Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Před více než třemi lety proběhla na eduin.cz bohatá výměna názorů na správná řešení úlohy 11 maturitního testu z matematiky použitého na jaře 2019. Nejvíc se diskutovalo pod těmito třemi texty, u nichž laskavý čtenář najde také odkazy na další relevantní články zveřejněné na eduin.cz.
Autor: Oldřich Botlík
Vracím se k této záležitosti proto, že věc řešil soud. Ministerstvo školství totiž zamítlo odvolání maturanta R. L., který požadoval uznání své odpovědi „112°“. Ve věci nakonec podal na ministerstvo postupně tři správní žaloby. Nejdříve ale soud dvakrát zrušil ministerské rozhodnutí jako nezákonné pro nepřezkoumatelnost, neboť MŠMT se nevyrovnalo se všemi maturantovými argumenty. V takovém případě podle zákona soud nerozhoduje o meritu sporu. Na základě třetí žaloby o něm konečně rozhodnout mohl. Po třech (!) letech od napsání testu Městský soud v Praze uznal maturantovy argumenty, zrušil také třetí ministerské rozhodnutí a uložil ministerstvu, aby v novém rozhodnutí změnilo maturantův výsledek v testu a za odpověď „112°“ mu udělilo 1 bod, tedy maximum.
V odůvodnění rozsudku se soud k hodnocení odpovědí žáků v úloze 11 podrobně vyjádřil. Pro ty, kteří již tenkrát rozuměli důvodům, proč Cermat chyboval, snad bude zajímavé seznámit se s argumenty soudu, jež jim daly za pravdu. Ostatní by mohli aspoň vyzkoušet, zda je pro ně vysvětlení soudu srozumitelnější a přijatelnější než to, s čím v diskusích nesouhlasili.
Předmětem diskusí byla následující úloha.
Podle protokolů validační komise Cermatu a Nezávislé odborné komise MŠMT byla úloha 11 zadána jednoznačně a měla jediné správné řešení: velikost úhlu 248° uvedenou v klíči správných odpovědí. Pro tuto interpretaci úlohy se vžilo pojmenování „hodnotová“. Soud konstatoval, že sám Cermat ovšem uznával rovněž odpověď tvořenou dvojici velikostí 112° a 248°. K uznávání přitom nemohlo dojít v rámci hodnotové interpretace, neboť v ní nesmí být velikost 112° součástí správné odpovědi. Pro druhou interpretaci zadání se vžilo pojmenování „geometrická“.
Jestliže pravidla hodnocení uznávala obě interpretace, nemohla být úloha 11 zadána jednoznačně, což odporuje protokolům obou komisí, jež bez výhrad podepsali všichni jejich členové. Tento rozpor Cermat ani MŠMT nikdy nevysvětlily. Rozhodující argumenty pro to, aby soud pokládal za správnou rovněž geometrickou interpretaci, přitom dodalo samo ministerstvo. Jednak v odpovědi na mou žádost o poskytnutí informací podle zákona o svobodném přístupu k informacích, která se týkala pravidel hodnocení úlohy 11, jednak článkem dr. Mikuláše Úloha číslo jedenáct (viz odkaz na začátku), jímž argumentovalo u soudu.
V dalších třech odstavcích cituji doslova body 65 až 67 rozsudku, které jsou natolik výstižné, že k nim není co dodat. Snad jen vysvětlení, že žalovaným je ministerstvo školství a žalobcem maturant R. L.
Soud potom uzavřel svou argumentaci takto: Oba způsoby interpretace přitom vedou k rozdílným řešením úlohy, což mělo být odpovídajícím způsobem reflektováno ve způsobu hodnocení úlohy. Tak tomu však v případě hodnocení didaktického testu žalobce nebylo, neboť žalovaný chybně neuznal samostatně uvedený výsledek „112°“ za správný.