Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Publikujeme reakci CERMATu na naši tiskovou zprávu, která je k nahlédnutí ZDE.
Hodnocení maturitních písemných prací probíhá způsobem stanoveným:
• v zákoně č. 561/2004 Sb. v platném znění;
• ve vyhlášce č. 177/2009 Sb. v platném znění;
• Sdělení MŠMT č.j. MSMT-10054/2012-23 o způsobu hodnocení zkoušek společné části maturitní zkoušky; je k dispozici všem na www.msmt.cz a www.novamaturita.cz;
• metodickými pokyny a instrukcemi Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání.
Hodnocení písemných prací je zajišťováno speciálně proškolenými zkušenými středoškolskými učiteli českého jazyka, kteří v průběhu uplynulých dvou let prošli dvěma certifikačními zkouškami a rozsáhlým tréninkovým programem, jehož cílem byla kalibrace přísnosti hodnocení.
Hodnotitelé se při hodnocení písemných prací z českého jazyka a literatury řídí metodickými instrukcemi Centra, které pro každé z 6 hodnotících kritérií stanovují, kolik bodů za hodnocený aspekt může hodnotitel hodnocené písemné práci přidělit. Hodnotící tabulka s těmito informacemi je veřejně přístupná všem na www.novamaturita.cz (rovněž v příloze tohoto stanoviska). Hodnotící tabulka a způsob hodnocení písemných prací jsou navíc učitelům českého jazyka dobře známy, neboť na každé škole je nejméně jeden, ale spíše většina učitelů českého jazyka, kteří před dvěma roky v celkovém počtu více než 4,5 tisíce prošli relativně náročným školením právě v oblasti hodnocení písemných prací a následnou certifikační zkouškou.
Hodnotitel zaznamenává podrobné bodové hodnocení za všechna kritéria do Záznamu o hodnocení písemné práce (viz obrázek výše). Tento záznam je škole a tedy i příslušnému žákovi k dispozici v elektronické podobě a škola má ze zákona povinnost jej na požádání žákovi zpřístupnit. Proti roku 2011 je záznam bodového hodnocení výrazně podrobnější.
Podobně je ve škole uložen i originál písemné práce, kterou žák napsal; při hodnocení se již pracuje pouze s digitalizovanou verzí příslušného záznamového archu s textem písemné práce. I tento originál je škola na vyžádání žákovi povinna zpřístupnit.
Sumasumárum má žák tedy k dispozici originál své písemné práce, vícekriteriální bodové hodnocení (na rozdíl od běžné jednokriteriální známky), pravidla pro hodnocení a dokument, který vysvětluje, za co je možné v tom či onom kritériu udělit příslušný počet bodů. V neposlední řadě je hodnocení většinou opatřeno vysvětlujícím komentářem hodnotitele.
Jde o dokumenty a informace, na jejichž základě je možné v plné šíři přezkoumat výsledné i dílčí hodnocení každé písemné práce.
„Je mi upřímně líto, že pan Feřtek neposkytl právničce, jejíž stanovisko komentuje, zřejmě všechny potřebné informace a kvalifikované vysvětlení. Z něj by jí totiž mělo být zřejmé, že vícekriteriální hodnocení, kdy se nejméně polovina kritérií týká komplexního posouzení textu, nelze smysluplně zaznamenat červenou propiskou do žádného textu písemné práce. To, co lze do textu zřetelně vyznačit, jsou možná pravopisné a tvaroslovné chyby, které jsou pouhou šestinou hodnocených aspektů. Nezbývá, než se domnívat, že pan Feřtek buď věci vůbec nerozumí, nebo se ve svém prohlášení účelově unáhlil. Od proklamovaného odborníka na školství bych ani jedno nečekal,“ dodává ředitel CERMATu Zelený.