Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Nabízíme k diskusi závěry semináře o státní maturitě, jehož se účastnili ředitelé nebo zástupci ředitele ze středních škol Moravskoslezského kraje. Seminář pořádal Institut pro informační společnost o.s., konal se v Ostravě v pátek 24. 6. 2011 v rámci projektu ESF OP LZZ „Podpora vstupu absolventů na trh práce“, moderoval Tomáš Feřtek z EDUin . Debatovalo se o tom, co se při prvním ročníku státní maturity povedlo, co méně a v čem by bylo dobré maturitní model změnit. Teze ze semináře předkládáme k diskusi, její výsledky do materiálu zahrneme. Výsledný text bude součástí konečného posouzení státní maturity, které chceme poslat premiérovi a vládě. Proto prosíme v komentářích o stručnost a věcnost.
Účastníci semináře se zabývali silnými a slabými stránkami nové státní maturity, navrhovali konkrétní body, v čem by bylo možné ji zlepšit a případně jakým způsobem změnit maturitní model.
Za silné stránky maturity považovali (shoda nebyla ve všech bodech absolutní):
jednotný zkušební model
výsledky umožňují alespoň částečnou srovnatelnost škol
vidíme reálnou úroveň maturitní zkoušky
učitelé udělali reálnou zkušenost s tím, jak může státní maturita vypadat
zkouška poskytuje zpětnou vazbu studentům
organizátorům se podařilo zvládnout logistiku, tisk materiálů probíhal bez větších problémů
profilová část maturity umožňovala respektovat odborné specifikum školy
rozumná je snaha orientovat pozornost učitelů ke čtenářské gramotnosti
někteří účastníci oceňovali podobu některých částí maturity (didaktický test a komplexní hodnocení z cizího jazyka, ústní podoba zkoušky z českého jazyka – tady se ale názory velmi různily.)
Za slabé stránky maturity považovali:
nízká objektivita hodnocení – u písemek i ústní zkoušky
zveřejnění žebříčku škol
velmi pozdní zveřejnění testových zadání a autorizovaných výsledků
technické problémy s přenosem dat
přílišná administrativní a časová náročnost
diskutabilní a přehnaná bezpečnostní opatření
nevhodné řazení zkoušek
zbytečné rozdělení na nižší a vyšší úroveň
malá návaznost výsledků maturity na požadavky vysokých škol
nedostatečný právní servis pro školy i studenty
zvýšené náklady nese škola
náklady podzimní části budou vysoké a opět je ponese škola
Návrhy na konkrétní zlepšení v rámci tohoto maturitního modelu:
zavést jen jednu úroveň zkoušky
zveřejnit testy a řešení ihned po vykonání zkoušky
zveřejnit smlouvy a rozpočet maturity
zvýšit návaznost na vysoké školy
zlepšit kvalitu didaktických testů
revidovat obsah didaktických testů – více otevřených a polootevřených úloh
zlepšit návaznost na katalog maturitních požadavků
přehodit pořadí písemné a ústní zkoušky
nerozšiřovat počet předmětů zkoušených na státní úrovni
zjednodušit logistiku a formuláře
při zkoušení více využívat výpočetní techniku
změnit strukturu ústní zkoušky z cizího jazyka
zkrátit poslechy u cizích jazyků
ústní část by měla být plně v kompetenci školy bez zasahování Cermatu
měl by existovat harmonogram informací, které chce Cermat posílat školám
doplnit manuál pro školy návodem, jak se chovat v právně nestandardních situacích
zvážit a přehodnotit úlohu školního maturitního komisaře
více peněz pro organizátory a finanční odměnu i pro autory pracovních listů
Hlavní poselství účastníků semináře znělo: Státní maturita ano, ale nesmí škodit vzdělávání. Respektujeme, že stát chce ověřovat některé znalosti a dovednosti žáků, ale ať to dělá způsobem, který nebude snižovat kvalitu dosavadního modelu maturity. Letošní maturitní model kvalitu maturit zhoršil.
Možné varianty řešení jsou tyto:
stát se soustředí jen na didaktické testy, písemné a ústní zkoušky ponechá v profilové části maturity
stát bude ověřovat prostřednictvím didaktických testů jen maturitní minimum, které bude podmínkou připuštění k profilové části maturity
stát oddělí maturity pro gymnázia a odborné školy a každá tato maturita se bude skládat jen v jedné úrovni
státní maturita bude zcela oddělena od školní maturity a bude dobrovolná. Tento certifikát by pak dostávali jen ti, kteří ho složí na státem pověřené škole v libovolném termínu, který nemusí souviset časově se středoškolským studiem.
Tento výstup ze semináře předkládáme k připomínkování a internetové debatě dalším zástupcům škol. Jeho výsledná podoba bude předána premiérovi a vládě v rámci oponentního vyhodnocení letošního ročníku nové státní maturity.