Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Známe výsledky přijímaček. Nerovnosti ovlivnily vzdělání dalšího ročníku deváťáků

v dnešním bEDUinu, který shrnuje dění od 12. do 18. 5., se věnujeme těmto tématům:

Výsledkům přijímaček;

maturitám;

novele školského zákona.

Týden stručně

Výsledky přijímaček: V Praze se nedostal na střední jeden z pěti deváťáků. Podstatnou roli hrají nerovnosti

Žáci a jejich rodiče se dočkali Cermat zveřejnil výsledky přijímacích zkoušek na střední školy. Na první pohled jde o pozitivní výsledek: 94 % úspěšných uchazečů z devátých tříd, na svou prioritní školu se dostalo 75 % uchazečů. Ve velkých městech jde však o jiný příběh. Přestože jde oproti loňsku o mírné zlepšení, tak se v Praze stejně nedostal na střední jeden z pěti deváťáků. Hlavní město nereagovalo na další silný ročník a na gymnáziích nerozšířilo kapacity ani o jediné místo. Pokud pomineme fakt, že stát de facto upírá zájemcům o maturitní obory možnost je studovat (například ve Skotsku mají spádové střední školy), tak se za čísly schovává ještě problém v podobě nerovností. Na gymnázia se totiž děti z „chudších“ škol nehlásí kvůli obavám, že se na ně nedostanou. Na první prioritu v přihlášce si je dá jen každý desátý. Na základních školách s žáky s vysokým socioekonomickým statusem to naopak zkouší každý čtvrtý. Jde o výsledek řady faktorů. Důvodem je například malý důraz krajů na rozšiřování kapacit či výhoda pro žáky, jejichž rodiče si mohou dovolit přípravné kurzy. Lze udělat také pár změn, aby celý proces nebyl tak stresující. Za EDUin navrhujeme prohodit pořadí tak, aby žáci psali nejprve zkoušky a až s výsledky v ruce si podávali přihlášky, zmínil mluvčí EDUinu Tomáš Matoušek v pořadu Do hloubky. Žáci by tak věděli, na jaké obory mají šanci se dostat. Pomohlo by také psaní testů ve známém prostředí svých škol. Na reformě přijímaček prý ministerstvo školství pracuje, hned to ale nebude. Jejich kostrbatý vývoj výstižně komentuje Daniel Münich. A co zbývá deváťákům, na které se v prvním kole štěstí neusmálo? V druhém kole mohou zkusit soukromá gymnázia. Jak popisuje akademička Magdalena Mouralová, úspěšnost je vysoká a školné v některých případech snesitelné. Jak pro koho, namítnete. A máte pravdu. Opět ty nerovnosti. Mezi další možnosti patří vycestovat na školu do zahraničí, případně ji studovat online z dětského pokoje v Česku.

Výsledky státní maturity se nesou v duchu stabilní úspěšnosti. Ministr Bek by ji zrušil

Jarní maturitní zkoušky potvrdily stabilní výsledky: neúspěšnost činila 12,3 % stejně jako v minulých dvou letech. Angličtina zůstává volbou většiny žáků, neúspěšnost byla 3,5 %. Matematiku si letos zvolilo 19 % maturantů a 12,4 % z nich neuspělo. Jde o silný nárůst oproti loňsku, kdy testy nezvládlo jen necelých 5 %. Právě na náročnost didaktického testu z matematiky si maturanti stěžovali, petici na jeho přezkum podpořilo přes deset tisíc signatářů. Ministr školství Mikuláš Bek ale její relevantnost smetl ze stolu s tím, že dvě nezávislé komise sice konstatovaly, že byla matematika náročnější, ale v mezích možného. Taktéž se nechal slyšet, že mu státní maturita přijde zbytečná. Míní, že by bylo lepší, pokud by si maturity nastavila přímo samotná škola.

Školní stravování má být zdravější. Proti vyhlášce ale bojují výrobci polotovarů, šíří se dezinformace

Nová vyhláška má od září 2025 proměnit školní stravování – zavede zákaz instantních směsí, slazených nápojů a požaduje více ryb, luštěnin a zdravějších surovin. Proti se staví Asociace společného stravování, která spojuje firmy závislé na dodávkách polotovarů do škol a stojí tak dle zjištění Deníku N ve střetu zájmů. Boj o zachování současných jídelníčků zuří i ve Sněmovně. Tématu se chytilo zejména hnutí ANO. Emotivní témata jsou často opředena mýty, a změna jídelníčků není výjimkou. Školy se obávají, že děti budou zdravější jídla vyhazovat. Nicméně pilotní testování tuto obavu vyvrátilo. Kolují také informace, že se mají do karbanátku natajno přidávat luštěniny či že vyhláška zakazuje tradiční česká jídla. Ani jedno přitom dle Státního zdravotního ústavu není pravda.

Nejste sami. Existuje pomoc pro oběti násilí i pro agresory

V minulém bEDUinu jsme se věnovali nárůstu násilí mezi dětmi. Jednou z příčin je nedostatek psychologické péče pro děti. Přestože na školách chybí psychologové, existují služby, které nabízí bezplatnou a dostupnou pomoc. Centrum Locika v rámci své iniciativy Dětství bez násilí nabízí okamžitou pomoc online pro děti, rodiče i školní pracovníky. Bezplatná pomoc ve formě online poradny je k dispozici i na Teen terapii od Diakonie ČCE. Tým tří terapeutů a pěti poradců pomáhá dětem a mladistvým mezi 12 a 18 lety. Řeší problémy spojené s násilím, zvládáním vzteku a agresivitou.

Sněmovní volby proběhnou 3. a 4. října. EDUin nabídne debatu kandidátů na ministra školství a rozebere programy

Prezident Petr Pavel vyhlásil termín voleb do Poslanecké sněmovny na první říjnový víkend. EDUin podrobí analýze volební programy zaměřené na vzdělávání všech relevantních subjektů a nabídne stručná zhodnocení. Dva týdny před volbami, v úterý 16. září, se rovněž koná tradiční Volební superdebata EDUinu a SKAV. Diváci budou mít možnost se do hloubky seznámit s vizí kandidátů na příštího ministra školství.

Výrok týdne

Jindřich_Šídlo_(2022)

„Vzdělávání se opět stane velkým tématem letošních voleb. (…) S vymýšlením lákavých slibů určitě politici nebudou mít ani letos problém. Důležité ale je, aby školství konečně zůstalo tématem i po volbách. A aby se místo desítky let slibované reformy (přijímaček) čtyři roky zase neřešilo jen to, kolik řízků si mohou dát děti ve školní jídelně,“ více zde:

glosuje přijímací zkoušky na střední školy komentátor Jindřich Šídlo ve Šťastném pondělí.

V souvislostech

Přijímačky-gate: proč jsme si na sebe upletli takový bič? Ve Skotsku se chodí do spádové střední školy

Na rozdíl od Česka si Skotsko s tím, jak děti roztřídit do středních škol podle studijních předpokladů, hlavu neláme. Přichází o něco? Zdá se, že ne.

Konečně katarze. Část deváťáků jásá. Dlouhé období přijímačkového stresu končí happy endem, žáci se dostali na školu, kam chtěli. Přeju si, ať je jich co nejvíc. V jiných rodinách je ale nálada špatná. Rodiče utěšují zklamané a frustrované děti, které přijaty nebyly. Na sítích se to hemží naštvanými komentáři, státu se vyčítá, že opět selhal, a na to se nedá nic namítnout. Tím spíš, že jiné země toto svým občanům nedělají. 

S kolegyní jsme se před pár dny vrátily z pracovní cesty do Skotska, kam jsme jely zkoumat místní školy a zejména právě přechod z té základní na střední. Budeme o tom vydávat sérii článků, ale dnes chci k přijímačkovému kolotoči sepsat jen rychlý komentář.

Srovnání se Skotskem totiž ukazuje, že celé to trápení, které české děti podstupují, je zbytečné. Skoty máme rádi pro jejich humor i skotskou, máme společné pivo a dudy, tak nás může zajímat i to, jak si organizují vzdělávání oni. Úplně jinak než my.

Celý komentář Jitky Polanské čtěte na webu EDUinu.

Z edukalendáře

3. 6. → Praha → Kvalitní předškolní vzdělávání a péče jako základ prosperující české společnosti (rezervace do 26. května)

Chcete, aby se čtenáři dozvěděli o vaší události? Vyplňte formulář!

pavel_foceni_BW
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články