Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Co přinesl týden 10. 1. – 16. 1. 2022
„Obecný konsenzus je, že rozdíly mezi dívkami a chlapci nejsou. Špatně se to zkoumá, protože se to nedá zkoumat experimentálně, stejně jako například rozdíly mezi národy. Z většiny výzkumů ale vyplývá, že pokud jsou v matematice mezi výsledky dívek a chlapců rozdíly, dá se to dobře vysvětlit stereotypy. Rozdíl přitom koreluje s tím, jak silný je ve společnosti stereotyp, že muži dosahují v matematice lepších výsledků,“ odpověděl ve Fokusu Václava Moravce věnovaném matematice Hynek Cígler z Masarykovy univerzity (ČT24).
Školy v září dostaly peníze na doučování z rozpočtu ministerstva školství a na začátku ledna jim na účty přišla první platba z Národního plánu obnovy. Z něj v příštích dvou letech stát uvolní 1,5 miliardy na doučování vyrovnávající zejména „covidové” výpadky u dětí. Týká se to i malotřídek, které jsou na periferiích České republiky. Překážky, na které narážejí při zajištění doučování školy z větších měst, u nich nabývají trochu jiných rozměrů.
Na problém se zajištěním doučovatelů poukazovali ředitelé škol od počátku. Řada z nich nakonec právě i z tohoto důvodu peníze vracela. Školy v malých obcích mají ve srovnání se školami ve větších obcích větší problém najít doučovatele mimo své zaměstnance. „My jsme vesnice, sem nikdo odjinud nepojede. Těch pár korun, které by si vydělal, by utratil za cestu,“ shrnuje potíže se zaměstnáváním externích doučovatelů Lenka Macků, ředitelka malotřídky v jihočeském Popelíně, kam letos chodí 24 žáků.
Peníze za doučování tak rozdělují mezi své zaměstnance – učitele a učitelky, vychovatelky, asistenty pedagoga. „Naše učitelky jsou opravdu velmi vytížené. Rády si přivydělají, ale je to na úkor jejich odpočinku, a to není dobré. Kromě doučování navíc zajišťují i kroužky nebo školní klub, na které máme prostředky ze šablon, ideální to není,“ komentuje to Šárka Kalvová, ředitelka Základní a mateřské školy Tomáše Ježka Ralsko – Kuřívody.
570 korun na čtyři měsíce
O doučování jsme mluvili s ředitelkami škol, které jsou zapojeny do projektu na podporu malotřídek „Kam chodí vítr spát”. Všem se podařilo prostředky, které jim ministerstvo poslalo na doučování od září do prosince, bez problémů vyčerpat. Zejména na těch nejmenších školách to nebyl až tak velký problém. Výše dotace se totiž odvíjela od počtu žáků. Ty měla malotřídka ve městě Úterý v západních Čechách v loňském školním roce čtyři. Letos dětí přibylo, od ministerstva na jejich doučování dostala 570 korun. Využít prostředky, které velké školy vracely, by dokázala bez potíží. „Naše děti se v loňském roce nepřipojovaly, je to znát i na letošních prvňáčcích, školka nefungovala, a tak přišly o předškolní výuku,“ říká Jana Klečková, která je ředitelkou ZŠ a MŠ Úterý od srpna.
U větších malotřídek s více dětmi bylo peněz tak akorát – a tím i více prostoru doučování naplánovat tak, aby prospělo. Jen informace o tom, že přijdou a za jakých podmínek je budou moci využít, dostaly školy těsně před začátkem školního roku, kdy už měla řada z nich pro doučování připravené „šablony”. „Rozhodnutí přišlo opravdu pozdě, v srpnu jsme měli všechno připravené, nastavené, měli jsme připravené peníze ze šablon, měli jsme nastavené intervence pro děti s SPU, a pak nám do toho přišlo sice jen 17 tisíc, ale přece jen. Využili jsme je, ale je to na úkor zdraví učitelů, protože ti byli u nás opravdu přetížení,“ říká Věra Tichá, ředitelka ZŠ a MŠ v Albrechticích nad Vltavou.
Všem pěti malým školám přinesla nová pravidla od ledna více peněz, což jejich ředitelky ocenily. „Je to dobře, doučování je po covidu potřeba více než dřív. Že jsou peníze určené jen na doučování, je ale trochu škoda, bylo by potřeba řešit i vztahové věci. Během lockdownu se ztratila také schopnost spolupracovat,“ říká Věra Tichá. „V lednu jsme dostali mnohem více peněz, ale na socializační aktivity je bohužel na rozdíl od peněz ze začátku školního roku využít nemůžeme,“ souhlasí Jana Klečková.
Program „Kam chodí vítr spát” upozorňuje na postupující periferizaci některých míst v ČR, kde je díky oslabené infrastruktuře, zhoršené dopravní obslužnosti a slabší kupní síle obyvatelstva těžší udržovat veřejné služby včetně škol. EDUin chce pomoci vybraným malým školám z těchto území k rozvoji.