Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Publikujeme text Josefa Mačího, který shrnuje výsledky aktuálního šetření PAQ Research a Kalibro, které se zaměřilo na deficity v matematické a čtenářské gramotnosti žáků 5. tříd v důsledku distančního vzdělávání. Zprávu z výzkumu najdete ZDE. Text vyšel 5. října na zpravodajském portále SeznamZprávy.cz.
Páťáci z 88 škol absolvovali těsně před jejich uzavřením v březnu 2020 test z matematiky a češtiny. Úplně stejný dostal i následující ročník o rok později. Z výsledků vyplývá, že distanční výuka děti stála tři měsíce vzdělávání.
Jaké jsou skutečné dopady distanční výuky na vzdělání žáků? V Nizozemsku během ní udělaly děti podle dostupných studií jen malý nebo téměř žádný progres. Ve Spojených státech se zhoršily za loňský školní rok asi o osm až 12 percentilových bodů v matematice a o tři až pět v angličtině. V Česku jsme se dosud spoléhali jen na odhady, nová studie PAQ Research a Kalibro ale ukazuje, že žáci kvůli distanční výuce zaostali zhruba o tři měsíce.
„Není to úplná tragédie. Z některých zahraničních studií totiž vychází, že při distanční výuce došlo k úplnému propadu. Řekl bych, že je to tak středně optimistické zjištění,“ odhaduje spoluautor studie a zakladatel výzkumné organizace PAQ Research Daniel Prokop.
Například výsledky nizozemských studií ale odráží dopady jen z jara 2020. To znamená z doby, kdy distanční výuka byla novinkou a učitelé s žáky si ji po celé Evropě teprve osvojovali. Manko tak kvůli tomu mohly děti snáze nabrat. V loňském školním roce už oproti nečekanému jaru navazovaly školy na předchozí zkušenost, a mohly tak zorganizovat výuku efektivněji. Je ale třeba rovněž poznamenat, že Česko mělo zcela nebo částečně uzavřené školy téměř nejdéle z Evropy (hůř na tom byly jen slovinské a severomakedonské děti). Oproti zmiňovanému Nizozemsku o 15 týdnů déle.
České děti tak zažily extrémně dlouhý výpadek prezenční výuky. Podle výzkumníků z PAQ Research a Kalibro se na nich podepsal tříměsíčním mankem. Autoři studie ho vypočítali z naprosto shodných testů, které absolvovaly třídy pátého ročníku v únoru 2020, tedy těsně před březnovým prvním uzavřením škol, a o rok mladší děti už postižené covidem koncem druhého pololetí pátého ročníků v květnu 2021. Testování se zúčastnilo v obou termínech 88 škol, v prvním 2 207 žáků a ve druhém 2 234 dětí.
Ačkoliv páťáci v roce 2021 skládali testy o tři měsíce později, zaznamenali v češtině zcela a v matematice téměř shodný výsledek jako loňska skupina. Jinak řečeno oproti starším žákům se za tři měsíce výuky navíc nikam neposunuli, pouze dohnali výpadek z distanční výuky. Testy se totiž nemohly letos konat v obvyklém únorovém termínu kvůli uzavření škol. Kdyby je ale páťáci skládali o tři měsíce dříve, zhoršili by se o 15 percentilových bodů v češtině a 18 percentilových bodů v matematice, vychází z analýzy PAQ Research a Kalibro. Průměrný páťák v roce 2021 by tak patřil v o rok starším ročníku k podprůměru.
„Do testování Kalibro se nezapojují nejslabší školy, a proto náš odhad může podceňovat reálnou ztrátu v ČR,“ upozorňují navíc autoři v textu studie. Na druhou stranu alespoň část škol mohla mezitím výpadek se žáky dohnat. Stejně tak se na letošních výsledcích mohlo podepsat i to, že děti zkrátka vypadly ze cviku a dlouho žádný podobný test nevyplňovaly.
Pandemie covidu-19 a s ní související uzavření škol si rovněž příliš nevybírala mezi lepšími a horšími studenty. Následující graf ilustruje, s jakou pravděpodobností zvládl jednu z otázek v testu z češtiny slabší, průměrný a vynikající žák. Mezi lety 2020 a 2021 se výpadek výuky nejvíce projevil u průměrného a vynikajícího žáka – pravděpodobnost se snížila o devět, respektive osm procentních bodů. Pokles u slabšího žáka byl nižší, pouze o procento.
Meziročně se sice zhoršila ve výsledcích většina škol, a to v češtině i v matematice, někteří žáci se ale dokázali poklesu ubránit. Menší propad zaznamenaly školy s vyšším podílem rodičů s vysokoškolským vzděláním, které měly v roce 2020 podprůměrné výsledky.
„To naznačuje, že přístup školy a rodičů hrál roli ve školách s výsledkově slabšími žáky. Slabší žáci mohli jak profitovat z účasti více vzdělaných rodičů na výuce, tak školy s vyšším statusem mohly zvládnout dobře distanční výuku oproti školám s nízkým statusem,“ píše se ve studii.
Naopak největší riziko vidí autoři u podprůměrných škol s nízkým socioekonomickým statusem. Tedy ve školách, které mohou zaostávat jak v pedagogické, tak technické oblasti a rodiče dětí mají jen výjimečně vysokoškolské vzdělání. Takové školy se totiž propadly stejně výrazně jako ty s nadprůměrnými výsledky v roce 2020. U podprůměrných škol může ale tak znatelný pokles ve výsledcích vést k výraznému zvýšení neúspěšnosti. Podle spoluautora studie Daniela Prokopa je tak jediným dlouhodobým řešením indexové financování českého školství. Tedy aby do škol, které se potýkají s největším počtem neúspěšných žáků, směřovalo také nejvíce prostředků.
„Ve středně a dlouhodobém horizontu by měl stát vyvinout nástroj, který umožňuje cílit na žáky. Ideální je využít administrativní data, která umožňují identifikovat konkrétní potřebné žáky a podle těchto dat nastavit dlouhodobé financování zvýhodňující více zasažené a znevýhodněné školy a žáky,“ vysvětlují ve studii PAQ Research a Kalibro.
Náznakem této cesty je klíč, podle kterého Ministerstvo školství rozdělilo 250 milionů korun na podzimní doučování. Podporu dostaly sice všechny školy, těm nejvíce postiženým ale úřad částku ještě navýšil. A to podle toho, jak se žáci zvládali zapojovat do distanční výuky, jak si vedli v testování nebo kolik absencí měly děti v běžné výuce.