Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Publikujeme text Markéty Hronové, která upozorňuje na závěry studie IDEA: Vysoké náklady nízkého vzdělání v České republice, která přináší modely ekonomických dopadů, které by přinesla podpora žáků dosahujících nízkých výsledků ve vzdělávání. Text vyšel 2. prosince v Hospodářských novinách.
Pokud by se zvedla úroveň nejslabších žáků, vyplatilo by se to nejen jim samotným v podobě lepší práce a vyšší kvality života, ale i státu. Podle propočtů ekonomů z institutu CERGE by to Česku v dlouhodobém horizontu přineslo nejméně 18 miliard ročně na dodatečném přírůstku HDP. „Takže investovat jakoukoli sumu pod 18 miliard za rok se státu vyplatí,“ říká Daniel Münich, jeden z autorů nové studie, kterou mají HN exkluzivně k dispozici.
Řada výzkumů už dříve ukázala, že žáky s nedostatečnou čtenářskou či matematickou gramotností čekají zásadní potíže v dalším životě. Těmto dětem činí problémy jednoduché úkoly, jako je porozumění textu nebo čtení v jízdních řádech. Tyto dovednosti pravidelně měří u patnáctiletých žáků mezinárodní testy PISA, z nichž studie vychází.
Problémových žáků je v Česku zhruba 20 tisíc na jeden ročník, tedy zhruba pětina. Průměr zemí OECD je vyšší, vychází téměř na čtvrtinu. Na základních školách je dětí s těmito problémy necelá třetina, na středních bez maturity už téměř polovina.
Psycholog a bývalý ministr školství Stanislav Štech upozorňuje, že se nejedná jen o děti z vyloučených lokalit nebo sociálně nejslabších rodin. „I současná situace způsobená koronavirovou pandemií nám ukázala, že pomoc potřebují i lidé, které bychom zařadili do nižší střední třídy,“ varuje Štech. Týká se to všech s horší dostupností vzdělání, bydlení, dopravy, ale i s nižšími příjmy či problémy s nezaměstnaností.
„Pro srovnání – do podpory v nezaměstnanosti investuje stát sedm miliard ročně, výdaje na rekvalifikace představují 100 milionů korun, inkluze stojí necelých deset miliard ročně,“ uvádí studie. Jinými slovy: vyplatí se podpořit nejslabší žáky a jejich rodiny dřív než pak řešit dopady jejich nevzdělanosti.
Pustit se do takových změn ale nebude jednoduché. „Je důležité opatření dobře promyslet, aby se jen neinvestovaly peníze a nakonec to nic nepřineslo,“ upozorňuje Münich. Výsledky snažení navíc společnost pocítí přibližně až za třicet let. Potrvá, než se přístup k žákům změní, a také musí uplynout určitá doba, než začnou pracovat a vydělávat.
Ministerstvo školství říká, že lepší přístup ke vzdělání pro problematické skupiny je jeden z hlavních cílů vzdělávací strategie na příštích deset let. A dodává, že se je snaží podporovat už nyní.
„Například zkvalitněním školních poradenských služeb nebo obědy pro děti ze sociálně slabého prostředí zdarma, i to má na prospěch žáka vliv,“ uvádí mluvčí úřadu Aneta Lednová.
Podle Münicha se musí investovat do práce s rodinami žáků a zlepšení přípravy učitelů, aby si poradili i s problémovými jedinci. V přípravě učitelů na přístup k těmto dětem má však Česko mezery, ukazuje nejnovější srovnání zemí EU Eurydice.
Podle Štecha je také důležité přijmout nový model, kdy vedle učitele budou ve třídě i školní psycholog, speciální pedagog či asistent. „V zahraničí jdou od Finska přes Itálii tímto směrem. Ve třídě je třeba 35 dětí, ale čtyři lidé, kteří se jim věnují,“ popisuje.
Ministr školství Robert Plaga (za ANO) už dříve uvedl, že si zhoršenou situaci těchto žáků vlivem koronavirové krize uvědomuje a úřad ji bude řešit. „Už letos v létě se nám osvědčily letní vzdělávací kempy, teď je budeme muset posílit a zaměřit se také na doučování těchto dětí,“ uvedl Plaga. Jak bude motivovat rodiče, aby se jejich děti těchto akcí účastnily, ale ministerstvo na přímý dotaz neupřesnilo.