Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Tisková zpráva: Jak si stojí české vzdělávání ve srovnání s dalšími zeměmi OECD? Přinášíme výsledky nové statistiky

20. 10. 2022
EDUin
IMG_1188-scaled

Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) opět vydala každoroční přehled statistik ve vzdělávání Education at Glance. Tato čísla nabízí srovnání, jak si Česká republika vede mezi ostatními zeměmi ve výkonnostních faktorech typu podíly vysokoškoláků v populaci, nebo mohou sloužit jako významná argumentace pro navyšování státních prostředků do vzdělávání při pohledu na procenta HDP směřujících do školství. Kompletní podklad najdete ZDE.

Co data ukazují:
  • Poměr vysokoškoláků se v ČR během 21 let zvýšil o 24 %.
  • V Praze je podíl vysokoškolsky vzdělaných obyvatel 50 %, na severozápadě Čech pouze 15 %.
  • Zatímco ve 12 zemích OECD umožňují pokračování na vysokou školu všechny středoškolské obory, v ČR je to pouze 62 % středních škol.
  • Výdaje do školství na základě podílu HDP jsou v ČR stále nižší než průměr OECD.
  • Průměr OECD v růstu učitelských platů mezi lety 2015–2021 byl 6 %. V České republice se zvýšily platy za stejné období o 37 %.
  • V České republice trvá učitelům dosáhnout platového maxima více než 30 let oproti zemím jako Skotsko či Austrálie, kde lze dosáhnout stejného výsledku za méně než 10 let.
  • Čeští učitelé věnují nevýukovým aktivitám 66 % celkové pracovní doby oproti průměru OECD – 56 %.
V podkladu detailně rozebíráme právě nárůst počtu vysokoškoláků, platy učitelů a jejich pracovní náplň i vysoké školy. Kompletní podklad najdete ZDE.

Jan Zeman, analytik EDUinu: „Není třeba se ve výsledcích OECD hned srovnávat s Finskem nebo Kanadou. Můžeme ale například sledovat, jak moc držíme krok s postkomunistickými zeměmi (Estonsko, Polsko). Výběr statistik je dobrým základem pro pochopení směřování pozornosti k určitým tématům, které mohou nyní nebo v budoucnu rezonovat v českém vzdělávání.“

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články