervalu a rizikové školy bude inspekce sledovat častěji: každé tři roky.

Mezi další podpůrné mechanismy pro rozvoj škol s horšími výsledky patří i možnost metodické pomoci od mentorů z Národního pedagogického institutu (NPI), kteří by pomohli s plánováním změn i se zaváděním konkrétních kroků ke zlepšení výuky. Příkladem takové pomoci je projekt Kompas, jehož cílem je doprovázet a metodicky podporovat znevýhodněné nebo dlouhodobě slabší školy. I tak ale zůstává na vedení školy, zda nabídku pomoci přijme a aktivně s ní bude pracovat. Postoj ředitele, jeho lídrovské schopnosti a ochota pro změnu jsou tak naprosto klíčové faktory v otázce zlepšování výsledků škol.

martinů_BW
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články