Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Novinky.cz: Školáci příliš nezvládají čtení ani porozumění textu, zjistila inspekce

26. 2. 2019
EDUin
Screenshot_2-13

Publikujeme text, který přináší shrnutí zjištění České školní inspekce týkající se dovedností souvisejících se čtenářstvím. Podívejte se na celou tematickou zprávu ČŠI: Rozvoj čtenářské gramotnosti na ZŠ a SŠ ve školním roce 2017/2018. Text byl přejat ze zpravodajského webu Novinky.cz.

Většina školáků má neuspokojivou úroveň dovedností, které souvisí se čtením a porozuměním textu. Potíže jim dělá kupříkladu domýšlení informací, které nejsou v textu přímo napsané, ale mohou se z něj odvodit, stejně tak hodnocení pravdivosti sdělení. Vyplývá to z aktuální tematické zprávy České školní inspekce (ČŠI), která loni testovala žáky v 9. třídách základních škol (ZŠ) a ve 2. ročnících středních škol (SŠ).

Žáci devátých ročníků ZŠ zvládli v průměru 45 procent testu takzvané čtenářské gramotnosti, pro jeho úspěšné složení bylo přitom třeba udělat alespoň 60 procent.

O něco lepší byla úspěšnost druháků na středních školách, kteří měli správně v průměru 56 procent testu, nicméně pořád je to málo. Dosažený průměrný výsledek ČŠI zhodnotila jako neuspokojivý.

Na některých ZŠ neuspěl nikdo

„Ani v jedné škole nedosáhli všichni žáci požadované úspěšnosti 60 procent, odpovídající přitom minimálním požadavkům v okruhu zahrnutých (vybraných) výstupů rámcových vzdělávacích programů (RVP, dříve osnovy),“ uvedla inspekce.

Ve 12 procentech ZŠ pak dle jejího zjištění požadované minimum testu nevyřešil žádný žák.

RVP v roce 2005 nahradily bývalé obsahy a určují obsahy vzdělávání. Inspekce již dříve upozornila, že jsou přeplněné a učitelé často nezvládají děti vše dobře naučit.

Méně než dvě pětiny otázek v testu čtenářské gramotnosti vyřešilo v ZŠ 40 procent deváťáků a 19 procent druháků SŠ. Více než tři pětiny otázek mělo správně kolem 18 procent žáků devátých tříd a 44 procent studentů druhého ročníku SŠ.

Výborného výsledku, jak ČŠI nazvala zvládnutí více než čtyř pětin testu, dosáhlo jedno procento deváťáků a šest procent druháků ze SŠ.

Problematické posuzování pravdivosti

Děti měly v testech největší problémy u zadání, kde musely posoudit pravdivost tvrzení. Tyto úkoly zvládlo v průměru 20 procent deváťáků a 26 procent testovaných středoškoláků.

Potíže dělaly i části testu, kde bylo třeba odvodit si odpověď vlastním úsudkem s využitím informací v textu.

Naopak nejlépe řešily děti otázky, které vyžadovaly nalezení a porozumění napsané informace. Průměrná úspěšnost zde činila 54 procent u deváťáků a 63 procent u žáků druhého ročníku SŠ.

Mělo by se s tím pracovat i mimo češtinu

Podle ČŠI by se schopnosti porozumět textu měly procvičovat více i v předmětech mimo český jazyk a literaturu, a to včetně matematiky a přírodních věd. „Mimo hodiny češtiny pracují děti ve škole většinou spíš s jednoduššími texty,“ uvedli inspektoři.

Aby se výsledky zlepšily, je tak podle nich důležité vytvořit koncepci rozvoje čtenářské gramotnosti. Takový přístup kontrola v loňském roce zaznamenala na necelé třetině navštívených škol. ČŠI proto mimo jiné doporučila ministerstvu školství, aby se s ohledem na to zaměřilo víc na podporu dalšího vzdělávání učitelů.

Inspekce také označila skupiny dětí, které měly s čtenářskými dovednostmi větší potíže než ostatní. Jde například o žáky nematuritních oborů, žáky některých ZŠ v Ústeckém kraji nebo žáky neveřejných škol středních.

Za připomenutí ještě stojí, že z loňské výroční zprávy České školní inspekce vyplynulo, že RVP jsou přehlcené. Už v listopadu však MŠMT potvrdilo, že tyto rámcové programy vzdělávání čekají změny a připravují se na to i komise.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články