Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Zhruba ve třetině škol nezvládali ředitelé během krize pedagogické vedení svého sboru, řekl Tomáš Zatloukal

2. 6. 2020
EDUin
Screenshot_1

Pátá debata ze série Nouzový stav ve vzdělávání/řešení a příležitosti v ČR a SR se zabývala daty, která máme o tom, jaká je schopnost škol a učitelů reagovat na krize, které vyžadují přechod na distanční a on-line vzdělávání. Proběhla 28. května.  Organizátorem debat jsou český a slovenský SKAV. Přečtěte si zápis Tomáše Feřteka. Poslední z přeshraničních online debat proběhne tento čtvrtek ve 12.30, více informací ZDE.

Debaty se zúčastnili:

  • Petr Winkler, Národní ústav duševního zdraví (ČR)
  • Tomáš Zatloukal, ústřední školní inspektor, ČŠI (ČR)
  • Romana Kanovská, Národný ústav certifikovaných meraní vzdelavania (SR)
  • Alena Kopányiová, Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie (SR)
  • Tomáš Feřtek, EDUin, moderátor (ČR)

V čem se z hlediska dat situace v České a Slovenské republice podobá:

  • Připravenost učitelů a ředitelů na distanční vzdělávání a schopnost řídit v tomto režimu učitelské sbory byla na počátku krize jen částečná. Zkušenost s digitálním technologiemi malá a zájem o prezenční a distanční vzdělávání v této oblasti před krizí omezený.
  • Slovenský NUCEM vycházel při posuzování připravenosti učitelů a ředitelů především ze starších dat z šetření TALIS 2018.
  • Česká školní inspekce provedla telefonické šetření na více než deseti tisících škol, zhruba po třech týdnech od jejich uzavření.
  • V obou zemích se ukázalo, že sociální rozdíly, a to nejen regionální, zásadně ovlivňují schopnost žáků se distančního vzdělávání účastnit.
  • V obou zemích jsou zatím data o sociálně ekonomickém statusu žáků jen obtížně dostupná, a pokud, pak jsou to data z mezinárodních šetření. Je třeba propojovat data o výsledcích žáků propojovat s daty o sociálních podmínkách, v nichž žijí.

Výsledky telefonického šetření České školní inspekce na téma, jak se školy vyrovnávaly s nástupem distančního vzdělávání.

 

Co řekli diskutující zajímavého:

  • Z rozhovorů s řediteli a ředitelkami v České republice vyplynulo, že jen asi 15 % škol umí neproblematicky využívat digitální technologie. Ostatní školy mají větší či menší problémy. (Tomáš Zatloukal)
  • Ředitelé zhruba ve třetině škol nezvládali v tomto režimu pedagogické vedení svého sboru. Tedy sjednocení platforem, s nimiž se pracuje, nastavení způsobu hodnocení a podobně. (Tomáš Zatloukal)
  • K distančnímu vzdělávání se na Slovensku připojila jen polovina žáků. Často z důvodů technických problémů. Ukázalo se tak, že samotný pobyt ve škole vyrovnává rozdíly způsobené nesrovnatelným vybavením domácností v oblasti přístupu k digitálním technologiím. (Romana Kanovská)
  • Školy i žáky krize donutila chovat se jinak a snížila jejich pocit pracovní a životní pohody. Nemáme data ze školství, ale šetření provedená v ostatních oblastech života společnosti ukazují, že míra výskytu duševních nemocí u dospělých v tomto období výrazně narostla. Jde například o sebevražedné myšlenky; často jde o několikanásobný nárůst. (Petr Winkler)
  • U dětí, které jsou vždy více odkázané na rodinné prostředí, mohla tato situace způsobit mnoho problémů. Je zřejmé, že problémy rodičů doléhají i na ně. Ale tato data nejsou dostupná, protože šetření na dětech naráží na mnoho realizačních obtíží. (Petr Winkler)
  • Potřebujeme zmapovat potřeby rodin, které nejsou při šetřeních on-line dostupné. Na taková šetření v terénu ale nemáme zatím kapacity ani peníze a rádi bychom, aby nás stát v tomto směru podpořil. (Alena Kopányiová)
  • Je třeba nastavit systém monitorování emočního „wellbeingu“ a duševního zdraví ve školách a školských institucích mezi žáky i učiteli, abychom mohli nastavit intervence nebo programy pomoci v této oblasti. (Petr Winkler)
  • Na Slovensku probíhal on-line průzkum u rodičů, který se ptal na jejich reakce na distanční vzdělávání. Vzhledem k metodě průzkumu byla většina rodičů ze skupiny vzdělaných vysokoškoláků, ale i v této skupině se ukázala velká variabilita přístupů. Ukázalo se, že je třeba v poradnách pracovat s úzkostmi a obavami rodičů. (Alena Kopányiová)
  • Bude nás zajímat, jaký dopad na znalosti a dovednosti žáků bude mít tato podoba výuky a co z dovedností, jež si žáci a školy osvojili, by bylo použitelné i v běžném provozu. (Tomáš Zatloukal)

Podívejte se na záznam celé diskuse:

 

  • Chceme se v budoucích šetřeních soustředit na to, jak se během posledních měsíců změnily digitální dovednosti ve školách. Chceme zkoumat motivaci vedení i učitelů zapojovat se do nových forem vzdělávání a řízení. (Romana Kanovská)
  • Pro Českou republiku jsou typické velké rozdíly mezi školami, ale také velké regionální rozdíly. I toto šetření tento stav potvrdilo. Proto musíme podporu školám jasně diferencovat, metodicky i finančně, podle podmínek, v nichž pracují. (Tomáš Zatloukal)
  • Ukázalo se, že situace žáků i učitelů je jen částečně ovlivňována vnějšími faktory. Pandemie změnila život prakticky všem, přesto se ukazuje, jak různé země a různí lidé na tuto situaci různě reagují. Že záleží na našem vnitřním „softwaru“, jak se s tou situací umíme vyrovnat. (Petr Winkler)
  • Pro žáky by měl být dostupný předmět věnující se sociální emoční inteligenci a duševní gramotnosti, aby byli schopni se lépe vyrovnat s mimořádnými situacemi, ale i s běžnými konfliktními situacemi v rodině. Takový předmět jsme vyvinuli a testujeme ho. (Petr Winkler)
  • I situace okolo distančního vzdělávání ukázala, že je problematické vyvozovat nějaké obecné soudy o vzdělávacím systému a učitelích jen z osobní, přímé, a tedy vždy omezené zkušenosti. Přesně to ukazují sesbíraná data ze škol. Systém je na to příliš různorodý a rozdílný. (Tomáš Zatloukal)
  • Reakce škol na krizi ukázala, že naše školství není rigidní a neměnné, ale naopak bylo schopné se jako celek velmi rychle přizpůsobit nové situaci. (Tomáš Zatloukal)
  • Prošli jsme intenzivní osobní i institucionální zkušeností, která nám ukázala, jak spoustu věcí můžeme a musíme dělat jinak. Myslím si, že z dlouhodobého hlediska nám to přinese především pozitivní efekty. (Romana Kanovská)
  • Ukazuje se, že škola je pro mnoho dětí sociálně důležité a bezpečné místo. Važme si toho. (Alena Kopányiová)
  • Je běžné, že se do školy těší prvňáci. My jsme se ocitli v mimořádné situaci, kdy se do školy těší žáci vlastně všech ročníků. (Tomáš Zatloukal)

 

Data z mezinárodní šetření ukazují poměrně nízký zájem slovenských učitelů a ředitelů o dovednosti v on-line vzdělávání.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články