Sdílet článek
v dnešním bEDUinu, který shrnuje dění od 14. do 20. 4., se věnujeme těmto tématům:
Jednotným přijímacím zkouškám;
kapacitám středních škol;
dopadům vzdělávacích programů pro nadané žáky.
Pavel Trejbal 22. 4. 2025
v dnešním bEDUinu, který shrnuje dění od 14. do 20. 4., se věnujeme těmto tématům:
Jednotným přijímacím zkouškám;
kapacitám středních škol;
dopadům vzdělávacích programů pro nadané žáky.
Týden stručně
Každý rok se opakuje frustrace uchazečů o střední školy i jejich rodičů kvůli nedostatečné kapacitě zejména všeobecně zaměřených škol ve větších městech. Nepříznivý stav přijímaček okomentoval tiskový mluvčí EDUinu Tomáš Matoušek. Situaci nezlepšil ani digitální systém přihlášek DiPSy, ani letošní iniciativa „přijímaček nanečisto“. Ty naopak podle řady učitelů i psychologů zbytečně zvyšovaly stres. Žáci čelí vysokému psychické napětí – zažívají úzkosti až fyzické potíže. Po pondělním druhém kole přijímaček na čtyřleté obory skládali zkoušky uchazeči o víceletá gymnázia. Pro řadu desetiletých dětí šlo o první větší životní zkoušku. Byť „umetání cestičky“ není podle Matouška žádoucí, je třeba čelit faktu, že význam přijímaček nabyl nezdravé velikosti – vidíme ji v připravenosti některých škol na zvracení uchazečů nebo ve smutných příbězích o „nehodách“ vystresovaných dětí kvůli zákazu odchodu na záchod. Markéta Boubínová z Deníku N se diví, že přijímačky vůbec máme – podle ní tím Česko de facto brání části žáků, aby se víc vzdělávali, přestože je pro státy žádoucí mít co nejvíce vzdělaných občanů. Pakliže máme přijímačky zachovat, tak je nutná jejich reforma. EDUin dlouhodobě navrhuje změnu modelu přijímacího řízení, včetně přesunu přijímacích testů do známého prostředí základních škol a zveřejnění výsledků před výběrem školy a podáním přihlášek. To by snížilo stres a podpořilo důvěru dětí v rozhodování o jejich vzdělávací cestě.
Debata o budoucnosti víceletých gymnázií v Česku nabírá na síle. Argumenty pro jejich útlum či zachování rozebrali pro Rozhlas Plus programový ředitel EDUinu Miroslav Hřebecký a předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová. Hřebecký dlouhodobě podporuje jejich omezení – argumentuje, že způsobují nerovnosti a předčasnou selekci, přičemž data ukazují, že nemají přidanou vzdělávací hodnotu. Negativní efekt víceletých gymnázií na české vzdělávání rozebral i v jedné z analýz letošního Auditu vzdělávacího systému. Schejbalová naproti tomu hájí existenci víceletých gymnázií jako zázemí pro rozvoj nadaných dětí a varuje před zavedením jednotného školství.
Zastupitelé Ústí nad Labem zamítli návrh na poskytnutí peněz školám na nákup menstruačních pomůcek pro dívky ze sociálně slabších rodin. Opoziční zastupitelka Karolína Žákovská (PRO! Ústí) argumentovala, že dotace 120 000 korun by nebyla pro město finanční zátěží, zato by podpořila důstojnost žákyň. Jenže celá městská koalice včetně ANO podpořila protinávrh radního pro školství Bohumila Ježka (SPD) na neschválení. Ježek rozhodnutí vysvětlil mimo jiné tvrzením, že pokud mají rodiče v některých lokalitách peníze na pervitin, tak je mají mít i na tampony nebo vložky.
Debata na ČT24 mezi bývalým ministrem školství Robertem Plagou (ANO) a současným ministrem Mikulášem Bekem (STAN) ukázala shodu, že školné na vysokých školách není na pořadu dne. Bek upozornil na nízký podíl vysokoškoláků v Česku i potřebu profesních programů po vzoru zahraničí. Plaga zdůraznil, že systém musí být nastaven podle aspirací dětí, ne pouze podle zájmů zaměstnavatelů. Doplnil, že nabídka oborů má být flexibilní a umožňovat prostupnost mezi obory.
Výrok týdne
„Jsou kraje, které buď s kapacitou všeobecně zaměřených škol stagnují, nebo se strukturou nabízených oborů tolik nepracují. To může být třeba tlakem místních aktérů, typicky ředitelů středních odborných škol či zaměstnavatelů, kteří po krajích chtějí, aby udržovaly kapacity v oborech, o které ale ze strany uchazečů není takový zájem. Opravdu nedává smysl hnát patnáctiletého člověka na obor, který nechce studovat,“ více zde:
komentuje kapacity středních škol analytička EDUinu Nikola Šrámková v podcastu Vinohradská 12.
Rozhovor
Scott Imberman, profesor ekonomie a vzdělávací politiky na Michigan State University v USA, přijal nedávno pozvání institutu CERGE-EI do Prahy, aby přednášel o hodnocení dopadů vzdělávacích programů pro nadané žáky. V rozhovoru odpovídá na otázky, proč je evaluace těchto programů složitá a proč stále chybí dostatek vědeckých důkazů o jejich přínosu.
Vychází stále více průzkumů o vzdělávání, jejichž autory jsou ekonomové. Přitom v obecném povědomí se ekonomie zabývá ekonomikou, penězi. Kde je vlastně průsečík mezi ekonomií a vzděláváním?
To, že se ekonomie zabývá jen hospodářskými cykly, inflací a podobnými makroekonomickými tématy, je běžné nedorozumění. Ve skutečnosti se často věnuje mikroúrovni. Obecně je ekonomie studiem toho, jak lidé mezi sebou interagují. A tato definice nám pomáhá vysvětlit, proč se ekonomové zajímají i o veřejné politiky ve vzdělávání, zdravotnictví nebo zaměstnanosti – a to zejména posledních 20, 30, dokonce 40 let.
Ve vzdělávání se zaměřujeme zejména na oblasti, kde může ekonomická teorie nabídnout určitý vhled do situace. Například – nevím, jak je to v Česku, ale v mnoha zemích se čím dál víc berou v úvahu preference rodičů a žáků při hodnocení škol. Vychází se z předpokladu, že žáci nemusí automaticky nastoupit do nejbližší školy, že mají možnost volby. Tento trend vychází z ekonomické teorie, podle které školy mohou mít horší výsledky, pokud nemají motivaci, která vzniká soutěží s jinými školami. Nemají důvod se zlepšovat, usilovat o žáky. Neříkám, že to platí vždy a všude, ale takové je teoretické východisko většiny výzkumů v této oblasti. Ekonomy zkrátka zajímá, jak fungují pobídky ve vzdělávacím systému a jak na ně reagují žáci, rodiče a další zainteresované strany.
Mezi další důležité cíle průzkumů, realizované ekonomy, patří zjišťování kauzálních dopadů různých politik a charakteristik vzdělávacího systému
Jinými slovy, ekonomové se zajímají o to, jaký účinek má konkrétní opatření? Zda se vyplatilo do něj investovat?
Přesně tak.
Dnešní doba vzývá „data“, voláme po rozhodování, které je podloženo důkazy, evidence-based. Ve vaší přednášce jste tomuto očekávání dal určité hranice. Jako hlavní sdělení jsem si odnesla, že je ve skutečnosti docela těžké najít solidní důkazy i o věcech, které se selskému rozumu zdají jasné. Sdílel jste výsledky několika rigorózních studií, které zjistily jen mírný, statisticky nevýznamný, přínos vzdělávacích programů pro nadané.
Ano, jako výzkumníci jsme vedeni k opatrnosti a snažíme se odolávat tlaku politiků, kteří po nás chtějí jasné odpovědi na otázku, zda něco funguje a zaslouží si to financování. Naše obvyklá odpověď zní: „Záleží na okolnostech.“ (směje se) Metody, které používáme, umí odhalovat kauzální vztahy a odfiltrovat ostatní vlivy, ale problém je v kontextu. U programů pro nadané jde často o malé případové studie, nelze se opřít o rozsáhlé národní vzorky. A z malé studie je těžké udělat závěr, vysledovat vzorec, jak věci fungují.
Celý rozhovor Jitky Polanské čtěte na webu EDUinu.
Z edukalendáře
Chcete, aby se čtenáři dozvěděli o vaší události? Vyplňte formulář!