Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Co přinesl týden 20. 2. – 26. 2.
„Když se dětem dá důvěra, ukáže se, že nejsou hloupé. A nemusí přitom vše hned umět. Možná dělají ty věci opatrněji, protože si nejsou jisté, kam až mohou zajít. Ve chvíli, kdy my jako vychovatelé říkáme „my jsme ti, kteří na vše myslíme”, snímáme z dětí spoluzodpovědnost. Ta důvěra je obrovská devíza, která dnešnímu pojetí vzdělávání podle mého chybí,“ říká v rámci série rozhovorů s laureáty Auly slávy Ceny Eduína Milan „Mikin“ Appel (eduin.cz).
Vybíráme z podcastů o vzdělávání, které jsme v posledních týdnech objevili na českém internetu. Čas investovaný do poslechu žádného z nich nebude ztracený.
S Petrem Hopfingerem si o přípravě (budoucích) ředitelů škol v podcastu Mozaika vzdělávání povídal Marek Adler. Petr Hopfinger má k tématu, které z pohledu snahy o zvyšování kvality vzdělávání na českých školách patří k nejdůležitějším, opravdu hodně co říct nejen jako člověk se zkušeností z praxe (pracoval na gymnáziích PORG, Open Gate nebo Duhovka), ale také ze svých zkušeností z programu Ředitel naživo nebo Lídr školy. V hodinovém rozhovoru dává během popisu své profesní dráhy zajímavý vhled do svých názorů na fungování českých soukromých i veřejných gymnázií nebo na to, co potřebuje učitel, který chce uspět na soukromé škole. Určitě se vyplatí poslechnout si v druhé půlhodině rozhovoru, v čem podle něj selhává systém přípravy ředitelů škol a co podle něj funguje. „Je to jedno z úzkých míst, potřebujeme budovat seniorní kapacity, dávat seniorním ředitelům zajímavou vizi, aby jim stálo za to opustit školu,“ upozorňuje Petr Hopfinger.
Zatímco rozhovor s Petrem Hopfingerem bere téma ředitelů takříkajíc z nadhledu, v podcastu Digi IN, který připravuje Národní pedagogický institut v rámci podpory nové informatiky, si můžete poslechnout, jak přemýšlí o využívání technologie ve výuce a šířeji o vedení školy ředitelka Gymnázia Na Zatlance Jitka Kmentová. V půlhodinovém rozhovoru de facto dokola vysvětluje z různých úhlů pohledu, že základem není nabídka vzdělávacích kurzů. „Považuji si toho, že mám učící se učitele,“ říká Jitka Kmentová. Co se týče zavádění technologií do výuky, její škole v rozjezdu hodně pomohly covidové lockdowny, zároveň zkoušejí zatím ve druhém ročníku programu ALT, jak pojmout informatiku tak, aby byla zajímavá pro studenty. Co jim chybí? „Achillova pata je čas učitele. Pokud chceme udržet dobré učitele ve škole, cesta není jen zvyšování platů nebo vybavování škol nástroji, ale také určitá úcta k práci učitele. To, že neučí 24 hodin denně, neznamená, že nedělá práci pro studenty,“ říká v podcastu Jitka Kmentová s tím, že by se jí líbilo, kdyby mohla snížit počet hodin přímé pedagogické činnosti učiteli, který připravuje koncepci informatiky.
V jednom z dalších dílů Educastu Veronika Sedláčková zpovídala Janu Strakovou. Podcast O rovném přístupu ke vzdělávání se dostává za kontext, ve kterém se o nerovném přístupu ke vzdělávání často mluví. Jana Straková v něm mimo jiné odpovídá na častý argument, že čekáním rychlejších dětí na pomalejší lepšího vzdělávání pro všechny nedosáhneme. „My jako společnost na rozdělování všeho druhu věříme. Věříme, že když děti rozdělíme třeba podle kognitivních schopností do výběrových a nevýběrových tříd, dostane se všem to nejlepší,“ říká Jana Straková s tím, že tato víra je (zatím) silnější než výsledky výzkumů, které to nepotvrzují. Především ale upozorňuje na důležitost školy pro kultivaci společných hodnot. „Bez nich nemůže společnost fungovat a škola je unikátní místo, kde je možné tyto hodnoty dojednávat. Toto často nedoceňujeme,“ říká s tím, že důsledky můžeme sledovat ve společnostech, které tuto chybu udělaly před námi.
Pokud máte náladu na něco oddechovějšího, doporučujeme podcast Tři učitelky: Naše zkušenost s ChatGPT. Popisují v něm vlastní cestu k používání tohoto nástroje. Už jste se například někdy zamysleli nad tím, jakým rodem ChatGPT oslovujete (pokud ho používáte) a proč? Co je velmi zajímavé, je, jakým způsobem se dívají na pozitiva i negativa ChatGPT. Z pohledu své profese se shodly na tom, že „jednou z hrozeb je, že se změníme na hlídací psy a spoustu času věnujeme potírání GPT, místo abychom si sedli a bavili se, jak ho smysluplně využívat.“ Na druhou stranu ale popisují i reálné problémy, které využití ChatGPT nejen ve výuce přináší.
Našli jste v článku chybu? Napište nám prosím na korektor@eduin.cz.