Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Publikujeme zprávu České tiskové kanceláře, která upozorňuje na zvýšení neúspěšnosti žáků u maturitní zkoušky, jak vyplynulo z dat, která na svém webu zveřejnil Cermat.
Neúspěšnost u ústní části státní maturity se podobně jako u didaktických testů letos proti loňsku zvýšila. U ústních zkoušek z češtiny a cizího jazyka propadlo v jarním termínu 7,4 procenta středoškoláků, kteří zkoušky skládali poprvé. Loni to bylo o půl procentního bodu méně. Vyplývá to z analýzy, kterou na webu zveřejnil Cermat, jenž státní maturity organizuje a vyhodnocuje.
Cermat již dříve v souvislosti s maturitními testy upozornil, že vyšší neúspěšnost může souviset se zatím nejvyšší účastí studentů u maturitních zkoušek. Kvůli opatřením proti koronaviru letos totiž nikdo z maturantů na konci druhého pololetí nepropadl. Ke zkoušce tak mohli jít i ti, kteří by k ní běžně kvůli špatnému prospěchu nebyli připuštěni. Neúspěšnost v testech stoupla meziročně o 3,6 procentního bodu na 17,7 procenta středoškoláků.
Z celkového počtu 53.100 prvomaturantů konajících ústní zkoušky z češtiny i cizího jazyka neuspělo 4,3 procenta studentů jen z českého jazyka a 2,1 procenta pouze z cizího jazyka. Jedno procento neuspělo ani v jednom z obou předmětů. Loni bylo u ústních maturit 48.500 žáků. Pouze z češtiny propadlo tehdy o 0,6 procentního bodu maturantů méně. V samotném cizím jazyce byla ale neúspěšnost nižší letos, a to o 0,2 procentního bodu.
Státní maturita se skládá povinně ze dvou předmětů. Všech se týká čeština a druhý předmět si vybírají mezi cizím jazykem a matematikou, kterou letos upřednostnila pětina maturantů. Z matematiky se dělá jen didaktický test, z jazyků kromě toho i ústní zkoušky a slohy, které se letos kvůli opatřením proti šíření covidu-19 výjimečně nepsaly. Kvůli situaci kolem nového koronaviru se zhruba o měsíc posunuly i termíny maturit, a to na začátek června. Ústní maturity se mohly konat do 17. července. Analýza výsledků vychází ze stavu údajů k 13. červenci.
Nejlépe skončili u ústních zkoušek tradičně gymnazisté a naopak nejhůře nástavby. V porovnání s výsledky testů je ale rozdíl mezi nimi výrazně nižší. U ústních zkoušek z češtiny činí rozdíl mezi gymnázii a nástavbami 7,1 procentního bodu, zatímco u testů 37,5 procentního bodu. Čistá neúspěšnost v češtině dosáhla u ústních zkoušek 4,9 procenta, o 0,6 procentního bodu víc než loni. Nejhorší výsledek měly některé technické odborné školy nebo netechnické nástavby, kde se neúspěšnost pohybuje nad osmi procenty.
Ústní zkoušky z angličtiny, ze které maturovaly tři čtvrtiny všech, nezvládlo letos kolem 3,1 procenta prvomaturantů. Loni to bylo stejně. Největší neúspěšnost v cizích jazycích byla opět v němčině. Činila 5,4 procenta, proti loňsku ale klesla. V meziročním srovnání dopadli maturanti lépe i v ruštině a francouzštině. Ve španělštině jich letos uspělo naopak míň.
Druhé pololetí uplynulého školního roku výrazně ovlivnila epidemie koronaviru. Školy se kvůli ní 11. března zavřely a výuka pokračovala dva měsíce jen na dálku. Maturanti měli možnost se do škol vrátit k přípravě na zkoušky od 11. května. Docházka do konce školního roku zůstala dobrovolná.