Záznam kulatého stolu: Připravovaný kariérní řád vyvolává rozporuplné reakce

karierni7

Přinášíme záznam kulatého stolu SKAV a EDUin z minulého týdne, jehož tématem byl kariérní řád. Hovořilo se o tom, co bude jeho součástí a v jaké fázi jsou jeho přípravy. Kromě shrnutí hlavních témat diskuse nabízíme i videozáznam a zvukovou nahrávku. Podrobné informace o kariérním systému na webu Národního institutu pro další vzdělávání najdete ZDE. Pozvánku s otázkami do diskuse najdete ZDE. Zvuková nahrávka Kulatého stolu ve formátu mp3 je ke stažení ZDE.

Předmětem debaty bylo pojetí kariérního řádu a kritéria hodnocení učitelů. Za tvůrce kariérního řádu promluvil Jiří Kuhn, postoj pedagogických fakult představila Vladimíra Spilková, pohled z praxe nabídli ředitelé škol Martin Ševčík, Vít Beran a Jan Korda. Debata ukázala, že názory na přínos připravovaného kariérního řádu se velice různí. Shoda na něm bude ovšem důležitá, neboť kariérní řád je jedním z mála konkrétnějších bodů koaliční smlouvy v oblasti vzdělávání a Marcel Chládek, kandidát na funkci ministra, už oznámil, že s jeho zavedením počítá.


Celý záznam Kulatého stolu na téma budoucnost kariérního řádu

Shrnujeme témata jednotlivých diskusních příspěvků:

Jiří Kuhn, ředitel Gymnázia Nymburk a zástupce projektu Kariérní systém, nastínil, v jaké fázi příprav se kariérní řád nachází. Vysvětlil, že v současnosti probíhá nastavování čtyřstupňového standardu, atestačního řízení a příslušné metodiky. Návrh kariérního systému by měl být hotový do konce tohoto roku a pak bude předmětem veřejné debaty. Jeho zavedení se plánuje na rok 2016/17.

Nahrávku vystoupení v délce 29 minut si můžete stáhnout ZDE.

Martin Ševčík, ředitel ZŠ Londýnská v Praze, vidí přínos kariérního řádu v tom, že přinese nový rozměr do spolupráce pedagogických fakult a škol. Fakulty získají zpětnou vazbu o tom, jak se absolventům daří v praxi. Zdůraznil také, že je třeba rozvíjet kompetence učitelů v oblasti sebehodnocení.

Nahrávku jeho vystoupení v délce 10 minut si můžete stáhnout ZDE. Prezentaci si stáhněte ZDE.

Vít Beran, ředitel ZŠ Kunratice, vyjádřil pochyby nad realizací kariérního řádu: „Neumím si představit, jak to v praxi dopadne.“ Terén je podle něj nepřipravený, školám chybějí mentoři. Podle něj by ředitelé měli nejprve projít mentorským výcvikem. „Je rozdíl mezi vedením lidí a bezpečnou podporou.“

Nahrávku vystoupení v délce 9 minut si můžete stáhnout ZDE.

Vladimíra Spilková, vedoucí katedry primární pedagogicky PedF UK uvedla, že pedagogické fakulty se od připravovaného kariérního řádu distancují, protože jeho zavedení školám neprospěje. „Návrh kariérního řádu je postaven na kritériích, která jdou mimo žáka.“ Čtyřstupňový model byl v Anglii, kde se tvůrci českého kariérního řádu inspirují, opuštěn již v roce 2012.

Nahrávku vystoupení v délce 12 minut si můžete stáhnout ZDE.

Jan Korda, ředitel ZŠ Lyčkovo náměstí v Praze, předseda PAU a prezident APU, považuje prezentovaný kariérní řád za neživotaschopný. Systému, který obsahuje 62 znalostí a dovedností a 248 indikátorů, nebude nikdo rozumět. V závěru svého vystoupení poukázal na chybějící vizi: „Kdyby stát věděl, kam ve školství směřujeme, pracovní skupině pro kariérní řád by se pracovalo daleko lépe.“

Prezentaci k jeho vystoupení si můžete stáhnout ZDE, nahrávku v délce 11 minut si můžete stáhnout ZDE.

Následnou debatu o délce 90 minut si můžete stáhnout ZDE, pětiminutový závěr diskuse ZDE. Celou nahrávku o délce 2:30 hodiny si můžete stáhnout ZDE.

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

9 komentářů k "Záznam kulatého stolu: Připravovaný kariérní řád vyvolává rozporuplné reakce"

Upozorňovat mě na
avatar

Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
2 years 7 months ago

Tak z jedničky do dvojky musí všichni, ale na trojku dosáhne 20%. To je nabídka kariéry pro učitele? To je výsměch učitelům. A vyhozené peníze za projekt.

Lubomir
2 years 6 months ago

A co jste očekával? Jsme v České republice.

Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
2 years 7 months ago
Podobný scénář kariérního řádu jsem četla cca před 20ti lety. Tehdy to bylo tak, že nejdřív budou přezkušováni matematici,poté češtináři atd. Já,jakožto spec. pedagog jsem se tam ani nenašla.Tento kariérní řád je postaven na 2 základních pilířích – objektivní zkoušky a poté subjektivní hodnocení kohosi.Pokud bych si mohla zvýšit kvalifikaci pouze pomocí zkoušek(jak je to u lékařů), potom bych byla pro všemi deseti. Pokud jde o to, že mě bude honotit indpekce, ředitel, mentor a jánevímkdo, pak nevím neb mé dlouholeté zkušenosti mluví o tom, že hodnocení těchto lidí je VELMI subjektivní,často dle nálady a to by se někteří jedinci… Více »
Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
2 years 7 months ago

Teď je potřeba říci jediné: o tomto návrhu kariérního řádu není třeba diskutovat, musíme ho prostě odmítnout! Rozhodně. Nahlas. Jednoznačně.

Lubomir
2 years 6 months ago

Před dvaceti lety jste mohla tak akorát číst můj návrh na karierní řád, který otiskly Učitelské noviny. Byl to úplně první ucelený návrh a první publikovaný návrh. A tam jsem s neobjektivními „hodnotiteli“ hodnotícími dle své nálady skutečně nepočítal. Následovaly dva roky spolupráce s MŠMT ČR, vkládání nesmyslný podmínek a posléze všechno zapadlo a usnulo. I se mnou.

Karvaiova j
Karvaiova j
2 years 6 months ago

Tak to jsem četla asi už ten úžasny upraveny od MSMT.Byl to elaborat vydány pro odbory.Ty ho tenkrát odmítly jako nesmyslny. pS :píši z tabletku takže sorry za háčky a čárky

Lubomir
2 years 6 months ago

Karierní řád ve školství musí být dobrovolný a motivující. Jinak nemá žádný význam. A aby byl motivující, tak se musí vyplatit. V dobách, kdy jsem ho psal, tak motivující částky byly samozřejmě nižší, než jsou, nebo než by byly dnes. Když základní plat dnes bude u obyčejného učitele 30 000 a karierní řád bude znamenat slušné procento navíc, mělo by to smysl. A to nemůže být než každý stupeň že přinese 50% navíc ze stávajícího platu navíc a nárokově.

Karvaiova j
Karvaiova j
2 years 6 months ago

Ono mi to i přepisu je slovíčka potvora jedna elektronicka

Marcela Burešová
2 years 5 months ago
Dobrý den, jsem pro standard učitele, pro pojmenování několika základních klíčových kompetencí učitele a pro to, aby proces vzdělávání byl brán jako živý a životaschopný organismus – tedy jednou z hlavních kompetencí učitele by mohlo a mělo být: jak moc, či málo živý, autentický a z pohledu žáka smyluplný proces při konkrétním vzdělávání probíhá? Či např. jak mnoho si žák řídí svoji činnost učení v konstruktivním směru? Vyšší míra kvalitního sebeřízení žáka je dobrou vizitkou použité učitelské strategie, nižší míra chaotického, nebo dokonce destruktivního sebeřízení u většiny žáků může být naopak vizitkou neefektivní a málo funkční práce učitele. Nechť je… Více »
wpDiscuz