Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

a2larm.cz: Asociace krajů ČR chce vytvořit z žáků levnou pracovní sílu na pár let, dokud ji montovny potřebují

16. 4. 2019
EDUin
Screenshot_3-2

Publikujeme komentář Boba Kartouse, který vyšel pod názvem Tupost obsadila další kótu ve válce o vzdělávání dne 12. 4. na komentářovém webu A2larm.cz.

Válka o to, jak (ne)vzdělaná česká společnost bude, pokračuje. Předem se omlouvám útlocitným přátelům z akademického prostředí, citlivým na sémantický rámec společenské diskuse. Militarizace problému není samoúčelná, pouze zrcadlí skutečnost. Stejně jako v případě snah ovládnout kyberprostor dezinformacemi i v oblasti vzdělávání existuje skupina lidí, kteří usilovně bojují za to, abychom byli jako společnost méně gramotní, méně sociálně mobilní, a naopak ohebnější, poslušnější a manipulovatelnější.

Tyto snahy v současnosti reprezentuje Asociace krajů ČR. Asociace už v průběhu roku 2018 přišla za ministrem školství Robertem Plagou s návrhem tzv. cut-off skóre, tedy minima, jež musí uchazeč o studium v maturitních oborech splnit, aby byl přijat. Asociace si od tohoto opatření zcela otevřeně slibuje, že se „vhodným“ nastavením parametrů sníží počet žáků v maturitních oborech středních škol a naopak posílí počet žáků učilišť v oborech nematuritních. Cílem je, aby o deset procent více mladých lidí ukončilo své vzdělávání po třech letech na učilištích a bylo k dispozici na pracovním trhu. Podle hlavního proponenta tohoto řešení, moravskoslezského hejtmana Vondráka, je nutno vyslyšet potřeby regionálních podniků.

Testováním k nižšímu vzdělání

Cut-off skóre v jeho transparentní a tvrdé podobě se prosadit nepodařilo, neboť se proti němu postavil ministr školství Robert Plaga a na jeho stranu se přidala velká část expertní veřejnosti i politická opozice. Poslušni silným zájmům proto hejtmani Vondrák a Vildumetzová hledali způsob, jak dojít k cíli i přes prohru v první bitvě. Prvním krokem bylo sepsání vágního memoranda o „zvyšování kvality středního školství“ s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT), Svazem průmyslu a odbory. V memorandu je zakomponován požadavek na testování v pátých a devátých třídách, které – jak doufají naši válečníci – bude možné využít k původnímu cíli, tedy k přesměrování části populace k nižšímu vzdělání.

Legislativně aktivní hejtmani navíc opětovně předložili návrh k posílení jejich pravomocí v rozhodování o počtech přijatých žáků do jednotlivých studijních programů. Projde-li tento návrh, nebudou potřebovat cut-off skóre. Mohou veřejným středním školám, jejichž zřizovateli jsou kraje, prostě omezit či navýšit kapacitu. Například v Karlovarském kraji už k tomu mají uzpůsoben dlouhodobý záměr rozvoje vzdělávání, což je v tomto případě dost nakyslý oxymóron. Záměr totiž předpokládá výrazná omezení v přístupu k maturitnímu i všeobecnému vzdělání (podle ohnuté Gaussovy křivky IQ v populaci!). Hejtmanka Vildumetzová, jež se sklání před moudrostí Miloše Zemana, je připravena…

Před pár dny bojovníci oznámili médiím, že se jim podařilo dosáhnout dohody s MŠMT na tom, že by tato jejich pravomoc měla být posílena. Je to eufemisticky řečeno zkreslení, které je ovšem v komunikaci bojovníků obsaženo programově. Už dnes mají kraje možnost efektivně ovlivňovat kapacitu středoškolských oborů, nicméně chtějí rozhodování zcela ovládnout. Vláda má nadále k návrhu negativní stanovisko. Podle dostupných informací není návrh v takovém legislativně technickém stavu, aby obstál v konfrontaci s praxí. O návrhu nakonec rozhodne sněmovna, postoj MŠMT může mít vliv, nikoli však konečné slovo.

Vzdělaná společnost versus trh práce

Celá tahle sága nicméně ukazuje, s jakým zaujetím se někteří hejtmani snaží dosáhnout svého. Pojďme jen krátce zrekapitulovat, co může znamenat případný sněmovní ústupek krajům pro budoucnost českého vzdělávání a české společnosti:

Rozhodovat o vzdělávání bude nekompetentní skupina krajských politiků a úředníků. Ústava ani další normy jim nedávají žádné právo tak činit, ve skutečnosti mají zajišťovat materiální podporu školám. Hlavní slovo v rozhodování tak dostane kozel-zahradník.

Klíčem k rozhodování má být primárně aktuální „potřeba trhu práce“, což je neústavní argument, který nemá oporu v legislativě a platné strategii vzdělávací politiky. Jde o destrukční přístup, který se dá přirovnat k uvažování idiota, jenž své zdroje vyplýtvá k tomu, aby se měl dobře pár dní, aniž ho zajímá, co s ním bude za měsíc. Pochopitelně se to nejvíce dotkne dětí z rodin, které mají nízký sociálně-ekonomický status, jelikož v českém, vysoce selektivním systému dosahují vyššího vzdělání už tak v mizivém procentu. Minimálně Vondrák to ví a je mu to jedno.

Cílem je zvýšit o deset procent počet učňů (informace přímo od Asociace krajů), ve skutečnosti to může být více. Jde o to, mít více levné pracovní síly na pár let, dokud ji montovny potřebují. Perspektiva montoven je na základě analýz Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) a PricewaterhouseCoopers (PwC) velmi krátká. Lidé s nízkou kvalifikací jsou vysoce ohroženi prudce postupující automatizací, a to až na úroveň profesí, které vyžadující manuální zručnost.

Vedlejším efektem bude zvýšení faktické negramotnosti v populaci mladých a jejich jednodušší manipulovatelnost. Absolventi učilišť v ČR v průměru disponují velmi nedostatečnou čtenářskou, matematickou i informační gramotností. O nějaké gramotnosti občanské nemůže být vůbec řeč, a pokud ji mají, pak ne z učilišť.

Vedlejším efektem bude posílení procesu lokální populační stratifikace podle sociálně-ekonomického statusu. V krajích, jako jsou Karlovarský či Moravskoslezský, ještě více ubude vzdělaných lidí. Už dnes v těchto krajích panuje akutní nevyváženost a toto je nejlepší způsob, jak nad jejich budoucností udělat křížek.

Takže jen houšť, nechť tupost a ignorance konečně zvítězí nad pravdou a láskou…

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články