Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Najednou je více vidět, jaké kvality učitelů v regionálním školství potřebujeme

26. 5. 2020
EDUin
Screenshot_1

Publikujeme zápis Tomáše Feřteka  ze čtvrté česko-slovenské debaty o zkušenostech s distančním vzděláváním, která proběhla 21. května. Tentokrát se zástupci vysokoškolských studentů a těch, kteří se profesně zabývají digitálními technologiemi. Organizátorem debat je český a slovenský SKAV. Další z chystaných online debat proběhne 28. května od 13.00, více na skav.cz.

Debaty se zúčastnili:

  • Eva Pavlíková, Česko.Digital (ČR)
  • Markéta Popelářová, studentka PedF UK, Otevřeno (ČR)
  • Andrej Bederka, Digitálna koalícia (SR)
  • Matej Gajdoš, Študenská tada vysokých škôl (SR)
  • Matej Sapák, LEAF, moderátor (SR)

Jaký je aktuální stav on-line vzdělávání v České a Slovenské republice:

    • V obou zemích platí, že existují obrovské rozdíly mezi školami ve způsobu, jak situaci distančního vzdělávání zvládly. Stejně tak platí, že rychleji zareagovaly neziskové organizace, které byly schopné dříve nabídnout on-line vzdělávací nástroje a další podporu.
    • Oběma zemím je společné i očekávání diskutujících, že koronakrize zdůraznila důležitost pedagogické profese a nutnost vidět vzdělávání jako politickou a ekonomickou prioritu.
    • V rámci distanční vzdělávání lze vymezit tři oblasti, v nichž můžeme sledovat a posuzovat kvalitu připravenosti škol. Za prvé – jaké technologie pro komunikaci s žáky školy využívaly (e-mail, EduPage…). Za druhé – jaká prostředí využívaly pro přímou vizuální komunikaci (MS Teams, ZOOM…). Za třetí – nakolik školy byly schopné zadávat úlohy v digitální podobě. Opravdu nijak výjimečná byla ručně napsaná a naskenovaná zadání zasílaná přes e-mail.
    • Česko.Digital je sdružení odborníků – dobrovolníků, které se snaží dlouhodobě pomáhat školství především v oblasti digitalizace vzdělávání. Po uzavření škol udělali poptávkový formulář nabízející podporu učitelům. Během dvou týdnů se jeho prostřednictvím přihlásilo přes sto škol. Pomáhat začali i učitelé a rodiče. Celkem pomohli 350 školám.
    • Seskupení Česko.Digital hledalo způsoby, jak co nejefektivněji přenést výuku do on-line prostředí. Zahájilo kurzy Učíme nanečisto, kde mohli učitelé zažít on-line výuku jiného učitele. Iniciovalo sbírku pro potřebné rodiny na hardware i konektivitu. Ve spolupráci s Člověkem v tísní nabízejí podporu školám a rodinám v obtížné situaci. Řešit je třeba i do budoucnosti především problém dostupné konektivity pro rodiny bez přístupu k internetu.
    • Slovenská Digitální koalice (83 členů) sdružující široké spektrum subjektů od firem po neziskovky se snažila v krizové situaci zabezpečit pro školy nástroje pro on-line vyučování.
    • Dlouhodobým programem koalice je takzvaná IT akademie poskytující školám metodickou podporu. Koalice se snažila během krize upřednostnit ta on-line prostředí, která už měla na Slovensku firemní zastoupení a mohla tak nabídnout i personální pomoc.
    • Digitální koalice zpřístupnila on-line testování digitálních dovedností, které je určeno pro žáky i učitele. Podobně jako on-line kurz internetové bezpečnosti.
    • Študentská rada VŠ sbírala data mezi studenty v začátcích distančního vzdělávání. Výsledky ukázaly malou připravenost vysokých škol na tento způsob vzdělávání. Průzkumu se zúčastnilo 1130 studentů z 22 vysokých škol včetně čtyř největších univerzit. 85 % z nich uvedlo, že se nesetkali s vyhovující podobou on-line vzdělávání. 75 % z nich i při distančním studiu používají obvyklé postupy známé z prezenčního studia – prezentace, skripta, seminárky. Jen 37 % mělo dostatek informací o tom, jak bude vyučování na jejich škole vypadat.
    • Za dva měsíce distančního vzdělávání se situace na slovenských vysokých školách do jisté míry změnila k lepšímu, ale nedá se říct, že by to systém zvládnul. Existují velmi pozitivní případy jednotlivců, učitelů, kteří dokázali situaci využít. Ale zároveň existují i velmi negativní případy pedagogů, kteří na svou práci zcela rezignovali.
    • Na české straně byla situace podobná, ale neexistují dostupná data. PedF UK rozesílala v druhé půlce dubna dotazník zkoumající studentské zkušenosti s on-line výukou. I tady se ukázalo, že záleží více na jednotlivcích, že vedle sebe existují dobré i špatné případy.
    • Otevřeno vydávalo pro učitele takzvané informační aktovky – doporučení a konkrétní tipy na použitelné aplikace s návodným komentářem. Studenti natáčeli výuková videa pro deváťáky připravující se na přijímací zkoušky.
    • Studenti – dobrovolníci z českých vysokých škol pomáhali hlídat děti lékařům a dalším profesím vytíženým v době koronakrize.

Podívejte se záznam celé diskuse:

Co řekli diskutující zajímavého:

  • Bude třeba řešit krizový scénář pro studenty, kteří nezískali kvůli koronakrizi dostatek kreditů. To náročné nás teprve čeká. (Matej Gajdoš)
  • Najednou je více vidět, jaké kvality učitelů v regionální školství potřebujeme. Je nutná proměna vzdělání učitelů, aby se uměli adaptovat na nové situace. Aby uměli přizpůsobit obsah učiva novým technologiím. (Markéta Popelářová)
  • Je třeba v rámci přípravy pedagogů větší soustředění na hodnocení a technologické dovednosti. Jako studentka ve čtvrtém ročníku jsem se ještě nesetkala s předmětem soustředěným na učitelské digitální dovednosti. (Markéta Popelářová)
  • Na Slovensku je slabý pedagogický výzkum a didaktika, bez toho se nelze posunout. Krize a její zhodnocení by mělo být impulzem pro VŠ k přípravě na 4. průmyslovou revoluci. Na tu jsme zatím dostatečně nezareagovali. (Andrej Bederka)
  • Je třeba více komunikace ze strany ministerstva, V případě podobných situací je třeba zřídit krizové centrum. Je nutné sesbírat dobré zkušenosti ze škol a přenášet je na druhé školy. Potřebujeme profesionálně zpracované resumé z toho, co se stalo. (Andrej Bederka)
  • Je nutná dlouhodobá spolupráce ministerstva a nevládního sektoru. Uvědomění všech, že digitalizace není zlo, ale důležitý prostředek, který umožnuje dlouhodobé a celoživotní vzdělávání. (Eva Pavlíková)

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články