To nejzajímavější z podcastů o vzdělávání

21. 11. 2022
EDUin
bEDUin_clanek_obrazek3

Co přinesl týden 14. 11. – 20. 11.

Krátce: 

Výrok týdne:

„Je jednoduché zavolat rodiče do školy, když se něco nepodařilo a ukázat jim, co zase jejich dítě dělá špatně. My ale potřebujeme budovat vztah. Neměli bychom je soudit, protože nevidíme do toho, co se v té rodině děje a jak to tam funguje. Je dobré věci přijmout tak, jak jsou a hledat podle toho strategie, jak řešit problémy. Na to ale nejsou učitelé v dnešním systému připravováni,“ vysvětluje Janette Motlová, ředitelka slovenského Výzkumného ústavu dětské psychologie a patopsychologie, proč je důležité budovat vztah s rodinami, pro které není vzdělání důležité (lidovky.cz/eduin.cz).

V souvislostech:

  • Když se o vzdělávání nahlas mluví

V posledních týdnech se v nabídce „vzdělávacích“ podcastů objevilo několik rozhovorů, které stojí za to si poslechnout. 

Svoboda ve školách. Rodiče děsí, že nemůžou děti zkoušet z letopočtů a vzorečků

V sérii podcastů k tématu „tehdy“ (před rokem 1989) a „nyní“ hovořili o výzvách současného školství Hana Vellánová a Daniel Pražák. Přestože motivace pro vznik „školského“ dílu seriálu byla víceméně bilanční, výsledkem je velmi zajímavá cesta po současných otázkách, které školy řeší, viděná očima dvou generací pedagogů. Hodně se mluvilo například o vztahu mezi rodiči a školou nebo o učitelské svobodě. „Byli jsme všichni hrozně nadšení, že budeme mít velkou svobodu, nikdo nám nebude říkat, jak máme učit, jenže nadšení u mnoha kolegů začalo brzy opadat, najednou museli přijímat rozhodnutí a také za ně museli nést odpovědnost, pro mě to bylo docela zklamání sledovat, jak si najednou se svobodou nevěděli rady,“ říká Hana Vellánová.

Učitelé dějepisu opomíjejí romský holocaust i odsun Němců, říká Benešová

V rámci Chytrého Česka připravila redakce Aktuálně podcast s vedoucí vzdělávacích projektů v organizaci Post Bellum Magdalenou Benešovou o výuce dějepisu, a především moderních dějin. Že se školy vyhýbají moderním dějinám je podle ní spíše mediálně živená představa, i když jsou školy, které končí 2. světovou válkou. Otázkou podle ní není ani tak, kam až školy „dojdou“, ale jak se tam dostanou. „Naše školství má štěstí a možná i smůlu, že rámcové vzdělávací programy umožňují naplňovat cíle vzdělávání různými způsoby. Pro učitele je to hrozně náročné, potřebují k tomu větší podporu než mají… Nekladla bych ani tak otázku, kolik hodin tématu věnují, ale jestli například umějí stanovit cíle nebo zvolit efektivní metodu,“ říká Magdaléna Benešová.

Četba jako cesta k úspěchu. O čtení s Magdalenou Gorčíkovou

O roli rodiny v osvojováním čtení a o tom, jaký to má vliv na školní úspěch dětí a na jejich budoucnost, mluví Magdaléna Gorčíková ze Sociologického ústavu Akademie věd v podcastu Věda na dosah. Čeští čtenáři jsou podle ní v evropském kontextu podprůměrní až průměrní, čtenářsky gramotnější děti lépe uspívají v dalším životě. „Pracovní trh je víc než dříve postavený spíše než na znalostech na konkurenceschopnosti a komunikaci. Soft skills se stávají důležité ve stále více profesích. Čtenářská gramotnost je důležitá právě pro zvyšování těchto dovedností,“ říká Magdaléna Gorčíková. Čtenářská gramotnost podle ní není uvedena explicitně mezi cíli vzdělávání, přitom je ale základem pro vše ostatní – cílený rozvoj čtenářské gramotnosti u dětí z méně podnětného prostředí by podle ní mohl být cestou, jak snížit nerovnosti.

O ukrajinských středoškolácích v Česku se Zuzanou Ramajzlovou

Poslední díl EDUcastu, který připravuje EDUin, se věnuje tématu ukrajinských středoškoláků, kteří pobývají v Česku. Řada z nich se ocitla v situaci, kdy je těžké se zařadit do společnosti a chodit do školy. Přijímací zkoušky na střední školy udělalo jen málo z nich, část dětí stále na dálku online navštěvuje svou ukrajinskou školu a s českými vrstevníky se vlastně nepotkávají, takže vypadávají z českého systému. Podle Zuzany Ramajzlové, vedoucí projektu SOS Ukrajina pro ČR Člověka v tísni, je to určitě většina z ukrajinských středoškoláků, kteří v Česku jsou. Přesné číslo ale neznáme, řádově jde o tisíce teenagerů. Navíc se snaha o jejich začlenění do českého vzdělávacího systému potkává s populačně silnými ročníky. „Už i v předchozích letech bylo patrné, že se míst nedostává. A samozřejmě i komunikačně bude složité vysvětlit, že se řada dětí nedostane na střední školu, protože není dostatek kapacit, ale zároveň se ukrajinským žákům třeba odpustí zkouška z českého jazyka,“ říká Zuzana Ramajzlová.

Z edukalendáře:

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články