Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Když jsem začal učit, bral jsem domácí úkoly jako samozřejmost. Postupem času mi ale přestaly dávat smysl, a tak jsem je úplně zrušil. Rok se s rokem sešel a já nedám na pravidelné domácí procvičování dopustit. Mí žáci díky němu zabodovali ve Scio testech, jsou v matematice mnohem sebevědomější a v hodinách aktivnější.
Tomáš Chrobák 13. 5. 2025
Tomáš Chrobák (c) Kateřina Lánská
Ještě si dobře pamatuju, jak jsem v počátcích své učitelské kariéry v domácích úkolech plaval. První problém: zadával jsem je tak, aby si s nimi poradili i ti nejslabší. Silnější žáky ale nudily a ztráceli zájem. Když jsem začal zadávat úlohy těžší, ale dobrovolné, plnili je zas jen ti, kterým šla matematika lépe. A se slabšími žáky jako bychom hráli hru: děláš, že tu nejsi, a já dělám, že tě nevidím. Druhý problém: dnešní děti komunikují přes WhatsApp a hotové úkoly tam spolu sdílí. Opisování jsem ale zažil i ve škole – třeba když jsem přišel do třídy o trochu dřív. Třetí problém: moje vlastní důslednost. Domácí práce jsem často nestíhal opravovat a nezvládal jsem je vyžadovat od těch, kteří je nepřinesli. Celé to prostě byl jeden velký opruz s minimálním přínosem.
Postupně se začalo ve veřejném prostoru i ve vzdělávací komunitě mluvit o tom, že domácí úkoly nemají valnou učební hodnotu a u mnoha dětí spíš prohlubují odpor ke škole. A tak jsem je přestal zadávat úplně.
Loni v září jsem začal při výuce používat finskou aplikaci na výuku matematiky Eduten. Dle doporučení odborníků z univerzity v Turku, kteří ji vyvinuli, je vhodné s ní pracovat hodinu týdně ve třídě a zadávat v ní domácí procvičování. Platforma pracuje s prvky gamifikace a s umělou inteligencí, která každému žákovi předkládá úlohy dle jeho úrovně. Nejde o tupé počítání, ale o přemýšlivou matematiku s důrazem na rozvoj čtenářských dovedností a práci s chybou. Zároveň šetří čas – na jedno kliknutí vidím, kdo pracuje více, kdo méně, komu se daří a kolik jednotliví žáci potřebovali času k dosažení „poháru“. Žádné vymýšlení zadání, žádné hromady oprav.
Výzkumy říkají, že žáci díky platformě zlepší své dovednosti až o 40 % a vypočítají osmkrát více příkladů, než by zvládli s tužkou a papírem. Upřímně, byl jsem skeptický. Ale pak dorazily výsledky letošních Scio testů. Nestačil jsem se divit: všichni mí žáci dosáhli percentilu vyššího než 56, a to mám ve třídě děti s poruchami pozornosti i dyskalkulií. To znamená, že každý můj žák je lepší než polovina republiky – přitom jsme obyčejná vesnická škola a Scio nás poměřuje i se stejně starými gymnazisty. Přemýšlel jsem, čím to je – a došlo mi, že moji sedmáci devět měsíců každý týden pravidelně trénovali. Nedávno jsme slavili 15 tisíc spočítaných příkladů v Edutenu na žáka. To se prostě muselo někde projevit. Nejvýraznější posun vidím u těch, kteří dříve měli s matematikou potíže – čím víc napočítají, tím se zlepšuje jejich sebevědomí, jsou aktivnější i v hodinách.
Benefity jdou myslím nad rámec matematiky. Zadávám procvičování vždy v úterý a kontroluji o týden později – děti si tak mohou práci rozvrhnout. Většina z nich má mnoho kroužků a úkoly „na zítra“ jsou pro ně často nereálné. Ale s týdenním zadáním se krom matematiky učí také time management. Říkají mi třeba: „V úterý mám kytaru a ve středu karate, takže si matiku dělám vždycky ve čtvrtek.“ Tím, že si zvykají pravidelně dělat něco náročného, ale smysluplného, budují odolnost i odpovědnost. Už jich je ve třídě jen pár, kteří s tím mají ještě problémy. Ale to už zvládnu ošetřit – jednomu chlapci dávám papírové úkoly, s ostatními o tom průběžně mluvím a věřím, že se časem chytí.
Mí kolegové mě považují za inovativního učitele a možná si řeknou: „Tomáš a ty staromódní domácí úkoly?“ Ale já už dnes vím, že jsem žákům škodil, když jsem jim je nedával. Teď mám konečně způsob, jak podpořit KAŽDÉHO žáka.
Autor: Tomáš Chrobák, učitel matematiky na ZŠ Baška, učitel předmětu didaktika matematiky na Ostravské univerzitě, lektor a vítěz české verze ceny Global Teacher Prize CZ.