Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Vybíráme to nejzajímavější z návrhu Dlouhodobého záměru
Ministerstvo školství vytvořilo návrh Dlouhodobého záměru na roky 2023–2027. Jde o návrh opatření a aktivit, které chce v daných letech připravit nebo zavést. EDUin tentokrát představuje výčet změn, které mohou veřejnost oslovovat, a snaží se obecně známé pojmy odborníků stručně vysvětlit a doplnit příklady a data. Kompletní podklad najdete zde.
Ministerstvo školství zatím zveřejnilo návrh dlouhodobého záměru včetně úprav po připomínkovém řízení. K další veřejné konzultaci bude návrh materiálu zveřejněn 15. května. Finální verze bude během října 2023 předložena vládě ČR ke schválení. Z aktuálního návrhu DZ vybíráme zásadní body v jednotlivých kapitolách.
Předškolní vzdělávání:
Základní vzdělávání:
Komentář EDUinu: Čeká nás náročný proces plný komunikace, že se hodnocení ve školách neruší, ale pouze mění. Tyto změny musí doprovodit plošné vzdělávání učitelů o nových formách hodnocení, na což v ČR zatím nemáme vybudovanou rozsáhlou síť lektorů ani materiálů.
Střední odborné vzdělání:
Komentář EDUinu: Je otázka, zda se otevře i debata o tom, zda zrušit omezení počtu podaných přihlášek (v současné době max. 2 na žáka).
Podpora a rozvoj pedagogů a ředitelů škol
Komentář EDUinu: Není jasné, zda bude mít plnění kompetenčního profilu vliv na platové ohodnocení učitele a vznikne tak pomyslný kariérní řád. V současné době se výše platu odvíjí výhradně od délky praxe.
Snížení vzdělávacích nerovností
Jan Zeman, analytik EDUinu:
Plány ministerstva školství jsou realistické, ale je na ně navázaná spousta organizační a politické práce. Řada navrhovaných změn obsahuje podmínku vzdělávání pedagogů a Česká republika si tuto infrastrukturu vytváří velmi pomalu. Další výzvou je přesvědčit zájmové skupiny, že navrhované změny jsou opravdu důležité. Smysl inovací hodnotí rodiče, učitelé, odborníci i zaměstnavatelé. Později může být těžké najít shodu nad změnami nebo prosadit opatření přes odpor některých skupin.