Tisková zpráva: Finanční prostředky ovlivňují vzdělávací dráhu, český systém na to ale nebere ohled

V Česku skončilo podávání přihlášek na střední školy. Právě tam se letos hlásí silné populační ročníky. Přijímací zkoušky tak naplno mohou ukázat ekonomickou recesi. Sociálně znevýhodněné rodiny může zasáhnout nedostupnost placené přípravy na přijímací zkoušky. V podkladu ukazujeme, že tím rostou nerovnosti, protože není zajištěná stejná startovní pozice pro přístup ke všeobecnému vzdělávání. Kompletní podklad k tématu najdete ZDE

V současné době se spojují dvě krizové situace dohromady. První z nich je ekonomická recese ovlivněná válkou na Ukrajině. Druhým problémem jsou silné ročníky nastupující na střední školy. V takových podmínkách se sociálně znevýhodněné rodiny propadají na žebříčku úspěšnosti ještě hlouběji a je potřeba jim zajistit stejnou startovní pozici pro přístup ke všeobecnému maturitnímu vzdělání. „Důvodem, proč nelze pokládat přijímací zkoušky za stoprocentně spravedlivé, je to, že úspěch (obzvlášť v silném populačním ročníku) je navázán na dostupnost přípravy v podobě cvičných testů, přípravných kurzů a doučování,” upozorňuje analytik EDUinu Jan Zeman.

Znevýhodnění zájemci o studium se dostávají do situace, kdy by jim nejvíce pomohly kurzy v cenovém rozpětí 2 350–4 800 Kč za předmět (dohromady cca 7–9 tis. Kč). Výše částky napovídá, že bez sociální podpory jsou pro ně tyto služby těžko dosažitelné. A to se netýká jen středních škol. Značné množství vysokých škol používá při přijímacích zkouškách testy firmy SCIO.

Je skvělé, že řada základních škol se snaží dětem s přípravou na přijímací zkoušky pomoct a nabízí semináře matematiky, češtiny a dalších předmětů zdarma. 

Jan Zeman, analytik EDUinu: „Zvýšení sociální podpory znevýhodněných dětí při přípravě na JPZ je pouze krizové řešení, protože v přípravě kromě financí hraje roli také rodinné zázemí v podobě rozdílného zájmu rodičů o vzdělávání dětí. Jedním z možných řešení je transformovat JPZ do testu, kterým by se základní vzdělávání zakončovalo. Učitelé by tím pádem byli více zapojeni do přípravy žáků na zkoušku. Takové opatření je ale náročné a souvisí s proměnou kurikula i podporou učitelů.”

Vydali jsme Audit vzdělávacího systému za rok 2022. Na webu najdete přehled hlavních událostí ve vzdělávací politice za uplynulý rok i jednotlivé analýzy – třeba o kapacitě na školách.

Připojit se s



Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments