Ministr Bek představil reálný plán priorit. Zapomíná ale na učitele

Tisková zpráva: Přinášíme stručný komentář k představeným prioritám nového ministra školství

1200px-Mikuláš_Bek_in_2019

Foto: Martin Vlček

Ministr školství Mikuláš Bek dnes představil svůj plán priorit, na které se chce v čele úřadu zaměřit. EDUin jednotlivé body stručně komentuje.

„Priority, které ministr Bek představil, reagují na aktuální problémy českého vzdělávání. Jako EDUin oceňujeme, že je dobře zorientovaný, vidí dovnitř problémů a jeho nástup do čela úřadu je nadějný. Nový ministr pojmenoval nejpalčivější problémy, je ale potřeba si uvědomit, že na ně neexistují jednoduchá řešení. Je třeba změny promyslet tak, aby byly systémové. Aby šlo opravdu o dlouhodobý politický konsensus a aby to nebyly jen změny pro dvouapůlleté setrvání Mikuláše Beka v čele úřadu,” popisuje programový ředitel EDUinu Miroslav Hřebecký.

Jednotlivé priority:

  • prodloužení povinné školní docházky až do střední školy

„Tento nápad vítáme, protože odráží praxi běžnou v zahraničí. Prodloužení povinné školní docházky pomůže těm žákům, kteří by na střední školu jinak nešli a ze systému zbytečně vypadli. O rušení deváté třídy je ale určitě potřeba ještě přemýšlet i s ohledem na právě probíhající revizi Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, který zatím s devátou třídou počítá. Ruku v ruce s tím jde také proměna přijímacích zkoušek na střední školy, protože pokud se nezmění, problém s nimi se akorát přesune o rok dřív. Zkrácení povinné školní docházky na osm let navíc zatím není podloženo nějakou relevantní studií, která by oprávněnost a prospěšnost tohoto kroku dokládala tak, aby nevýhody nepřevládaly,” popisuje Miroslav Hřebecký. 

  • posílení všeobecného charakteru středního vzdělávání 

„Střední vzdělávání proměnu potřebuje, je tedy dobře, že se na něj ministr Bek chce zaměřit. Je to v souladu s trendy ve vyspělých zemích. Je ale potřeba se kromě posílení všeobecného charakteru středního vzdělávání zaměřit i na revizi oborové struktury středních škol. Česká republika má v tuto chvíli velké množství velmi příbuzných oborů a bez této proměny nebude posílení všeobecné složky vzdělávání fungovat,” říká analytička EDUinu Lucie Slejšková. 

  • profesní vzdělání na postsekundární a terciární úrovni
  • zlepšení přístupu k vysokoškolskému vzdělání

„Poptávka po všeobecném vzdělání roste. Je proto dobře, že chce ministr Bek jeho dostupnost posílit. Je žádoucí mít více vzdělaných lidí, proměna vysokoškolského studia ale musí projít v první řadě debatou uvnitř akademické obce,” upozorňuje analytička EDUinu Kateřina Lánská. 

  • vzdělávací infrastruktura

„Vytvoření vzdělávací infrastruktury bude nějakou dobu trvat. Je třeba přijít s plánem, který bude možné využít i v krátkodobém horizontu dvou, tří let. Nedostatek míst na gymnáziích lze řešit například vytvořením přechodného období přerodu osmiletých gymnázií na čtyřletá. Ministr Bek by také neměl zapomínat na nutné registry učitelů a žáků, o kterých uvažoval už předchozí ministr školství Vladimír Balaš,” dodává programový ředitel EDUinu Miroslav Hřebecký.

„Ministr Bek při svém představení priorit nicméně opomenul učitele a opatření, která jim budou deklarovat hmatatelnou podporu. Uvidíme tedy, s čím přijde v následujících dnech a týdnech,” uzavírá Lucie Slejšková.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články