Ve čtvrtek 20. března od 10:00 se v ZŠ Vodičkova v Praze koná další Kulatý stůl SKAV a EDUin. Tentokrát se zaměří na opomíjené otázky související s šetřeními PISA a PIAAC, jejichž výsledky byly zveřejněné v loňském roce. K tématu si můžete přečíst aktuální rozhovor s Danielem Münichem o úspěchu polských žáků (ZDE). Starší texty věnované výsledkům PISA 2012 najdete ZDE (tisková zpráva) a ZDE (článek z Literárních novin) a ZDE (záznam semináře o výsledcích šetření). Článek o prvních výsledcích šetření PIAAC ZDE. Pozvánku na Kulatý stůl ke stažení najdete ZDE.
Hlavní zjištění šetření PISA (zkoumajícího kompetence patnáctiletých žáků):
- zastavil se propad v celkovém hodnocení výsledků našich žáků.
- žáci ze slabšího socioekonomického prostředí dosahují výrazně horších výsledků než žáci s dobrým rodinným zázemím.
- čeští žáci nemají příznivý vztah ke škole a nepovažují ji za přátelské prostředí.
Výsledky šetření PIAAC (zaměřeného na kompetence dospělých):
- nepodporují hypotézy o poklesu vzdělanosti české populace.
- vyvracejí představy o prospěšnosti omezování přístupu ke vzdělávání a podpoře učňovského vzdělávání.
- ukazují, že je třeba se zaměřit na spravedlivost v přístupu ke vzdělávání a zároveň usilovat o rozvíjení potenciálu všech žáků.
Kulatý stůl se bude věnovat těmto otázkám:
- Co výsledky PISA a PIAAC vypovídají o samotném výzkumu PISA?
- Jaká rizika jsou spojená s tím, když děti nechodí do školy rády?
- Konstatujeme, že jsme země, kde má socioekonomický status na výsledky žáků značný vliv. A co s tím uděláme?
- Co o tom zjistily jiné průzkumy na národní úrovni?
- Jaká opatření budou reagovat na zjištění PISA a PIAAC?
Seznam panelistů:
Mgr. Miroslav Bocan, výzkumný pracovník projektu K2, NIDV
Mgr. Marta Konvičková, vedoucí oddělení sociálně právní ochrany dětí, Městská část Praha 2
Mgr. Karin Marques, koordinátorka programu vzdělávání dětí a mladých lidí, Nadace Open Society Fund Praha
Doc. Ing. Daniel Műnich, Ph.D., výzkumný pracovník CERGE-EI, člen NERV
RNDr. Jana Palečková, národní koordinátorka výzkumu PISA 2012, ČŠI
Ing. Aleš Sedláček, předseda České rady dětí a mládeže
Moderuje Mgr. Klára Laurenčíková, SKAV
A kde je hodnocení celkového klima školy – tedy i nejen jak se cítí žák,ale jak se cítí pedagog ve školství,ve škole? Zajímá tohle někoho? Rozmrzelý pedagog bude těžko kolem sebe šířit klima pohody. Bohužel,snažíme se tu pochopit pořád jen děti nebo rodiče. Ano je to taky důležité,ale učitel je taky ten důležitý článek toho koleběhu,ne? Což takhle projekt „učitelé vítáni“ či „škola vstřícná učiteli“.