Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Co přinesl týden 17. 10. – 23. 10.
„Mezi standardy anglického učitele patří i „behaviour management“ neboli nastavení takového chování ve třídě, které není rušivé a podporuje žáky při učení. V britských školách se na to klade velký důraz, řekl bych, že větší než u nás. Tam se výchova a vzdělání neodděluje. V České republice mnozí učitelé chtějí učit svůj předmět, ale nechtějí vychovávat. To je ale nemožné,“ říká učitel základní školy Solidarita v Praze Pavel Bobek v rozhovoru zaměřeném na problematiku šikany (lidovky.cz).
V rámci Národního pedagogického institutu (NPI ČR) se již jednotlivé pracovní skupiny pustily do revize rámcového vzdělávacího programu pro základní školy (RVP ZV), zatím ale nemají v ruce definitivní zadání. O konečné podobě dokumentu Hlavní směry revize RVP ZV měl uprostřed prázdnin po několika odkladech, způsobených mimo jiné i vypořádáváním více než tří tisíc připomínek, rozhodnout dnes už bývalý ministr školství Petr Gazdík. Jeho nástupce Vladimír Balaš si v září vzal další čas na rozmyšlenou s tím, že mu předkládané zadání revize připadá málo ambiciózní. A vyžádal si další analýzu.
O měsíc později směřuje ke konci vnitřní připomínkové řízení na ministerstvu. „Chybí již jen poslední krok, schválení na poradě vedení ministerstva školství,” řekl Jan Jiterský, předseda expertního panelu, který Hlavní směry připravoval, minulý týden během diskuse u kulatého stolu SKAV a EDUin. Ten se věnoval právě aktuálnímu stavu revize RVP. Připustil přitom, že ministerstvo a jím řízené organizace jako NPI a Česká školní inspekce (ČSI) uplynulé týdny věnovaly čas hledání konsensu a že to nebylo snadné. Před jednáním s vedením ministerstva jej tak čeká ještě setkání se zástupci ČŠI. „K Hlavním směrům vytvořili poměrně velkou řadu zásadních připomínek, na kterých se ne zcela shodujeme. Bude nutné, aby o nich rozhodlo vedení ministerstva,” myslí si Jan Jiterský. Předpokládá, že rozhodnutí by mělo padnout v rámci dní až dvou týdnů.
„Vnímáme tři časové fáze,” vysvětloval Kamil Ubr, který má revizi kurikula na starosti v Národním pedagogickém institutu, jak bude vypadat harmonogram revize. Tu současnou označil jako přípravnou (případně analytickou), na jejím konci by měl být první pohled na nové kurikulum (do konce tohoto roku). Ve druhé fázi předpokládá vznik první verze RVP, zhruba v horizontu dubna a května. „Potom bude následovat velké připomínkové řízení, dopracování druhé verze a předložení ministerstvu,” vysvětlil Kamil Ubr.
Mluvit o změnách harmonogramu pro implementaci kurikula do výuky zatím oba zástupci ministerstva vidí jako předčasné. „Teprve v okamžiku, kdy budeme mít něco odpracováno a budeme mít představu o tom, co nás čeká, se můžeme bavit o posunutí. Komunikovat to dopředu na základě neexistujících podkladů jen s tím, že bylo posunuto schválení Hlavních směrů, je předčasné,” řekl Jan Jiterský a upozornil, že podobně se podle potřeby posouvalo i dokončení Hlavních směrů.
Od začátku roku 2023 by mělo ministerstvo školství rozběhnout systémový projekt, který má podpořit změnu kurikula a vysvětlit ji veřejnosti. „Byla již schválena karta projektu, nyní pracujeme na projektové žádosti. V září bychom pak mohli mít k dispozici první výstupy a mohli bychom je začít doručovat do praxe,” řekl Kamil Ubr.
Panelové diskuse, kterou moderoval Bořivoj Brdička, se zúčastnili: Jan Jiterský (MŠMT), Petra Keprtová (SKAV), Martin Rusek (Kompas), Petra Skalická (Člověk v tísni), Kamil Ubr (NPI), Milena Vlčková (MŠ, ZŠ a SŠ Waldorfská, Č. Budějovice). Diskutovalo se mimo jiné o vizi revize, otázkách spojených s její implementací, o tom, jak inovativní má revize být, ale také o zkušenostech z jednotlivých pracovních skupin. Celou diskusi si můžete poslechnout zde.