Lidové noviny: Pro nové učitele, proti starým škatulkám

9. 12. 2016
EDUin
31275686152_9343b5746d_z

Publikujeme text Michaely Kabátové, který shrnuje výsledky letošního ročníku ceny za inovace ve vzdělávání Eduína. Fotografie ze slavnostního předání cen si můžete prohlédnout ZDE, další podrobnosti o ceně zjistíte ZDE. Text vyšel 5.12. v Lidových novinách.

Má jít o projekty, které inovují české školství. Mezi nejúspěšnější v soutěži Eduína 2016 se ale dostávají i ty, které odkazují na soudržnost společnosti a mezigenerační setkávání.

Uvádí se, že třetina studentů pedagogických fakult vůbec nechce v budoucnu učit. Tuto díru na trhu by mohli zaplnit ti, kteří studují jiné obory, řekly si Jana Fryzelková a Sandra Feyglová a založily projekt s názvem Výluka. Ten postoupil z 89 přihlášených mezi devět finalistů v rámci soutěže Eduína 2016, ve které se bojuje o nejvíce inovativní a prospěšný projekt pro české školství. Výluku nakonec vybrala veřejnost jako nejlepší.

„Osobně si velmi vážím každého projektu, který se české vzdělávání snaží inovovat. Velkou radost mi letos udělali studenti z Univerzity Karlovy, kteří založili spolek Výluka a organizují pro zájemce, kteří uvažují o profesi učitele, stáže a možnost si učení před podáním přihlášky vyzkoušet,“ popsal letošní klání Miroslav Hřebecký, garant ceny Eduína 2016.

Jedna ze zakladatelek Výluky studuje molekulární biologii, druhá knihovnictví. A obě by učitelství bavilo. „Pověst pedagogických fakultmě od toho ale odrazovala. Řekla jsem si, že vystuduju něco odbornějšího, a pak si případně dodělám pedagogické minimum,“ řekla LN Sandra Feyglová. Nápad, aby se zájemci o roli učitele postavili na týden před třídu, přišel před dvěma lety v Londýně. „Tam nám jedna paní řekla, že se její dcera účastní projektu TeachFirst, během kterého absolventi vysokých škol, kteří vůbec nemusejí být z pedagogických fakult, jsou na rok vysláni do školy v sociálně vyloučené lokalitě, kde zkouší učit,“ popsala LN Fryzelková. První zkušenost s učením žáků získaly spolu s dalšími dvěma účastníky Výluky v inkluzivní škole ze sociálně vyloučené lokality v Poběžovicích u Domažlic. Teď už chystají dvě zimní Výluky. Přihlásilo se 25 lidí.

„Z většiny jsou to vysokoškolští studenti nebo čerství absolventi jiných než pedagogických fakult,“ popisuje Fryzelková. Koordinátorkám se začíná ozývat čím dál více základních škol s tím, že mají o „výlukáře zájem“. „Protože většina lidí studuje v Praze, chceme navázat spolupráci se školami z jiných měst, aby vyjeli ze svého prostředí, mimo svou sociální bublinu,“ dodala Fryzelková.

Mapa stereotypů

Odborná porota vybrala jako vítězný projekt centra DOX, který se jmenuje Mapa společenských stereotypů – Jak nastavit zrcadlo přirozené lidské potřebě „škatulkovat“? Žáci během workshopu ve skupinách vyrábějí mapu, která má poukázat na společenské stereotypy. Během toho si mají uvědomit, jak a kdo je nejčastěji vytváří.

„Pokud však sami tuto skutečnost nejsou schopni evokovat, poučte je o tom. Někdy si totiž vůbec nemusí uvědomovat, že si právě budují nějaký stereotyp, protože ten, koho poslouchají, je pro ně přirozená autorita,“ popisují tvůrci projektu roli učitele během dvouhodinové práce s mapou.

„Letošní porota velmi akcentovala společenský a etický rozměr projektů, mezi oceněnými tak najdeme mnoho počinů s důrazem na soudržnost společnosti, jako je Mapa společenských stereotypů nebo například mezigenerační setkávání dětí a seniorů Povídej,“ dodal Hřebecký.

Pravidelná setkání „Povídej“ mají podpořit zdravé vztahy mezi generacemi. Cílená jsou na děti z mateřských a základních škol a starší lidi z domovů pro seniory. Akce se konají jednou za tři týdny či měsíc. Kromě projektu „Povídej“ tvůrci organizují i „Přečti“. Senioři jednou týdně docházejí do mateřské školky předčítat dětem pohádku před spaním.

Do Auly slávy v rámci ceny Eduína letos vstoupil vysokoškolský pedagog a filozof Jan Sokol, který přednášel i na Harvardově univerzitě v USA.


Další projekty, které se dostaly do finále

* Heuréka – Projekt zaměřený na aktivní práci žáků a studentů při výuce fyziky, jehož hlavní součástí je dlouhodobá práce s učiteli a budoucími učiteli fyziky.

* Badatelna – Série krátkých populárně-naučných videí, která představují zajímavé pokusy z fyziky či chemie. Zábavný formát má přiblížit dětem i dospělým fakt, že věda může být zábavná a hravá, a rozhodně ne nudná.

* Studentská Agora – Je to debatní soutěž pro středoškolské studenty. Cílem projektu je zlepšit debatní prostředí v Česku a prosadit debatování jako jednu z běžných výukových metod na středních školách.

* Příběhy našich sousedů – Vzdělávací projekt neziskové organizace Post Bellum pro žáky osmých a devátých tříd. Ti se za doprovodu svých učitelů a lidí z Post Bellum na několik měsíců stanou rozhlasovými nebo televizními dokumentaristy.

* Global Storylines – V Global Storylines jsou děti z prvního stupně základních škol vtaženy do příběhu, který se stává osou výuky po dobu dvou až tří měsíců. Příběh klade před komunitu problémy a výzvy, které musí její členové řešit.

* Science slam Masarykova univerzita – Science slam je prostor pro setkávání vědců s širokou veřejností. Podstatou je myšlenka „pojďme se společně bavit o vědě“, a to nejen v laboratořích, na konferencích a univerzitách, ale i mezi lidmi, kteří vědu sami nepraktikují a mají k ní zdánlivě daleko.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články