Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Publikujeme komentář Boba Kartouse, který kritizuje výrok rektora Univerzity Karlovy Tomáše Zimy, který měl říct, že povinná maturita z matematiky povede ke zlepšení její výuky a tím dosáhneme snížení počtu exekucí v zemi. Text vyšel 13. listopadu v deníku Mladá fronta Dnes.
Rozmohl se nám tu takový nešvar: kdekdo spojuje vzdělávání s problémy světa vezdejšího. Což o to, nějakou souvislost to většinou má, nicméně jde o to ji dobře pojmenovat. Rektor Univerzity Karlovy Tomáš Zima se nechal slyšet, že špatná výuka matematiky je příčinou vysokého počtu exekucí. A že bychom tedy měli povinnou maturitu z matematiky zavést, neboť pak dojde k tlaku na zlepšení její výuky. To je od rektora UK dvojité argumentační salto vzad.
O souvislosti mezi matematikou a zadlužením bych si debatu představit dokázal, ale o kauzalitě? Jistě najdeme nějakou souvislost mezi úrovní znalosti matematiky a mírou zadlužení, nicméně tato souvislost asi bude stejná například u znalosti jazyků. Tím pádem nelze hovořit o kauzalitě, příčinnosti. A nikdo dosud nedokázal, že povinná státní maturita jakkoliv zlepšuje výsledky vzdělávání.
Nicméně shodneme se v tom, že nejen matematika, ale vůbec úroveň dosaženého vzdělání by mohly zejména dětem ze sociálně slabého prostředí významně pomoci při vyhýbání se druhovým i jiným pastem vyplývajícím z dlouhodobého nedostatku a života v prostředí, které nevede k osobní odpovědnosti. Měli bychom od matematiky obrátit pozornost k faktu, že v Česku pouze 4 % dětí z rodin, v nichž rodiče mají základní či učňovské vzdělání, dojdou dál než k maturitě. To je několikanásobně méně než v zemích s vyspělejší vzdělávací politikou. To ale znamená investovat mnohem více do komplexní podpory celých rodin, nejen dětí. Z ekonomického i sociálního hlediska se taková investice zhodnotí budoucím méně problematickým životem lidí nejvíce ohrožených chudobou a dalšími faktory sociální deprivace, z čehož budou těžit jak tito lidé, tak i celá společnost.
Je to win-win řešení. K tomu by ovšem bylo nutné poměrně významně změnit vzdělávací a sociální politiku, uvězněnou v hloupém resortismu, kdy se od sebe oddělují kategorie sociální podpory a vzdělávání. Tam vidím velkou překážku možných řešení, jelikož se k nim ani neschyluje, natož aby nabrala nějakou konkrétní podobu. „Zlé“ neziskovky se pak snaží formou nízkoprahových klubů, doučováním a dalšími intervencemi v rodinách suplovat selhávající stát, což se jim může dařit jen velmi omezeně. Veřejná debata sklouzává ke zjednodušením typu „může za to matematika“ a následně to vyvolává potřebu hledat řešení špatně diagnostikovaného problému.
To je v kostce bolest veřejné diskuse na téma vzdělávání v českém diskurzu. Bylo by samozřejmě vhodné, aby ji nezvyšovali lidé s autoritou rektorů Univerzity Karlovy.