Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Daniel Prokop: „Nemají kde spát, natož kde se učit“ Několik poznámek k analýze vzdělávacích podmínek v Česku

27. 11. 2019
EDUin
Screenshot_1-2-1

Publikujeme komentář sociologa Daniela Prokopa k analýze vzdělávacích podmínek v České republice, kterou dnes uveřejnil web iRozhlas.cz. Analýza dokládá, že vzdělávací výsledky českých dětí souvisejí se sociálními problémy, jako je nevyhovující bydlení nebo exekuce. Práce sociologů Daniela Prokopa, Michala Kunce a Tomáše Dvořáka z agentury PAQ Research vychází z dat Platformy pro sociální bydlení, Mapy exekucí, České školní inspekce a Agentury pro sociální začleňování. Analýza vznikla pro Aspen Institut Central Europe a Bader Foundation.

Pár bodů k analýze:

V exekucích sice bylo v roce 2017 přes 9 % dospělých Čechů. Ale nejčastěji v rodičovské generaci 30 – 60 let. Z věkové struktury exekvovaných a struktury rodičovství dle věku lze odhadovat, že v exekuci bylo okolo 16 % rodičů. A v některých ORP (obec s rozšířenou působností) okolo třetiny rodičů. Je tam předpoklad stejné věkové struktury rodičovství mezi exekvovanými jako v populaci a není jasné nakolik jsou tito rodiče ve stejných domácnostech a kolik v nich žije dětí. Ale každopádně děti jsou tímto problémem zasaženy ještě více, než se zdá z tradičních dat o exekucích.

Problém, o kterém se moc nemluví, je i předčasné ukončování ZŠ (v 7. či 8. třídě). Celkově to potká pod 5 % žáků, ale v cca 25 ORP z 206 končí předčasně více než 10 % žáků. Stejně velkou regionální heterogenitu mají další vzdělávací problémy (absence, neprospívání). A to nejen krajskou, ale vnitrokrajovou.

Exekvovanost rodičů a počet dětí v bytové nouzi jsou dva jasně nejlepší prediktory školní neúspěšnosti. Další věci jako je nezaměstanost, rozvodovost či počet školek v oblasti apod. při jejich kontrole už s neúspěšností nesouvisí. Exekvovanost (sig 0,95) a bytová nouze (sig 0,9) souvisí i ve víceúrovňovém modelu s kontrolou okresu.

Tyto dílčí sociální problémy a mikroregionalita do velké míry vysvětlují, na co se mne ptávají i regionální politici – proč má Karlovarský a Ústecký kraj horší výsledky než Moravskoslezský kraj, když ty z hlavních ukazatelů jako je struktura vzdělání a příjmy nejsou zas tak odlišné. Proč v některých regionech má vzdělávání ještě výrazně horší výsledky, než by odpovídalo průměrnému socioekonomickému statusu rodičů. No, do jisté míry i proto, že jsou odlišně zasaženy sociálně a psychologicky zatěžujícími jevy. I sám Moravskoslezský kraj je v tomto velmi heterogenní.

Kauzalita (exekuce,bydlení -> školní problémy) samozřejmě není zcela jasná. Může jít o efekt vyššího stresu, hádek, rodinných problémů mezi exekvovanými či přímou souvislost nebytového/nestabilního bydlení – na ty ukazují některé zahraniční longitudinální výzkumy i česká data. Ale samozřejmě může jít i o efekt sousedství a problémů v něm, nižších aspirací. Z toho vyplývá nutná různost opatření – řešení bytové nouze a exekucí, ale i posílení podpory dětí, které z tohoto prostředí nižších aspirací pocházejí.

Každopádně to ukazuje, že nárůst problémů jako early leavers a obrovské nerovnosti v českém vzdělávání nepřekoná jen školství samotné, protože někde do něj podstatná část přichází z výraznou sociálně-psychologickou zátěží. Náš systém selhává taky díky nefungující prevenci a depistáži (zachycování problémů), poddimenzování podpůrných pracovníků ve vzdělávání jako jsou školní psychologové, často omezené a pozdní spolupráci vzdělávání, ospodů a dalších služeb, podfinancované předškolních docházce tam, kde by byla třeba.

A není to jen morální problém. Už dnes některé kraje produkují okolo 17 % early leavers (žádná SŠ ani učiliště), kteří dnes často práci mají, ale velkou část dalších 30 let svého aktivního života ji mít nemusí, což výrazně zaplatí sociální systém a výpadky příjmů. Podle Hackmanových analýz má investice do dobré školy pro znevýhodněné návratnost 7-10 % ročně na ušetření nákladů dávek, kriminality, zdraví. Neřešení znevýhodnění navíc odrazuje pedagogy (v Karlovarském kraji učí 12,5 % bez kvalifikace), což dále zhoršuje školství. A posiluje tlak na diferenciaci školství (dělení segregovaných, špatných „našich“ a lepších „našich“ škol), v níž klesá profesní optimismus učitelů a aspirace studentů na dosažení VŠ na zbytkových školách. Což celkově snižuje efektivitu systému.

A to nemluvím o tom, že právě mezi studenty, u nichž se kombinují negativní sociální zkušenosti a horší vzdělávací dráha jsou výrazně horší postoje k demokraci, polistopadovému směřování (JSNS) a i mezi dospělými jsou tyto postoje výrazně podmíněny kvalitou života a regionalitou.

Tak doufám, že na výročí 40. let od listopadu 1989 budeme trochu dál. Více dnes na konferenci Aspen Institute Central Europe.


Text byl převzat se svolením autora z jeho facebookového profilu.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články