Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Kulatý stůl SKAV a EDUin: Účastníci debat o inkluzi především žádají více informací

3. 11. 2015
EDUin
Screenshot_11

Nabízíme zápis a obrazový záznam z kulatého stolu SKAV a EDUin  Proč je téma inkluze tak výbušné? Debata se konala 15. října, účastnili se jí Pavla Baxová z platformy Rodiče za inkluzi, Jitka Kendíková, ředitelka ZŠ J. Gutha-Jarkovského v Praze, Klára Laurenčíková, předsedkyně ČOSIV, Václav Slavík, starosta města Žlutice a bývalý ředitel základní školy praktické, Martina Šmídová, zástupkyně Asociace neslyšících, nedoslýchavých a jejich přátel a Marie Smékalová ze Školy 21, čerstvá absolventka Pedagogické fakulty UK. Moderoval Tomáš Feřtek. Kromě přehledu hlavních témat si můžete poslechnout i zvukový záznam debaty, který je ke stažení ZDE. Na toto téma proběhla i debata v rámci Akvária v EDUpointu na pražském Staroměstském náměstí. Moderoval Bob Kartous. Zvukový záznam této debaty si můžete stáhnout ZDE.

Hlavní myšlenky z debaty:

  • Prakticky všem účastníkům procesu inkluze chybí konkrétní informace. A to jak těm, kteří inkluzi podporují, tak těm, u nichž převládají pochybnosti.
  • V době obou debat (zhruba polovina října) nebylo nic známo o podobě vyhlášky k jarní novelizaci školského zákona, i když ředitelé potřebují mít jasno, jaké děti a jaké učitele by měli přijmout do září 2016, kdy novela vstoupí v platnost.
  • Paragraf 16 nově nastavil způsob podpory pro děti se speciálními potřebami, ale není jasné, jestli bude tato podpora opravdu pro školy dostupná a jestli na ni budou peníze.
  • Nutné jsou metodické materiály, které všem školám, ale i veřejnosti stručně a jasně vysvětlí, co školy čeká. Takové příručky by měly existovat nejméně dvě. Pro běžnou základní školu a pro základní školu praktickou. Měly by obsahovat jasný popis toho, jak si ministerstvo představuje přechod od současného stavu k inkluzivní – společné škole.
  • Zcela nedostatečná je zkušenost s jakýmkoli dítětem se speciálními vzdělávacími potřebami u absolventů pedagogických fakult. Není výjimečné, že během své přípravy se nesetkali s žádným takovým žákem.

O čem se mluvilo:

  • Už v tuto chvíli zhruba polovina dětí s lehkým mentálním postižením chodí do škol středního proudu. Z celkového počtu dětí je v praktických školách 1,4% žáků s LMP a ve speciálních školách 0,5% žáků s LMP.
  • Obecně od roku 2006 sledujeme trend přechodu dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do běžných základních škol. Příklad: nevidomí žáci – v roce 2006 7% v běžných školách, 2014 přes 70% v běžných školách.
  • Narůstá počet rodičů, kteří považují za žádoucí, aby jejich dítě, i přes svůj hendikep, chodilo do běžné školy.
  • U některých skupin žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (neslyšící) jsou k inkluzi a společné škole velmi rezervovaní, protože se obávají, že v takových školách se jim nedostane dostatečné podpory.
  • Rodiče sice teoreticky mají možnost volby, kam dát své dítě, ale nejsou bráni jako partneři, ale jako uživatelé expertní služby. A experti velmi často vzbuzují z běžných škol nepřiměřené obavy.
  • Jsou nutné tyto kroky ze strany ministerstva: Jasná finanční pravidla, která zaručí dostupnost podpory. Metodický pokyn vycházející z vyhlášky, který řekne poradenským pracovištím, jak budou v tomto systému vypadat diagnostika určující jednotlivé stupně podpory. Instrukce pro praktické školy, jak se jich dotkne zrušení přílohy rámcového vzdělávacího programu pro děti s LMP. Komunikační kampaň směrem k obcím a krajům, která vysvětlí nová pravidla.
  • Pouhé zrušení praktických škol a přesunutí do běžné školy není řešením. Zůstanou izolované, jen ve společné budově. Toto riziko je třeba brát v úvahu. Ve Žluticích, kde byla praktická škola zrušena, se inkluze nezdařila. Důvodem byla nepřipravenost učitelů i školy jako takové. Toto riziko je třeba brát v úvahu.
  • Neinformovanost praktických i běžných škol o tom, co je čeká, je všeobecná. To je důvod, proč vznikají tak silné pochybnosti o tomto procesu.
  • Školy, které provádějí inkluzi už dnes, se často stávají cílem rodičů, kteří hledají školu pro své dítě a tyto školy jsou pak často přetíženy, aniž je jim dostupná alespoň základní podpora.
  • V současném školství je stále silnější tlak na výkon a stejné výstupy, což je v rozporu se snahou o inkluzi.
  • Nutná je příprava pedagogů. Ti se zcela oprávněně obávají příchodu dětí se speciálními potřebami, protože na práci s nimi připraveni nejsou.
  • Je tvrzení o ručení praktických škol opravdu poplašná zpráva, budou schopné přežít v nově nastaveném systému?
  • Většina diskutujících se domnívá, že ve skutečnosti září 2016 nebude žádný významný zlom v přístupu k inkluzi. Velmi pravděpodobně se nestane nic.

Celou nahrávku Kulatého stolu v délce 1 hodina 56 minut si můžete stáhnout a poslechnout ZDE.

Celou nahrávku Akvária v délce 1 hodina 48 minut si můžete stáhnout a poslechnout ZDE.

Prezentaci z kulatého stolu si můžete stáhnout ZDE.

Další informace na www.inkluze.czwww.inkluze.upol.czwww.rytmus.org

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články