Přerušilo ministerstvo školství kontinuitu v naplňování strategických cílů?

Je Strategie 2030+ mrtvým dokumentem?

IMG_6834

Ilustrační foto (c) Kateřina Lánská

Ministr školství Mikuláš Bek je v úřadu přes půl roku. Když do čela rezortu nastupoval, na rozdíl od svých předchůdců se otevřeně nepřihlásil ke Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Právě u Beka se stále víc ukazuje, že chybějící kontinuita má negativní dopady na stav rezortu a důvěru nejen učitelské veřejnosti v dobré směřování chystaných změn. 

Strategie 2030+ byla odbornou veřejností vítaná i proto, že byla sestavená participativním procesem. Je skvělé, že se k ní hlásí nejen experti, ale i školy. Kontinuitu v naplňování dokumentu při svém nástupu na ministerstvo školství deklaroval Petr Gazdík a po něm i jeho nástupce Vladimír Balaš. Změny se ve vzdělávání projevují až s větším zpožděním kvůli setrvačnosti, proto je nutné držet kurz delší dobu a ne ho neustále měnit.

EDUin ale upozorňuje na to, že ministerstvo má v současné době čím dál větší tendence se od Strategie 2030+ odklánět. Ministrem Bekem navrhované záplavy změn jdou mimo hlavní cíle definované ve strategii, některé je přímo popírají. O dokumentu na sociální síti X mluvil i vedoucí kabinetu ministra Beka Petr Černikovský: „Strategie 2030+ je soupis ušlechtilých cílů, které se už 10 let přepisují z jednoho dokumentu do druhého, aniž by se cokoli podstatného změnilo. Vychází z představy, že kvalitativní skok dosáhneme mírným pokrokem v mezích zákona. Všechna bolestivá témata ignoruje.” Přitom právě Černikovský byl vedoucím oddělení strategie a meziresortních agend v době, kdy na ministerstvu školství vznikala předchozí Strategie 2020.

Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUinu: „Uplynulé dny jasně ukazují, že většina posledních nápadů ministerstva školství nemá se Strategií 2030+ příliš mnoho společného. Už Strategie 2020 byla dokumentem, který experti hodnotili jako kvalitní a v mnohém vizionářský, nicméně zůstal z větší části nenaplněný ležet někde v šuplíku. Dělejme maximum pro to, aby aktuálně platnou strategii nečekal stejný osud.“

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články