Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Podívejte se: Na Kulatém stole se mluvilo o tom, co všechno nám řekla PISA 2012

26. 3. 2014
EDUin
IMG_62742

Přinášíme záznam z Kulatého stolu SKAV a EDUin, který se konal 20. března.  Zabýval se tím, co lze vyčíst z šetření PISA a dalších mezinárodních srovnávacích výzkumů, kromě prostého pořadí v jednotlivých gramotnostech. Smyslu PISA se věnuje i nedávný komentář Pavla Kohouta v Lidových novinách (ZDE) a blog Ondřeje Šteffla (ZDE). Nabízíme videozáznam i zvukovou nahrávku, kterou si můžete stáhnout ZDE. Pozvánku se seznamem diskutujících a otázkami k debatě najdete ZDE. K tématu šetření PISA si můžete přečíst rozhovor s Danielem Münichem, jedním z panelistů (ZDE). Starší texty věnované výsledkům PISA 2012 najdete ZDE (tisková zpráva), ZDE (článek z Literárních novin) a ZDE (záznam semináře o výsledcích šetření). Článek o prvních výsledcích šetření PIAAC najdete ZDE. 

Hlavní sdělení:

  • Česká republika je na pátém místě v míře vlivu socioekonomického zázemí žáků na školní výsledky. Patříme tedy k zemím, kde má rodina zásadní vliv.
  • Čeští patnáctiletí mají nejméně kladný vztah ke škole a úroveň jejich sebedůvěry je dlouhodobě nízká.
  • Současní patnáctiletí se narodili počátkem devadesátých let, kdy zakládala rodiny spíše méně vzdělaná populace.
  • Horší výsledky chlapců mohou být ovlivněné nástupem počítačů ve stejné době.  
  • Horší výsledky chlapců mohou být způsobeny i rozdílným očekáváním škol u chlapců a dívek.
  • České děti u učitelů jen výjimečně vidí charakteristiky „důvěřuje mi“, „naslouchá mi“ a „je s ním zábava“.  Naopak často vnímají charakteristiky „přísnost“ či „chytrost“.
  • Děti z hůře situovaných rodin vnímaly učitele jako méně spravedlivého než jejich vrstevníci s lepším zázemím.
  • Pro snížení selekce je třeba se zaměřit především na kvalitu druhého stupně základních škol.
  • V Polsku se zlepšily výsledky poté, co vláda prodloužila povinnou docházku na 10 let. Delší doba strávená ve společném vzdělávaní má kladný vliv na výsledky patnáctiletých žáků.
  • Výhodou povinné školní docházky je možnost působit na všechny děti, i ty, které nemají takové možnosti mimoškolních aktivit. Právě škola má možnost vyrovnávat socioekonomické rozdíly mezi dětmi a měla by toho využívat.


Podívejte se na video záznam z kulatého stolu

 

Prezentaci Jany Palečkové z České školní inspekce si můžete prohlédnout ZDE.

Prezentaci Daniela Münicha z CERGE si můžete prohlédnout ZDE.

Prezentaci Miroslava Bocana z Národního institutu pro další vzdělávání si můžete prohlédnout ZDE.

Celou nahrávku debaty v délce 120 minut si můžete stáhnout a poslechnout ZDE.

Zdroj: Kulatý stůl SKAV a EDUin

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články