Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Co přinesl týden 17. 2. – 23. 2. 2020
Krátce:
Výrok týdne: „Místo toho nastává hluché období, kdy je situace zdánlivě vyřešená, dítě se umístilo do ústavu nebo k přechodnému pěstounovi. Úřady mají klid a čekají. Ale všichni sanační pracovníci vědí, že pokud rodiče nezačnou situaci měnit hned, šance na návrat dítěte klesá každým dnem.“ Terapeutka Alžběta Hlásková popisuje v Deníku N jeden z nešvarů systému péče o ohrožené děti, který místo práce s rodinou stále příliš často a na dlouhou dobu posílá děti do ústavní péče.
V souvislostech:
ZAPLATÍ EVROPSKÉ PENÍZE SOCIÁLNÍ PRÁCI NA ŠKOLÁCH?
Na konci minulého roku poslala ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová (ČSSD) do připomínkového řízení návrh zákona o přídavku na bydlení (VeKLEP). Ten má sjednotit poskytování finanční podpory v oblasti bydlení do jediné dávky. Počítá také s tím, že příspěvek na bydlení nebude přiznáván rodičům dítěte, které v rámci povinného předškolního vzdělávání nebo školní docházky zamešká v jednom pololetí školního roku více než sto hodin z jiných než zdravotních důvodů.
Nepromyšlený návrh vyvolal vlnu kritiky nejen od ministerstva školství (Novinky.cz), ale i dalších resortů, zájmových organizací, odborníků i politiků. Ti namítají, že podmínky bydlení mají přímý vliv na úspěch dětí ve škole (Česká televize). Mohou se přitom opřít o řadu studií i přímo z českého prostředí. Například sociolog Daniel Prokop na datech kvantitativního výzkumu Stav české rodiny, co ji chrání (Sociologický časopis) ukazuje, že kvalita a podmínky bydlení, bytová nouze nebo časté stěhování přímo souvisí s horšími výsledky a dalšími problémy dětí ve škole. Podle Prokopa by měla politika v oblasti podpory bydlení u příjmově slabších rodin zohledňovat samotnou (ne)kvalitu bydlení (rozlohu a přeplněnost bytu, nestabilitu bydlení, vlhkost a hluk), která se může promítat do života a vzdělávání dítěte. K tomu by měl napomoci kompletně nový zákon o sociálním bydlení, k jehož přípravě ve svém programovém prohlášení zavázala vláda Andreje Babiše. Ten prozatím představen nebyl. Návrh ministryně Maláčové může naopak zhoršit podmínky bydlení celých rodin a bude tak podle ekonoma Štěpána Jurajdy trestat děti za chyby jejich rodičů, přitom „investice státu do dětí za rodiče se vyplatí víc než cokoliv jiného.“
Kritika nepovedeného návrhu donutila – alespoň verbálně – ministryni Maláčovou přijít s dalšími, relevantnějšími opatřeními. Prohlásila, že chce za pomoci evropských fondů nastavit systémovou sociální práci na obcích. „Ředitelé škol či starostové by mohli požádat například o peníze na dodatečné školní psychology či sociální pracovníky, pokud obec vykazuje znaky vyloučené lokality. O detailech opatření se nyní jedná.” (Český rozhlas). Tento krok by byl vítaný, jak zdůrazňuje i EDUin v letošním Auditu vzdělávacího systému. Právě vznik a systémové ukotvení školské sociální práce je jednou ze základních podmínek pro zvyšování šance na úspěch ve vzdělávání i v životě pro děti z komplikovaného sociálních prostředí. Pomohlo by to i samotným učitelům a školám, na které je zvlášť v posledních letech přenášena odpovědnost za řešení sociálních problémů rodin. Školní sociální práce je běžným standardem a účinným nástrojem pomoci dětem, rodičům a školám v mnoha zemích světa (School Social Work Worldwide či School Social Work: National Perspectives on Practice in Schools).
V České republice je ale školská sociální práce prozatím v plenkách (VÚPSV) a není ani systémově ukotvena. Z existujících vládních strategií či strategií MPSV nevyplývá, že by byl k dispozici jasný plán, který by musel vedle zajištění financování zahrnovat také nezbytné legislativní úpravy, přípravu a vzdělávání daných pracovníků či metodické vedení. V tomto ohledu je nutná úzká spolupráce ministerstva práce a ministerstva školství i dalších aktérů. Maláčová navíc navazuje zavedení sociální práce ve školách na evropské prostředky. Z dosud poslední publikované verze návrhu operačního programu (OPZ plus 2021-2027) přitom nevyplývá konkrétní představa o uchopení celé problematiky. Navíc není jasné, kdy bude vše schváleno a především od kdy budou moci školy a obce prostředky na nové pracovníky čerpat.
Karel Gargulák, konzultant a analytik EDUin
Výběr z EDUkalendáře: