Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Co přinesl týden 18. 5. – 24. 5. 2020
Krátce:
Výrok týdne: „Získávat zkušenost znamená evidovat jevy, které se dějí, zejména jevy překvapivé, tyto jevy archivovat, organizovat a analyzovat. Když to dělá jeden člověk, zkušeností moc není, ale když se dá dohromady třeba jen dvojice nebo trojice učitelů a každý to zkusí jinak, tak zkušeností bude daleko víc, posune je to. A to nejen pro dobu krize.“ Milan Hejný odpovídal na otázku, zda současná situace může mít i pozitivní dopady, v rozhovoru pro studentský projekt Presloviny.cz.
V souvislostech:
Jak dostat děti do škol řeší vedle Česka řada dalších zemí. Celkem zavřelo školy od začátku roku téměř 190 zemí, což se po celém světě dotklo 90 procent žáků. Zatímco o uzavření škol se rozhodlo velmi rychle, s otevíráním jsou země opatrnější. „Sto zemí zatím neoznámilo datum pro znovuotevření škol, 65 jich má plán pro částečné nebo plné znovuotevření a 32 se jich rozhodlo dokončit školní rok online,” píše se v materiálu zveřejněném na webu UNESCO. V nejistotě ohledně toho, jak bude vypadat konec jejich školního roku, je tak téměř 900 milionů žáků a studentů.
V Evropě, jak zaznamenalo situaci ke konci minulého týdne UNESCO, prozatím plně otevřely školy v Norsku, Rakousku či Bělorusku. K podobnému kroku, jaký zvolila Česká republika, tedy k částečnému otevření, přistoupila celá řada evropských zemí. Patří mezi ně například Francie, Belgie, Nizozemí, Dánsko, Německo, Slovinsko, Chorvatsko nebo Řecko. Až v září se do školy vrátí školáci v Itálii nebo Španělsku, upozorňuje BBC v článku, který sleduje také data pro znovuotevření obchodů, restaurací nebo kadeřnictví.
Otevírání škol ve většině zemí doprovází diskuse o tom, jak velkým epidemiologickým rizikem tento krok je. Závěry expertů nejsou zcela jednoznačné. Řadu studií, která se zabývá rizikem šíření onemocnění Covid-19 mezi dětmi, shrnuje agentura Reuters. Několik studií konstatuje, že děti významnými přenašeči nového typu koronaviru s velkou pravděpodobností nejsou. Za šíření koronaviru v tzv. rodinných clusterech jsou podle dosud známých informací děti odpovědné v jednom z deseti případů.
Zároveň ale studie německých odborníků ukazuje, že i když je mezi potvrzenými případy koronaviru malý počet dětí, neznamená to, že se tím snižuje epidemiologické riziko. Jen pro ilustraci – v USA jsou podle amerického Centra pro kontrolu a prevenci nemocí mezi potvrzenými případy nákazy 2 procenta dětí, v Číně 2,2 procenta, v Itálii 1,2 procenta a ve Španělsku 0,8 procenta. Důvod je pravděpodobně větší počet asymptomatických případů v této věkové skupině. Že jsou bez obtíží, ale neznamená, že jsou méně nakažlivé, upozorňují němečtí vědci. Riziko je podle nich u dětí stejné jako u dospělých, informuje New York Times. Němečtí epidemiologové prosazují řadu opatření, mezi něž patří dodržování rozestupů, zvýšená hygiena, větrání, užívání roušek a jiné ochrany obličeje.
V Německu se právě s ohledem na epidemiologická opatření rozhodli pro návrat vyšších ročníků, u nichž se předpokládá snazší vymahatelnost nových hygienických pravidel. Další země – například Dánsko nebo Francie – ale otevírají i třídy, které jsou ekvivalentem tříd prvního stupně základních škol.
Obdobný scénář jako Česká republika zvolili ve Francii. Zde se některé školky a školy otevřely pro část žáků do 15 let již 11. května (France 24), a to v tzv. zelených zónách, jak francouzská vláda označuje regiony, kde se epidemii podařilo zkrotit. Podobně jako u nás se francouzské školy budou otevírat za poměrně přísných hygienických pravidel. O tom, kdo z žáků se do školy vrátí, se rozhodovalo i podle jejich speciálních vzdělávacích potřeb nebo podle situace rodičů. V zemi, která patří v Evropě mezi nejvíce zasažené, mnozí rodiče odmítli své děti do škol poslat. Ve Francii se rovněž objevily případy opětovného uzavření škol v souvislosti s výskytem nemoci. Uzavřeno bylo 70 z celkového počtu 40 000 otevřených škol. Zvýšení počtu nových onemocnění a vyšší riziko pro žáky a učitele však otevření škol nepřineslo, shodlo se 22 evropských ministrů školství. Například v Dánsku jsou přitom třídy nižších ročníků základních škol otevřeny déle než měsíc.
Na Slovensku rozhodli o částečném znovuotevření škol od 1. června, tamní ministerstvo školství připravilo podrobné manuály a instruktážní videa. Vysvětluje v nich nejen opatření, která budou znovuotevření škol provázet, ale i důvody, které k tomuto rozhodnutí ministerstvo vedly. Zmiňuje socializační roli školy a potřebu žáků být v kontaktu s vrstevnickými skupinami, snížení zátěže rodičů, ale také odbřemenění velké části učitelů, kteří realizují výuku na dálku.
analytik EDUin Karel Gargulák, Radka Hrdinová
Výběr z Edukalendáře: