Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Manipulace, veřejný prostor, vzdělání aneb Safra, kdo mě asi za ten blog platí?

7. 12. 2019
Josef Valenta
IMG_6598 (1) (1)

Horuji v těchto blozích za „psycho-sociální výchovu“ (ať už se jmenuje „osobnostní a sociální…“ či jinak). Ač změny v kurikulu chystány, (k dnešku) mám temné tušení, že láčkovci, středověké bitvy a příčestí opět nakonec jako učivo zvítězí na celé čáře. Ale domněnky teď stranou. Dnes to zkusím velmi konkrétně, a že se tu potkám s úsilím kolegů „od“ mediální výchovy či výchovy k demokracii, to je na bíle dni. Půjde totiž o manipulace ve veřejném a úžeji „politickém“ prostoru. Tam je slyšíme v přímém přenosu, takže se dobře dokladují. Rozpoznat je a čelit jim by mělo být (myslím) věcí všeobecného vzdělání.

Nejprve definice manipulace, především slovní. Manipulace = obvykle výrok (leč záleží i na tónu jeho pronesení), jímž se manipulátor (M) snaží zneklidnit další osobu (D), zasáhnout její city a současně tak ovlivnit kvalitu jejího myšlení. Cílem je nějaký typ zisku na straně M. „Zásah“ je veden osobně. M. se snaží trefit do toho, v čem jsme většinou křehcí: do našeho sebeobrazu, do integrity naší osobnosti atd. A do našich emocí ‒ vyvolat chce hlavně ty negativní. Zisk může být čistě „psychologický“: M je prostě spokojen s tím, že D na jeho manipulaci reaguje, že kupř. zneklidní, začne se hájit, začne dělat to, co M chce, aby D dělal (aniž by si o to ale M řekl přímo). Nebo taky že D pojme k M obdiv (třeba pro jeho „chytrost“ s níž ví, „jak jsou věci správně“ atd.). Nebo se D i naštve (ale ideálně ne na M, nýbrž na někoho, na koho M chce, aby se naštval). Zisk může být ovšem i „věcný“ (např. aby si někdo koupil, co nepotřebuje nebo dal hlasy nějaké straně ne rozmyslně, ale třeba z úzkosti vyvolané právě manipulací). Manipulace jsou svého druhu útokem vedeným M vůči D, ačkoliv jejich podoba může být běžná či nenápadná. Manipulací tak může být výrok „Všichni to stihli, jen ty ne.“ nebo „Že vám to nevadí, mít takovéto tapety.“ Shrnuto a podtrženo: Nestojíš za nic! Nutno ale dodat, že manipulace mohou cílit i k vyvolání pozitivních emocí. Např. výrok „Ty jsi jediný, kdo se v tom vyzná“ může být sice pravdivý, ale jako manipulace také zcela lživý. Jeho smyslem je pošimrat ego a tím kupř. otupit pozornost osoby D. A náležitě toho využít: třeba, aby D udělal nějakou práci za M nebo uvěřil lži, kterou mu M servíruje.

Vedle toho ale musíme ‒ a na tomto poli zvláště ‒ zmínit ještě manipulace s fakty. Mívají podobu a) zamlčení faktů, b) jejich dezintepretovaného výkladu, c) vytváření informací zcela nepravdivých nebo d) rozmlžených apod. Tady se M dokonce nemusí namáhat intervencí „do ega“ D, stačí mu dát klamavé informace, podle nichž začne D myslet a jednat. Oba typy manipulací, „osobnostní“ i „věcné“, se dají samozřejmě báječně spojit (jak uvidíme).

Vyberu teď pár typů manipulací výše označených jako „manipulace ve veřejném, úžeji v ’politickém‘ prostoru“. Čerpat budu z tuzemska i z ciziny.[1]

‒ „Kdo to/kdo je platí?“ Je-li to manipulace, směřuje k vyvolání neklidu D, k tomu, že se děje něco „neovladatelného“, je tu nějaká tajemná síla (a M naznačí, že ví, kdo to je a že je to hanebné!!!). Současně jde o manipulaci s fakty (vesměs „to“ neplatí žádný zloduch nebo se o financování něčeho ‒ pokud se to vůbec financuje ‒ ve skutečnosti ví).

‒ „Oni …“. S tím souvisejí tajemní „oni“ (od iluminátů přes Rockefellery až po nedefinovatelné, ale mocné „tamty“). Princip manipulace je stejný: a) nemáte vlastně svůj osud v rukou; často však vnímáme i b): ale já vás ochráním …

‒ „Je to kampaň (vedená proti mně).“ alias též „Jsem oběť!“ Pokud jde skutečně o manipulaci ‒ a to jde často, protože tyto výroky ve veřejném prostoru užívají lidé, o nichž je možno se podle dostupných evidencí domnívat, že na jejich hlavě se nějaké to máslo skutečně roztéká ‒ pak cílí na vřelé city D vůči M a někdy opět operuje s tajemnými silami (a s úzkostí D). A to i v případě, že kampaň má přívlastek „mediální“ … koneckonců ‒ kdo si to asi u těch médií platí, že?

‒ Parafráze: „Naše (moje) potíže způsobují zahraniční síly.“ Banánoví státníci tu rádi hovoří příkladně o Americe. Zdejší M mají pro tento účel „tu unii“. M se snaží působit ani ne tak na národní hrdost, jako spíše na cosi označitelného za nacionalistické city v negativním smyslu (kořeněné nesnášenlivostí, odporem k jinakosti, hypertrofovanou pýchou i na národní poklesky atd.). Principem manipulace je vyvolávat v D úzkost (ze ztráty suverenity), pocit jeho vlastní „správnosti“ a naopak nesprávnosti všech jiných a též poměrně primitivní odvedení pozornosti od pravé podstaty nějakého problému k jeho (v případě manipulace) fiktivnímu způsobiteli. Variantou může být i

‒ „My o sobě budeme rozhodovat sami“ mířící na vyvolání úzkosti a nepřátelství (bez ohledu na to, že v řadě problémů v dnešním světě a ve strukturách, jichž je ČR součástí, to prostě není možné ‒ ostatně, v tomto rámci i my rozhodujeme o jiných).

‒ „To je jejich vnitřní záležitost, k tomu se nevyjádřím“, praví politik strany X o jiném ze strany Y, přičemž na tohoto druhého se právě vyvalil nějaký průšvih (kradl, lhal, někomu ublížil apod.). Manipulace je v „autoritou“ předváděném zjevném ignorování mravní dimenze problému a manipuluje občany okouzlené straníkem Y k tomu, aby se v jejich hlavách relativizovalo pojetí morálky ve veřejném prostoru.

‒ „Oni dělají politiku, my řešíme problémy.“ Klamavý výrok. M se veze na populistické vlně odporu části veřejnosti k tomu co je „politika“ a posiluje ho. Jenže ‒ a to už D nevidí ‒ M vyslovením tohoto výroku dělá sám politiku („jakbrno“ jak se říká; Brno promine).

‒ „Jsem přesvědčen.“ Velmi velmi rozšířené klišé v ústech politiků všech druhů! Tady bude stručnost zvláště proti mně, ale zkusím takto: Skutečné přesvědčení je poměrně vícevrstevnatá a ne úplně jednoduchá kognitivní a emoční struktura (jakýsi pevně kotvený vnitřní model „něčeho“), jejíž součástí je i připravenost k určitému typu jednání. V ústech M se stává výrok problémem v případě, že má uklidnit/zneklidnit D tím, že „autorita si je něčím jista“. Ona „jistota“ se ale přitom týká např. věcí, u nichž jistota prostě panovat nemůže (nebo „nyní“ nemůže). Nebo nejde o „přesvědčení“, nýbrž zjevně toliko jen o nějaký „názor“, což je ale pouze snadno měnitelné mínění, které není totožné s hluboce založeným přesvědčením. Navíc, pokud se D identifikuje s údajným přesvědčením jako skutečností, hrozí, že si nadále bude vyhledávat už jen fakta, která budou jeho manipulací nabyté přesvědčení bezhlavě (…) podporovat. A ještě jeden typ, dnes poslední:

‒ „Všichni, kteří … jsou …“ aneb „nálepkování“, označování těch, kteří M vadí, lezou na nervy nebo mu šlapou na paty určitými podstatnými či přídavnými jmény (prolhaní; zaplacení; organizovaní; hlupáci; „kavárna“; rádoby[někdo];). Vše cílí na úzkosti a agresivitu. Asi už není, co dodávat.

Nu, nemyslím, že by takovéhle věci měly stát na okraji kurikula a učit se prostě jen tam, kde je ředitel nebo kantor, kterého to zajímá. Politici hrají svoje manipulativní hry napříč celým spektrem stran. K politice to prostě patří, i když ne nevyhnutelně. Nejde tu totiž ani tak o politiku, jako o „povahy“ těch, kteří ji dělají. Ale zanedbanost vzdělání k tomu, jak jejich manipulacím rozumět právě jako manipulacím, ta je u nás stále [2] povážlivě patrná.

[1] Kvůli nutné hutnosti textu nebude možné výklady cizelovat do superpřesnosti.

[2]  … podle mé sice nevýzkumné, ale kvalifikací přecejen podepřené zkušenosti z různých sociálních prostředí.

josef_valenta-1
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články