Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Co přinesl týden 21.9. – 28. 9. 2020
Krátce:
Výrok týdne: „Nejsme parta těch nejvzdělanějších pedagogů, nevymýšlíme denně převratné didaktické metody, jsme skupina normálních lidí, které baví naše práce a záleží nám spíše na dětech než na byrokracii,“ říká ředitel základní školy Trivium v Dobřanech Jan Grulich, který zvítězil v anketě Ředitel roku (denik.cz). V roce 2015 jeho škola dopadla nejlépe v testech přírodovědné, matematické a čtenářské gramotnosti v mezinárodním šetření PISA.
V souvislostech:
Vědci z Centra pro modelování sociálních a biologických procesů (BISOP) porovnali účinnost několika epidemiologických opatření. Simulovali na matematickém modelu, jak by jednotlivá opatření mohla přispět ke snížení reprodukčního čísla a tedy ke zpomalení epidemie. Zaměřili se mimo jiné i na roušky, včetně povinnosti nosit je při výuce ve třídách. „Podle odhadů BISOP znamená zavedení povinnosti nosit roušku ve vnitřních prostorách včetně školních tříd druhého stupně a středních škol snížení R o 15 – 21 procenta, tj. přibližně ze 1,6 na dnešních cca 1,3,“ uvádí ve zprávě, která výsledky jejich modelování shrnuje.
Zabývali se také tím, jak efektivní je ve zpomalení epidemie omezení sociálních kontaktů, včetně aktuálně diskutovaného uzavření středních škol a 2. stupňů základních škol. Došli k závěru, že uzavření škol by mělo menší efekt než nošení roušek, uzavření středních škol by podle nich snížilo číslo R pouze o 1,4 až 2,3 procenta.
„Současné snahy o uzavření škol jsou patrně motivovány faktem, že mnoho případů nákaz nastalo právě ve školách. Je však třeba upozornit, že tyto případy pocházejí ještě z doby, kdy se ve třídách nenosily roušky, přičemž zavedení roušek ve třídách v simulacích modelů BISOP redukovalo pravděpodobnost nákazy ve škole na asi 65 procent předešlému stavu, kdy se nosily roušky jen ve společných prostorách škol, pokud by se roušky zavedly i na prvním stupni, pak by se pravděpodobnost redukovala na 42 procent. Dále si je třeba uvědomit, že v daném třídním kolektivu, je jednodušší nakažené trasovat – proto se paradoxně školy objevují ve statistikách míst přenosu infekce častěji než restaurace a bary, ve kterých dochází k přenosu nákazy, aniž by byly tyto kontakty dohledány hygienou,“ uvádí se ve zprávě.
Výuka na vysokých školách je vzhledem k tomu, že se studenti nevzdělávají v pevně daných skupinkách, rizikovější. Za nejrizikovější označili v oblastech s komunitním přenosem pořádání hromadných akcí ve vnitřních prostorách, efektivnější než uzavření škol by podle nich bylo uzavření barů a restaurací, kde se lidé potkávají náhodně a trasování kontaktů je tak obtížné až nemožné.
Zprávu s výsledky matematického modelování efektivity epidemiologických opatření najdete zde.
Robustní srovnání krajských školských soustav, které se zaměřuje na regionální porovnání výsledků žáků na základních i středních školách, nerovností ve vzdělávání, strukturu školské soustavy v jednotlivých krajích a na faktory, které ovlivňují vzdělávací výsledky žáků, vydala v minulém týdnu Česká školní inspekce (ČŠI). Vedle popisu situace v jednotlivých regionech obsahují jednotlivé „krajské“ zprávy také obsáhlou datovou přílohu, která na jednom místě shrnuje data z několika různých zdrojů, které jsou ke srovnání regionálních rozdílů v těchto čtyřech oblastech k dispozici, například výsledky mezinárodních šetření TIMSS, PIRLS a PISA, výsledky jednotných přijímacích zkoušek a maturit nebo vlastní šetření ČŠI a ministerstva školství. Vedle stručné interpretace shromážděných dat nabízí také doporučení pro to, jak kvalitu vzdělávání v jednotlivých regionech posunout.
Zprávu školní inspekce ke kvalitě vzdělávání v jednotlivých krajích najdete zde.
Výběr z Edukalendáře: