Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Stav vzdělávacího systému poznáme i bez testů

22. 11. 2011
EDUin

Psycholog Václav Mertin komentuje včerejší vyjádření ministra Dobeše a dokládá, že očekávání, která ministr a část veřejnosti vkládají do plošného testování na základních školách, se nemohou naplnit a naopak hrozí, že jen posílí negativní trendy v našem vzdělávacím systému.

Názor o potřebnosti testování žáků v pátých a devátých ročnících opakuje pan ministr školství již delší dobu. Stále se mu však nedaří přesvědčit o smysluplnosti tohoto kroku angažovanou veřejnost, a už vůbec ne odborníky.

Testování nemusí být principiálně zcela nevhodné, jen je třeba rozmyslet, k čemu bude sloužit, a pak následně vytvořit odpovídající nástroje. Přestože už se má brzy začít ověřovat, stále se mění a rozšiřuje účel testování. Jak to vypadá dnes, bude sloužit téměř na všechno. Získáme informace o výkonnosti celého školství i jednotlivých škol, poskytne zpětnou informaci a podněty k dalšímu učení konkrétnímu žákovi, zachytí přidanou hodnotu školního učení, může představovat pojistku, aby se na vyšší typ školy nedostávali „mentálně retardovaní“. Sloužit má i jako podklad k optimalizaci škol. Jednoznačně lze konstatovat, že jeden test v navrhovaném uspořádání nenaplní téměř žádné uváděné požadavky. Jediné, co si s jistotou umím představit, je odpověď na otázku, jak populace českých žáků vyřeší konkrétní úkoly v testech. A to se mi zdá trochu málo.

Jeden velký problém pedagogického (i psychologického) testování tkví v tom, že zkoumaná materie je nesmírně složitá, naproti tomu testové nástroje velmi nedokonalé a neúměrně zjednodušující realitu. Pro řadu účelů to příliš nevadí (například pro výzkum, zjišťování populačních vývojových trendů), jenže kdyby se pouze na základě výsledků v testech měl rozhodovat budoucí osud konkrétního dítěte nebo školy, tak jde legrace stranou, protože testy takhle používat nelze.

 

Značkovat a rozdělovat

Od možnosti využití výsledků testů jako zábrany k vyššímu stupni vzdělání snad pan ministr definitivně ustoupil. Nemá pro ni odbornou ani lidskou oporu. A že se bojí, aby mentálně retardovaní neprošli úspěšně všemi stupni vzdělávání až k bakalářskému titulu? To je s prominutím i s onou nadsázkou odborný blábol a znevážení práce učitelů od základních po vysoké školy, koneckonců i státní maturity. Pokud by snad přece jen měly výsledky testů představovat zábranu vstupu ke studiu s maturitou, tak se ptám, jestli to bude na doživotí? A umí si pan ministr představit, co to s dítětem udělá, když dostane jeden nebo dokonce dva papíry, že je neschopné studia? A jak toto značkování ovlivní přístup učitelů a klima ve třídě? Základní škola má zákonné poslání učit/naučit a umožnit dětem společné vrůstání do společnosti, a ne je značkovat a rozdělovat.

Testy prý zjistí přidanou hodnotu školního učení. Pan ministr uvedl, že „krásné je to, že na škole té a té učitelé dokázali Honzíka vytáhnout z percentilu sedmadvacet v páté třídě na percentil 83 v deváté třídě. A ministr školství pak této škole tleská.“ Jenže percentil vyjadřuje pořadí v populaci, a nikoli absolutní míru. Takže co Honzík získá, Ivánek nutně musí ztratit. A kdyby se náhodou úplně každý žák naučil na druhém stupni desetkrát tolik, než uměl v páté třídě (nebo naopak vůbec nic), tak na pořadí v devátém ročníku se oproti pátému vůbec nic nezmění a přitom by šlo o úžasný (hrozný) výsledek. Jenže kde pak bude vidět přidaná hodnota?! I když dojde k posunu v percentilech, tak to stále ještě vůbec nemusí znamenat reálný posun. Je docela dobře možné, že test v pátém ročníku měří něco jiného než v devátém. Možná je velmi nízká jeho spolehlivost, takže když se bude v páté třídě test dávat ve středu, tak vyjde určitý výsledek, zatímco kdyby se zadával ve čtvrtek, tak by byl výsledek diametrálně odlišný. Zjistit parametry testu je nesmírně pracné a vyžaduje to řadu dílčích ověřování. Pokud se tak nestane, nemůžeme brát výsledky vážně.

Proč se nezjišťují vstupní data v prvním pololetí prvního ročníku, aby je bylo možné využít ve prospěch dítěte? Jestliže budou pokládána za vstupní data z páté třídy, pak jen těžko mohou mít jakýkoli vliv na aktuální hodnocení žáka, třídy, školy. V zájmu školy by pak dokonce bylo, aby právě v pátém ročníku byly výsledky co nejslabší. Naopak v devátém ročníku by měly být výsledky co nejlepší. Zkušenosti z USA vypovídají o tom, že školy doporučovaly zejména slabším dětem, aby zůstaly na testování doma, aby nezhoršovaly výsledky školy.

 

Návrat do minulosti

Plošné testování neslouží vzdělávání a rozvoji dítěte, je určeno zejména pro školské úřady, tedy pro stát. Na to, aby paní učitelka zjistila, co Honzík potřebuje rozvíjet, nepotřebuje plošné testování, ona se to spolehlivěji a validněji dozví, když Honzíka učí.

Je škoda, že rodiče víc nepřemýšlejí o smyslu takového testování. Patrně by museli dospět k tomu, že k informacím o stavu českého vzdělávacího systému lze dospět i bez plošného testování, že takové testování povede víc k přípravě na testy než k rozvoji vzdělanosti a že dnes už tento přístup představuje spíš návrat do odborné minulosti než vhodnou perspektivu.

 

Václav Mertin,
dětský psycholog

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články