v dnešním bEDUinu, který shrnuje dění od 16. do 22. 6., se věnujeme těmto tématům:
Učitelským platům;
kurikulu umělé inteligence;
hudební výchově s finalistou GTP CZ.
Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Pavel Trejbal 23. 6. 2025
v dnešním bEDUinu, který shrnuje dění od 16. do 22. 6., se věnujeme těmto tématům:
Učitelským platům;
kurikulu umělé inteligence;
hudební výchově s finalistou GTP CZ.
Týden stručně
Relativní platy učitelů v Česku po nárůstu v roce 2021 opět výrazně klesají, ukazuje analýza institutu IDEA při CERGE-EI. Ze 125 % průměrné mzdy v roce 2021 na 109 % v roce 2024, výhledově až na 108 % v roce 2025. Pokud stát zásadně nezvýší financování, mohou platy propadnout pod historické minimum, a Česko tak bude patřit mezi země OECD s nejnižším odměňováním učitelů vůči ostatním vysokoškolsky vzdělaným pracovníkům. Pro dodržení garantovaných 130 % průměrné mzdy vládou Petra Fialy by musel kabinet navýšit rozpočet na platy učitelů do dvou let o 30–35 miliard korun.
Platové ohodnocení učitelů významně ovlivňuje zájem o profesi, motivaci zůstat ve školství i dlouhodobou kvalitu vzdělávání. Studentů učitelství ubývá již nyní – zatímco v roce 2019 studovalo pedagogiku pro druhý stupeň základních škol a středních škol přes 8 300 studentů, v roce 2024 už jen asi 6400.
Ministerstvo školství ví, že Česku hrozí do deseti let až desetitisícový deficit kvalifikovaných pedagogů. Průměrný věk učitelů narůstá a zejména u oborů, jako jsou matematika, přírodní vědy nebo jazyky začíná být situace kritická. Rezort reaguje vyčleněním 260 milionů korun na rozšíření vysokoškolských studijních programů. Pokud ale příští vlády budou ignorovat propad relativních mezd, kvalifikovaných učitelů nepřibude. A vyhráno hned nebude, ani když se platy zvýší. „Pokud učitelé dostanou v lednu přidáno, určitě to neznamená, že začnou výrazně lépe učit a vzdělávat se. Je to dlouhodobý vývoj, není to o jednotlivých letech, ale spíše o dekádách,“ vysvětluje spoluautor analýzy učitelských platů Daniel Münich.
Třetina žáků základních škol v Česku pravidelně k učení využívá umělou inteligenci. Především proto, že se děti chtějí vyhnout memorování školní látky. Studie institutu SYRI zároveň zjistila, že nástroje umělé inteligence používají častěji žáci, kteří mají v porovnání s ostatními horší známky v matematice a v češtině. Podle výzkumníka Tomáše Lintnera z institutu SYRI dochází k hodnotovým posunům – část žáků věří, že postačí umět efektivně využívat AI. Učitelé i systém však na tento trend zatím reagují málo, kurzy pro učitele nestačí a žáci často ovládají AI lépe než pedagogové.
Na boom této technologie odpovídá Kurikulum umělé inteligence pro základní a střední školy od neziskové organizace AI dětem. Ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem vzniklo téměř padesát metodických materiálů. Jsou dostupné zdarma a mají pedagogům poradit, jak téma umělé inteligence uchopit tak, aby žáky připravili na výhody a nástrahy spojené s jejím využíváním. Kurikulum prošlo pilotním testováním na 52 školách. „Děti opravdu odchází z hodiny a přemýšlí nad tím a baví je to. U nás na škole to mělo velký úspěch,“ chválí materiály učitelka ZŠ Jičín, jedné z pilotních škol.
Od září mají zůstat desítky dětí se středně těžkým či těžkým mentálním postižením bez možnosti nastoupit do základní školy, protože kapacity speciálních škol jsou naplněné. Situace je tristní zejména v Praze a ve Středočeském kraji. V hlavním městě nabíralo nové žáky jen sedm ze čtrnácti škol a místa se nedostalo na 38 dětí. Rodiče jsou tak nuceni zvažovat domácí vzdělávání nebo nevhodné zařazení do běžné školy, na což děti s tímto typem postižení nestačí ani s asistenty. Některé rodiny proto chystají žalobu na Středočeský kraj. Praha na nepříznivou situaci už zareagovala. Městští zastupitelé uložili radě města, aby kapacity speciálních škol navýšila a zlepšila komunikaci s rodiči.
Projekt Mravenčí chůva společně se slovenskou organizací Krajina čitateľov připravil i letos prázdninovou akci Pročtené léto, která dětem i dospělým nabízí možnost zpříjemnit si prázdninové cestování díky bezplatnému interaktivnímu sešitu „Knížka na cesty“. Ten lze zdarma stáhnout po registraci a najdete v něm tipy na knihy pro různé čtenářské úrovně a inspiraci na společné aktivity. Do projektu se tradičně mohou zapojit také knihovny, dětská centra, tábory či školky. Mohou založit Pročtená místa a pro děti tam připravit doporučené knihy či speciální program. Pročtené léto navazuje čtvrtým rokem na slovenský projekt Prečítané leto.
Výzkumný tým z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity pracuje na vývoji jednoduché mobilní aplikace, která má lidem působícím ve školství pomáhat pečovat o své duševní zdraví. Tým prosí o vyplnění krátkého dotazníku, aby nástroj skutečně odpovídal potřebám z praxe. Tématu wellbeingu učitelů jsme se v bEDUinu věnovali nedávno.
Výrok týdne
„Žádný fyzický trest není neškodný. I když nezanechá viditelné zranění, dítě zastraší, poníží a naruší důvěru mezi ním a rodičem. Učí dítě, že i ten, kdo ho má milovat a chránit, mu může ublížit. Dnes už existují neurovývojové studie, které dokazují, že mozek dítěte vystaveného fyzickým trestům – jako jsou facky či plácání – vykazuje podobné změny jako mozek dítěte, které bylo týráno,“ více zde:
říká ředitelka Centra Locika Petra Wünschová.
Rozhovor
Speciální pedagog a učitel hudební výchovy, který se umístil mezi finalisty Global Teacher Prize Czech Republic 2025, shrnuje svůj přístup k výuce i žákům samotným jako otevřený, improvizační, estetický či etický. „Nebojím se být ale i líný, uvolněný, hravý, upřímný, pohodový a veselý. Proč? Protože děti právě tohle ode mě čekají, a protože jsou to nejvzácnější, co v téhle zemi a na světě máme,“ doplňuje.
Cesta Aleše Bendy k učitelství jako by byla už daná předem, ač říká, že si to dříve nedokázal představit – jediné, co chtěl, bylo být umělcem. To se mu také povedlo. Pět let cestoval s orchestrem po celém světě. Skoro celá jeho rodina však pocházela z učitelského zázemí. Nejvíce jej ovlivnila jeho maminka, učitelka na prvním stupni, a to zejména svým empatickým a obětavým přístupem k dětem se znevýhodněním. „Často jsme měli také různé děti doma, jednoho, dva, ale klidně i celou třídu v panelákovém bytě. Její žáci od nás nikdy neodcházeli s prázdnou,“ vzpomíná.
Otevřenost a improvizace, to se u kreativního předmětu jako hudební výchova přímo nabízí. Jak ale kladete důraz i na estetično a etiku?To už si v praxi dokážu představit trošku hůř.
Estetika je pro mě v hudební výchově úplný základ, stejně jako improvizace. Ta se ale týká hlavně tvoření dětí, ne tolik mě samotného. Já si sice něco připravím, ale třída na to může zareagovat jinak, než čekám. Takže v další třídě zkusím něco jiného – jenže zase to dopadne jinak, protože každá skupina je jiná. Už je trochu znám, tuším, jak reagují, ale stejně mě často překvapí. Díky skvěle vybavené hudebně můžeme opravdu improvizovat, třeba rovnou zkusíme jiný nástroj, jinou harmonii. Vzniká to přímo na místě. Když děti tvoří a mají společně dojít k nějakému výsledku, estetický dojem tam prostě je. A právě k tomu společně směřujeme.
A co se týče etiky, ta se netýká jen hudby, ale celého mého působení ve škole. Jsem školní speciální pedagog, poradce, terapeutický průvodce, třídní učitel. Snažím se najít cestu právě k hodnotám, vztahům a k tomu, co se děje mezi lidmi. A to se pak stejně vrací i do té hudebky. Když spolu děti hrají, musí se slyšet, vycházet si vstříc. Každý není dokonalý. Jsme běžná základka, máme sice hodně nadaných dětí, ale ty nůžky jsou velmi rozevřené. Každý má ale svoje místo. Každý se nějak podílí na společném výsledku. Orffův systém, se kterým pracuji (propojení hudby, pohybu a slova, kdy se klade důraz na kreativní hudební rozvoj dětí, pozn. red.), je na tom vlastně postavený – každý může něčím malým přispět. A mně přijde, že tohle není jen „malé“, pro každého to má svou hodnotu, a právě tím vytváříme společné dílo. A tak je to vlastně i ve společnosti.
Takže myslíte, že když se děti nebojí přispět svojí troškou a spolupracují jako celek, mohou to pak aplikovat i v jiných situacích ve svém dalším životě?
Určitě. Děti, které jsou hodně nadané a chápou věci rychle, mohou pak přistoupit ke složitějším věcem. Zároveň ale vědí, že vedle nich je někdo, kdo to tak nemá, ale může být zase výjimečný jinde. A to je právě ono, takhle to přece funguje i venku. Každý jsme dobrý na něco jiného a v hudbě se to krásně zrcadlí. Když jste na běžné škole, která není výběrová, je to hodně pestré, je takový odraz společnosti.
Celý rozhovor Patricie Martinů čtěte na webu EDUinu
Z edukalendáře
9.–17. 8. → Orlické hory → Odraz – kurz pro začínající učitele
Chcete, aby se čtenáři dozvěděli o vaší události? Vyplňte formulář!