Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
EDUin 14. 12. 2023
Ilustrační foto (c) Kateřina Lánská
Rok 2023 přinesl do českého vzdělávání několik zásadních změn a složitých situací. Přinášíme výběr toho nejdůležitějšího, co se za uplynulých 12 měsíců událo v oblasti vzdělávací politiky. Bilancování roku 2023 se věnuje i Audit vzdělávacího systému, kompletní souhrn najdete zde.
Výměna ministra a nestabilita resortu
Na začátku května došlo ke jmenování třetího ministra školství v této vládě. Ze zdravotních důvodů rezignoval Vladimír Balaš, kterého nahradil bývalý rektor Masarykovy univerzity a ministr pro evropské záležitosti Mikuláš Bek. Ministrova bilance po víc než půl roce v čele úřadu je podle programového ředitele EDUinu Miroslava Hřebeckého rozporuplná: „Od nového ministra řada odborníků očekávala, že bude pokračovat v plnění cílů Strategie 2030+. Pokračování v započatých reformách ale vázne (revize RVP ZV, inovace oborové soustavy SŠ), některé návrhy vyvolávají opakovaný nesouhlas odborníků (parametrizace asistentů pedagoga, pozice sociálních pedagogů, které slibovala Strategie 2030+, nejsou ukotvené legislativně). Ministr naproti tomu přichází s tvrzeními, která jsou často vnímána s rozpaky (základní škola je příliš dlouhá, máme málo žáků na pedagoga a moc učitelů).“ Tématu jsme se věnovali v tiskové zprávě zde.
Škrty v resortu ministerstva školství
Aktuální návrh rozpočtu ukázal, že navzdory programovému prohlášení vlády, není pro ni vzdělávání prioritou. Kvůli ohrožení kvality vzdělávání vyhlásily školské odbory v pondělí 27. listopadu stávku, do které se zapojilo přes 70 % škol. „Při růstu výběru daní a vysoké inflaci nestačí rozpočet s kladnou nulou. Proto není v pořádku, když ministr argumentuje tím, že výdaje na školství jako jedny z mála v dalším roce porostou. Ve skutečnosti poměr výdajů na vzdělávání vůči HDP klesá, a na důležité reformy tudíž nebude dost peněz,“ dodává analytička EDUinu Lucie Slejšková. Tématu škrtů se věnoval kulatý stůl SKAV a EDUin, najdete ho zde. EDUin také upozorňoval na nešťastnou komunikaci MŠMT ohledně stávky a škrtů v tiskové zprávě zde.
Proměna přijímacích zkoušek a nedostatečné kapacity na středních školách
Ministerstvo školství připravilo novelu školského zákona, která počítá s digitalizací přijímacího řízení. Od nového roku tak budou uchazeči o studium na maturitních i učebních oborech vyplňovat přihlášky na školy online. Nově také mohou podat přihlášky na tři (až pět v případě studijních oborů s talentovou zkouškou), nikoli jen dvě střední školy. Žáci také u jednotlivých škol volí prioritu. Podle analytičky EDUinu Nikoly Šrámkové změna celému systému pomůže: „Měla by se výrazně zkrátit doba nejistoty rodičů a žáků během přijímacího řízení a také omezit taktizování při výběru školy.“ Ministerstvo školství úpravou mimojiné reagovalo na velký zájem o studium na všeobecných maturitních oborech. Poptávka v roce 2023 výrazně převyšovala nabídku, což bylo způsobeno silnými populačními ročníky v devátých třídách. Tématu přijímacích zkoušek jsme se věnovali zde.
Pokračující růst nerovností ve vzdělávání
Českému vzdělávacímu systému se na celostátní úrovni stále nedaří boj s nerovnostmi. Potvrdily to nejen poslední výsledky šetření PISA, ale například i šetření ČŠI mezi žáky 9. ročníků základních škol. V některých krajích nebo ORP umíme tento deficit již snižovat, jak ukazuje typologie mikroregionů od PAQ Research.
AI ve školách
Velký boom využití umělé inteligence letos pronikl i do škol. Zásadní přínos má v této oblasti organizace AI dětem. Prostřednictvím své webové aplikace informatika.gg, kterou pohání umělá inteligence, nabízí několik typů vzdělávacích materiálů pro žáky a učitele. Rozhovor se zakladatelkou organizace Evou Nečasovou si můžete poslechnout v EDUcastu.