Mladá fronta Dnes: Politická zbabělost Petra Fialy

ilustrační foto by www.audio-luci-store.it (flickr.com) (CC BY 2.0)

Publikujeme komentář Boba Kartouse, který vyšel 13.4. v deníku Mladá fronta Dnes pod názvem Politická zbabělost Petra Fialy a vyjadřuje se k poměrně radikální změně názoru na inkluzivní vzdělávání, kterou můžeme sledovat u Petra Fialy, bývalého ministra školství a současného šéfa ODS.

ODS zveřejnila předvolební teze vzdělávací politiky. Chce zvýšení kvality vzdělávání, podstatné zvýšení platů učitelů či zatraktivnit učňovské školství.

Tomu nelze nic vytknout. Cíle ODS nejsou problém. Problém je, když stranický expert pro vzdělávání, toho času Václav Klaus ml., spojuje učitelské platy s inkluzí a zcela otevřeně přijímá narativ Blesku, aby vyobrazil společné vzdělávání jako „pomatenou ideologii“. Údajně kvůli inkluzi nebudou mít učitelé v průměru 35 tisíc korun měsíčně.
Měl jsem naději, že akademik Petr Fiala chce udělat z ODS stranu, která se vyhýbá nedůstojné rétorické manipulaci. Ty časy jsou však asi pryč. Průměrných 35 tisíc by znamenalo v současnosti přidat asi osm tisíc na hlavu učitele měsíčně. Pokud to vynásobíte cca 150 tisíci pedagogickými pracovníky regionálního školství, vyjde vám 1,2 miliardy korun měsíčně, tedy asi 14,4 miliardy ročně. Pomiňme nyní, že roční náklady na inkluzi jsou násobně menší.
Kdyby se ODS po dobu své vlády zasadila o zvýšení rozpočtu českého školství na pouhý průměr OECD, měli by učitelé 35 tisíc měsíčně už několik let. Nezasadila.

Petr Fiala byl, ještě jako nestraník, dobrým ministrem školství. Konsolidoval úřad po svém předchůdci Josefu Dobešovi. Přivedl na ministerstvo řadu schopných lidí. Za jeho vedení byla vypracována kostra velmi chytré strategie vzdělávání. Připravil návrh na další podporu inkluze v českém školství.

Nyní tentýž Petr Fiala, předseda ODS, nahlas souhlasí s obviněním inkluze jako viníka skutečnosti, že učitelé nemají vyšší platy. Je pozoruhodné, jak rychlý obrat ve zdánlivě pevných hodnotových základech člověka může nastat.

Před pár týdny jsem mluvil s učiteli z Norska a Islandu a snažil se jim vysvětlit, jak je možné, že politickou většinou schválená legislativa včetně inkluze je na veřejnosti považována za jakousi nechtěnou nahodilost, způsobenou „parazity“ z neziskového sektoru. Nedokázali to pochopit. Ve Skandinávii mají jinou zkušenost. Inkluzi „páchají“ už 20 let a politické strany vpravo i vlevo to nahlas podporují. Investují do vzdělávacích systémů významně vyšší procento HDP, řádově desítky miliard korun. Je na inkluzi i na vyšší průměrné platy učitelů. Už 20 let.

Říká se to těžko, ale nejen ODS, nýbrž celou českou politickou scénu sužuje politická zbabělost. U žádného z politiků není tak překvapivá a tak smutná jako u Petra Fialy.

Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
2 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vit Patek
Vit Patek
4 years ago

„Pomiňme nyní, že roční náklady na inkluzi jsou násobně menší“. Na „specificky českou“ Potěmkinskou vesnici jménem inkluze, jejímž je pan Kartous věrozvěstem, možná. Na reálné individualizované vzdělávání (jehož vedlejším efektem je i skutečná inkluze) jsou náklady naopak násobně větší. Větší počty učitelů, věnujících se žákům ať už v menších třídách, nebo i v jiných uspořádáních výuky. Ne o 3, 5, nebo 10 %, ale nejméně o 50 % vyšší platy. Radikální zlepšení odborné průpravy (nejen) na PeF, právě v oblasti všemožných specifických přístupů k žákům – opravdu umět učit (různé) děti, nikoli jen ovládat daný obor/předmět o něco lépe než… Více »

Pěnice Skalicová
Pěnice Skalicová
4 years ago

Švédsko disponuje rovněž s regulérním systémem speciálního školství, které navštěvuje celkem cca 10 tisíc dětí. Z toho 9 a půl tisíce tvoří základní školy pro děti se vzdělávacími obtížemi – hádejte, co je asi jejich příčinou (nedostatečný rozsah výuky integrálů to věru není). Zajímavé je i personální zajištění celé školské administrativy: Ministerstvo (jako orgán politický a legislativní): 200 lidí, Národní agentura pro vzdělávání (řídí „běžné“ školství administrativně, odborně a finančně): 250 lidí, Školní inspekce: 300 lidí, a konečně Národní agentura pro speciální vzdělávání (řídí systém speciálního školství): 1.200 lidí!