Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Nenápadný, důsledný, osvícený

4. 6. 2012
EDUin

Citát ministra Fialy o dnešních studentech by se měl tesat

Zhruba měsíc poté, co nastoupil nový ministr školství do funkce, se dá s lehkým překvapením konstatovat, že se chová nejen nečekaně vzhledem ke své pověsti křesťanského konzervativce, ale v konkrétních krocích i komentování otázek vzdělávání projevil míru osvícenosti, jež není obvyklá ani v odborných kruzích, o politicích ani nemluvě.

Za poslední týden rozhodl Petr Fiala o plzeňských právech – v souladu s rozhodnutím Akreditační komise, na kterou jeho předchůdce nastražil formální past, aby její rozhodnutí mohl obejít.

Zastavil reformu financování základních a středních škol, která by v této nedomyšlené podobě buď zlikvidovala převážnou část škol mimo velká města, nebo by otevřela dveře svévoli a lobbingu těch starostů, kteří by měli větší politický vliv a svou školu by si vyhádali.

A konečně stáhl i návrh na reformu vysokého školství, protože navržené řešení v oblasti autonomie škol i financování studia prostřednictvím školného či zápisného nepovažuje v navržené podobě za prosaditelné a šťastné.

Nedá se z toho usuzovat mnoho, kritika návrhů předložených předchozím ministrem Josefem Dobešem byla tak všeobecná, že politicky prozíravý ministr asi nemohl udělat nic jiného.

Rozhodovat bude spíš to, v jaké podobě tyto návrhy předloží sám. A o tom zatím nevíme nic.

Co mně ale přijde opravdu překvapivé a nadějné, je odpověď z rozhovoru pro Lidové noviny, v němž ministr odpovídal na otázku, jestli souhlasí se svými bývalými univerzitními kolegy, že kvalita studentů rok od roku klesá:

„Spíš bych řekl, že se mění, než zhoršuje. Mění se motivace, už nevidíme tak často úzký zájem o jeden konkrétní obor, jak tomu bylo dřív. Ale nestěžoval bych si. Když chce tolik lidí studovat a nakonec si s titulem nachází uplatnění, měli bychom se soustředit spíš na to, aby vzdělání bylo co nejkvalitnější, než abychom přemýšleli, jak ho omezit.“
 

Tenhle citát by se měl tesat, protože je mezi politiky zcela ojedinělý, a to i ve středoevropském prostoru. I tam vládne pocit, že stát je tu od toho, aby lidi od studia odrazoval, místo aby jim pomáhal ho lépe zvládnout. Stačí se rozhlédnout, abyste i z Polska či Slovenska slyšeli totéž, co od zdejších politiků a průmyslníků – že potřebujeme méně vysokoškoláků a více „montérů“, protože jen tak „bude vzdělání kvalitní“. Bez ohledu na to, co říkají statistiky, čísla i zahraniční zkušenosti.

Znalostní a dovednostní výbava nové studentské generace není ani tak horší či lepší, jako především jiná. Bohužel tendence posuzovat ji podle toho „co jsem se kdysi učil já a co jsem ještě nezapomněl“, aniž by si komentující uvědomil, že by do toho úsudku měl započítat také „co já neumím a ani nejsem schopen posoudit, protože je to nové a já o tom nikdy ani neslyšel“, je na veřejné scéně běžná.

Slyšet od ministra, který má navíc se studenty přímou zkušenost, takhle poučenou větu, to je velmi příjemná změna.

Celý rozhovor s ministrem školství Petrem Fialou najdete ZDE.
 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články