Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Tisková zpráva: Inkluzivní vyhláška – Nepromyšlená snaha ušetřit ublíží dětem a zkomplikuje práci školám

15. 9. 2020
EDUin
Screenshot_1-2

Několik škrtů ve vyhlášce, která upravuje poskytování podpůrných opatření pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami, zásadně a k horšímu mění podmínky pro jejich poskytování. 

Praha 14. září – Ministerstvo školství v návrhu vyhlášky o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ustupuje od hledání cesty, jak zajistit individuální posouzení potřeb konkrétního dítěte, a vrací se ke “škatulkování” podle diagnóz. To jde zcela proti principům inkluze a proti úsilí vytvářet pro každé dítě takové podmínky, aby se mohlo individuálně rozvíjet na maximum svých možností.

Návrh nového znění vyhlášky, který je nyní v připomínkovém řízení, se přitom neopírá o důkladnější analýzu stávající situace ani o širší shodu v odborné komunitě. Důvodová zpráva, která jej doprovází, nebere v úvahu přínos těchto opatření pro vzdělávání dětí, u nichž chce přístup k těmto službám omezit, a nevěnuje se ani tomu, co pro jejich další vzdělávání bude toto omezení znamenat. 

“Shodou okolností” se změny týkají dvou podpůrných opatření, která jsou pedagogicko-psychologickými poradnami předepisována nejčastěji a zároveň znamenají pro stát největší finanční zátěž.

Návrh nové vyhlášky navíc pracuje s nepodloženými hypotézami. Předpokládá například, že přeřazení tzv. pedagogické intervence ze druhé do první třídy podpůrných opatření, u nichž škola nemá nárok na poskytnutí finančních prostředků, sníží administrativní nároky (školy budou o potřebě pedagogické intervence rozhodovat samy, bez součinnosti s pedagogicko-psychologickou poradnou), ale neomezí poskytování této podpory na školách. 

Pedagogická intervence, při které se pedagogičtí pracovníci věnují žákům ohroženým školním neúspěchem mimo školní vyučování, je nástrojem, jak zlepšit šance na školní úspěch mimo jiné u dětí ze sociálně vyloučeného prostředí a je jedním z mála nástrojů, které přímo na tento handicap míří.

U podpůrného opatření “asistent pedagoga” výčet konkrétních typů znevýhodnění, pro které je toto podpůrné opatření určeno, vylučuje z této podpory a priori děti s jinými typy speciálními vzdělávacími potřebami, aniž by bylo možné individuálně posoudit, zda by právě zapojení asistenta pedagoga nemohlo zvýšit šanci konkrétního dítěte s jinou než povolenou diagnózou na školní úspěch, a tím i na úspěch v jeho dospělém životě. Nově podle předložené vyhlášky nemají mít na asistenta pedagoga nárok mimo jiné žáci se závažným fyzickým postižením, závažnými poruchami řeči nebo učení, dětí s jiným než českým mateřským jazykem nebo v závažných případech sociálního znevýhodnění. To jde přímo proti jednomu z pilířů připravované Strategie 2030+, kterým je snižování nerovností v českém vzdělávacím systému. Takové změny, s nimiž přišlo ministerstvo v návrhu vyhlášky, nelze dělat ad hoc, ale na základě dat a koncepčně. 

Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUin: “Tento opravdu nepovedený pokus o novelu vyhlášky jakoby byl sondou, kam až může exekutiva zajít, co ještě školský terén snese. MŠMT je zřejmě vedeno snahou ušetřit za každou cenu, bez ohledu na dopady. Novela je evidentně konstruovaná bez širší diskuze s odborníky. Já si dovedu představit dílčí novelizaci, kdy se systém a jeho provozní aspekty optimalizují. Zde by bylo pár úprav žádoucích, poradny se nechovají vždy racionálně a komunikace se školou, například v oblasti pedagogických intervencí, by určitě mohla být lepší. Ministerstvo ale sklízí plody své vlastní nepovedené transformace přímo řízených organizací. V novém NPI ČR v podstatě nejsou žádné kapacity, které by školní poradenství koordinovaly a metodicky vedly, bez toho systém zůstane i nadále pod limitem své efektivity.” 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články