Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Hospodářské noviny: Školy posune, když žáci budou hodnotit učitele

12. 12. 2017
EDUin
Screenshot_1

Publikujeme komentář Jana Záluského, který upozorňuje na pozitivní dopady hodnocení učitelů žáky a studenty. Text vyšel 11. 12. v Hospodářských novinách.

Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že písemné hodnocení učitelů žáky může sloužit jako jedinečný nástroj na vylepšení výuky. Větší demokratičnost v tuzemských školách prosazuje studentka Lenka Štěpánová, předsedkyně České středoškolské unie.

Ohledně inovací ve vzdělávání se mluví o potřebě větší demokratizace školství. Jak je na tom Česko?

Pozitivní je, že ve veřejném prostoru debata o školství probíhá a vstupuje do ní řada subjektů. Paradox se ale skrývá uvnitř samotných škol, které by sice měly vést k demokratickému smýšlení, ale v nichž o probíhajícím dialogu můžeme mluvit jen málokdy. Vstup nedospěláků do diskuse o podobě jejich vlastního vzdělávání je stále výrazně nepopulární. Zdá se, že negativní pocity dětí, které výuka nebaví a budují si k ní postupně čím dál větší averzi, jsou vnímány spíše jako nutná součást procesu vzdělávání, a nikoliv jako legitimní podnět ke změně. A to i přesto, že žáci jsou schopni přinést náměty i konstruktivní zpětnou vazbu, pokud jim k tomu dá škola příležitost a k dovednosti řešit problémy je aktivně vede.

Jak jsou čeští učitelé mentálně připraveni na hodnocení od žáků?

Česká středoškolská unie v minulém roce přišla s návrhem, aby se s žákovskou zpětnou vazbou pracovalo přímo v systému dalšího vzdělávání pedagogů. Mezi přínosy žákovského hodnocení jsme vyzdvihovali především jeho komplexnost. Nikdo totiž nemá o průběhu výuky za zavřenými dveřmi třídy takový přehled jako právě žáci. Hospitace v porovnání s nimi pokryjí pouze nepatrný zlomek vyučovacích hodin. Rozsáhlý zahraniční výzkum navíc poukazuje na to, že přínos odpovědí v dobře sestaveném dotazníku může být pro učitele naprosto jedinečný a sloužit by měl jako nástroj pro reflexi učitelské praxe. Té je v českém školství pomálu, ať už jde o pedagogy v terénu, nebo studenty pedagogiky. Po našem návrhu se vzedmula vlna nevole, někteří učitelé se obávali zneužití dotazníků nebo velké administrativní zátěže. Přitom cílem bylo přenést teorii z papíru do praxe. Stejně jako u jiných změn potřebuje i učitelská veřejnost čas, změny ale probíhají pomaleji, než by bylo pro dnešní rychlý svět vhodné. Našli se naštěstí ale i tací, kteří se ptali: „Vy to ještě neděláte? Já se žáků ptám na výuku už 20 let.“

V čem se Česko může inspirovat u vzdělávání pedagogů v zahraničí?

Vzdělávání pedagogů staví například v Anglii nebo ve Finsku na mnohem rozsáhlejší praxi. Budoucí učitelé tráví ve výuce mnohdy až desetkrát více hodin než studenti pedagogických fakult u nás. Necítím se být dostatečně kvalifikovaná na hodnocení vzdělávání pedagogů v Česku ani v cizině. Po maturitě však odjíždím díky podpoře nadace Bakala Foundation studovat specifický obor Education Studies do Velké Británie. Nejde ani tak o učitelský obor, jako spíše komplexní pedagogickou vědu. Ta se totiž v Británii těší mnohem větší popularitě než u nás. Velkým přínosem studia v zahraničí je současně diverzita studijního prostředí, kde se střetávají studenti ze vzdělávacích systémů napříč desítkami zemí.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články