Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Co přinesl týden 20. 1. – 26. 1. 2020
Krátce:
Výrok týdne: „Škola bývá prvním místem, kde se projeví potíže. Dítě prostě zlobí. Je agresivní, neklidné, impulzivní, neudrží pozornost, může být úzkostné, provokuje, zkrátka vykazuje zdánlivé symptomy ADHD. A bohužel se často i stane, že si tuto diagnózu odnese, a navíc k tomu i medikaci. Přitom kdyby se někdo zajímal o jeho život, o to, jak to funguje v jeho rodině, pak by dostalo tu správnou diagnózu, tedy post-traumatickou stresovou poruchu.“ Psycholožka Leona Jochmannová vysvětluje, že problémy doma mohou zapříčinit špatnou diagnózu „zlobivých“ dětí (Rodiče vítáni).
V souvislostech:
Aktuálním tématem vzdělávací politiky č. 1 je snaha o zrušení či odložení povinné společné části maturitní zkoušky ze tří předmětů. S tímto návrhem přišla nejprve Česká pirátská strana (PSP) a následně v listopadu tohoto roku také vláda (PSP) a ministr školství Robert Plaga. O návrhu by v prvním čtení měli tento týden rozhodovat poslanci. Argumenty MŠMT míří především k odmítnutí matematiky jako povinného předmětu. Ministerstvo poukazuje na problémy s personálním zajištěním kvalitní výuky matematiky, neúčinnost či nerealizaci všech kroků a slibů, které byly se zavedením povinné maturity z matematiky a cizího jazyka deklarovány, a rovněž na celkovou nepřipravenost žáků na řešení komplexních „aplikačních“ úloh z matematiky. EDUin se tématu věnuje v sérii příspěvků pod znakem #MaturitaSmysluplne (Facebook) a v předchozích vydáních bEDUinu.
Jedním z klíčových argumentů proti zavedení plošné státní maturity ze tří předmětů je dle EDUinu především zcela rozdílná struktura cílů a obsahu jednotlivých maturitních oborů středních škol a velmi odlišné podmínky a kvalita výuky na jednotlivých školách. Vlastní vizualizace maturitních dat, které EDUin připravil, ukazují, že ačkoliv v minulém roce došlo ke zlepšení celkového výsledku z matematiky ve společné části maturitní zkoušky, zdaleka nelze tvrdit, že loňští maturanti byli matematicky gramotnější. Data totiž dokládají pokračující trend, kdy si matematiku oproti cizímu jazyku každoročně vybírá méně maturantů, což platí zejména u odborných škol.
(zobrazit s animací)
U jednotlivých typů škol můžeme pozorovat radikální pokles podílu těch, kteří si volí matematiku oproti angličtině. Celkový pokles u výběru matematiky (Cermat) je z 43,9 % maturantů v roce 2012 na 21,4 % v roce 2019 (viz graf č. níže). U nástaveb a středních odborných učilišť padla čísla přihlášených k matematice z 55 % (2012) až pod 20 % (2019). U středních odborných škol a lyceí je pokles na dnešní jednu pětinu přihlášených z čísel okolo 40 % a míří až k pouhým 15 %. U gymnázií je pokles nejnižší a čísla se pohybují od 38,3 % přihlášených v roce 2014 k aktuálním 30,7 %.
Které maturitní obory či skupiny oborů středních odborných škol budou mít s povinnou státní maturitou z matematiky problémy (Cermat), je možné odhadovat na základě výsledků z roku 2019. Tabulka níže shrnuje neúspěšnost absolventů středních škol v maturitním testu z matematiky. Paradoxně jde o technicky orientované obory. Dále zemědělské, ekonomické a další, kde můžeme vidět více než 30 % těch, kteří zkoušku z matematiky v prvním termínu vloni nezvládli.
Dá se očekávat nerovnoměrný dopad na jednotlivé regiony, které už nyní mají velké problémy s kvalitou vzdělávání a s rozdíly mezi jednotlivými školami. Signalizovat problémy nám může opět podíl přihlášených a úspěšných žáků z maturitní zkoušky z matematiky. Údaje za jednotlivé kraje z dostupných dat za rok 2017 naznačují problémy v Ústeckém, Karlovarském i dalších krajích, neboť ty vykazují poměrně nízký počet přihlášených žáků (volí si matiku dobrovolně) a jejich vysokou neúspěšnost.
Předpověď ministerstva z původní důvodové zprávy z roku 2016 k zavedení povinné maturity ze tří předmětů (PSP) tvrdila, že by se počet propadlíků kvůli povinné maturitě z matematiky zvýšil až na 30 %. Tato zpráva však předjímala, že dojde k naplnění slibů o zvýšení připravenosti maturantů v předmětu. V aktuální situaci je však zřejmé, že nezrušení povinné maturity ze tří předmětů představuje hazard s budoucností téměř celého populačního ročníku.
Štěpán Kment, Jiří Münich, Karel Gargulák, analytici EDUin
Výběr z EDUkalendáře:
13. 2., Praha, Minikonference – Jak mluvit o emocích s mladými lidmi